Artykuły

Mocne orędzie Augustynowicz

27 marca świat obchodzi Międzynarodowy Dzień Teatru. W tym roku orędzie do ludzi teatru napisała Anna Augustynowicz, dyrektor artystyczna Teatru Współczesnego w Szczecinie.

Reżyserka napisała:

„Gra, w której chcąc nie chcąc uczestniczymy, toczy się o wolność. Kiedy wolność staje się igraszką, widowisko przestaje być bezpieczne. Rzeczywistość polityczna funduje spektakle, które przestają być obliczalne, jakby jej aktorzy zapomnieli, że przestrzeń gry jest prawdziwa. Może wchłonąć wszystkich jego aktorów wraz ze sceną. Społeczeństwo spektaklu gubi kierunek, zatracając siebie w grze dla gry. Z powodu pragnień, dla urzeczywistnienia własnych chceń, grę o wolność zamieniamy w granie wolnością. Żeby wygrać, potrafimy w trakcie rozgrywki zmieniać reguły. Dopiero co burzyliśmy granice i mury, dziś — w masce tolerancji — stawiamy je na nowo, jakbyśmy wyciągali na scenę stare dekoracje".

Międzynarodowy Dzień Teatru obchodzony jest na świecie po raz 55. Święto zostało ustanowione w 1961 r. dla upamiętnienia inauguracji Teatru Narodów w Paryżu w 1957 r. — festiwalu, na którym spotkały się zespoły z obu stron „żelaznej kurtyny". Z tej okazji co roku publikowane jest orędzie adresowane do całego „teatralnego świata". Jego autorami byli m.in. Jean Cocteau, Peter Brook, Vaclav Havel, Dario Fo, a w ubiegłym roku urodzony w Szczecinie Krzysztof Warlikowski. W tym roku poproszony o jego napisanie został rosyjski reżyser teatralny Anatolij Wasiljew.

Międzynarodowemu orędziu towarzyszą lokalne przesłania. Wcześniej pisali je m.in. Olgierd Łukaszewicz i Andrzej Seweryn. W tym roku warszawski Instytut Teatralny poprosił o to Annę Augustynowicz, dyrektor artystyczną Teatru Współczesnego w Szczecinie.

Najbliższy spektakl reżyserki w Teatrze Współczesnym można zobaczyć już w Poniedziałek Wielkanocny. Teatr zagra jej Akropolis Stanisława Wyspiańskiego. To symboliczny moment, bo akcja sztuki umiejscowiona została przez Stanisława Wyspiańskiego „na Wawelu w noc Wielką Zmartwychwstania". Tu rozmawiają ze sobą postaci z Hellady i Biblii. A reżyserka bada, skąd bierze się nasza tożsamość i wspólnota. Początek spektaklu o godz. 19. Bilety 12 zł.

Najnowszą premierą Anny Augustynowicz w teatrze jest Burza Wiliama Szekspira, która wyjątkowo blisko i dramatycznie dotyka rzeczywistości, w jakiej się znajdujemy. Już sam początek spektaklu, kiedy widownię ogarnia dudnienie, a publiczność zostaje poinstruowana, jak obsługiwać kamizelki ratunkowe, uzmysławia, że nadciąga katastrofa. Tę inscenizację zobaczyć można 9-10 oraz 27-28 kwietnia. Bilety kosztują 33-21 zł.

Cytując Wyspiańskiego w orędziu, Anna Augustynowicz podkreśla:

Zadaniem teatru, „którego przeznaczeniem tak dawniej, jak i dziś, było i jest służyć niejako za zwierciadło naturze, pokazywać cnocie własne jej rysy, złości żywy jej obraz, a światu i duchowi wieku postać ich i piętno", wcale się nie zmieniło. Sztuka zdolna jest przenikać przez mury autorytaryzmu, poprzez granice ideologii i wyznania. Jest zdolna przywrócić sens słowom ukradzionym na potrzeby propagandy. Zdjąć uśmiech z maski hipokryzji, by bez pogardy spojrzeć drugiemu człowiekowi w twarz.
 

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji