Artykuły

Kalisz. Werdykt Jury 56. Kaliskich Spotkań Teatralnych

Grand Prix 56. Kaliskich Spotkań Teatralnych - Festiwalu Sztuki Aktorskiej dla Agnieszki Kwietniewskiej za rolę Bruscona w spektaklu "Komediant" Thomasa Bernharda w reżyserii Agnieszki Olsten z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.

Kalisz, 22 Maja 2016

Pragniemy wyrazić uznanie dla kuratorskiej koncepcji 56. Kaliskich Spotkań Teatralnych. Kuratorzy, Grzegorz Reske i Weronika Szczawińska, zaprosili spektakle, które tworzą spójną i inspirującą do dyskusji dramaturgię festiwalu, pozwalają na nowo przemyśleć problematykę sztuki aktorskiej, której dedykowane są od lat Kaliskie Spotkania Teatralne. Przedstawienia te stawiają w centrum zainteresowania sam status aktorów, zależność ich pracy indywidualnej od zespołów, w których pracują, uwarunkowań instytucjonalnych i społecznych. Teatr jawi się tutaj przede wszystkim jako miejsce komunikacji z widzami, wyzwalające się z rutynowych procedur działania, dopuszczające w ramach przedstawienia teatralnego tworzenie osobistej wypowiedzi. Aktorzy zostają włączeni w proces konstruowania dramaturgii spektaklu, mają znaczący wpływ na kształtowanie nie tylko własnej wypowiedzi artystycznej, ale także teatralnych zasad pracy nad spektaklem. Te wyraziście wydobyte na festiwalu tendencje we współczesnym polskim teatrze sprzyjają demokratyzacji instytucji teatru. Pozwalają postawić ważne pytania: kto tworzy dramaturgię spektaklu? I kto ma prawo do występowania na scenie? Aktorstwo przestaje być traktowane jako zawodowa kasta, najważniejszym kryterium staje się zdolność tworzenia żywej komunikacji z widzami. Jednym z ważnych głosów w tej sprawie jest spektakl "Kwestia techniki" w reżyserii Michała Buszewicza w Starym Teatrze, pokazywany podczas 56. Kaliskich Spotkań Teatralnych poza konkursem. Występujący w tym przedstawieniu pracownicy techniczni, Jarosław Majzel, Janusz Rojek, Mirosław Wiśniewski, przekonująco udowodnili, że naruszenie tradycyjnych podziałów może przynieść teatrowi ważny impuls do przekształcania instytucjonalnych uwarunkowań jego działania z korzyścią dla wszystkich uczestników teatralnego zdarzenia.

JURY W SKŁADZIE:

Marcin Cecko

Tanja Miletić Oručević

Grzegorz Niziołek

po obejrzeniu 7 spektakli konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:

Dwie równorzędne nagrody w wysokości 9 tysięcy złotych ufundowane przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego i Prezydenta Miasta Kalisza:

Nagrodę aktorską zespołowi TR Warszawa: Rafałowi Maćkowiakowi, Marii Maj, Ewelinie Pankowskiej, Adamowi Woronowiczowi za role w spektaklu "Ewelina płacze" w reżyserii Anny Karasińskiej.

W przedstawieniu "Ewelina płacze" nieoczywiste i subtelne środki aktorskie w prowadzeniu gry z własnymi wizerunkami stają się podstawą precyzyjnie zakomponowanej kolektywnej wypowiedzi. Spektakl z TR Warszawa udowadnia, że produkcja niskobudżetowa, spoza głównej linii programowej teatru, może odświeżyć wizerunek renomowanej sceny, ożywić relację z widownią.

Nagrodę aktorską zespołowi Teatru Żydowskiego im. Estery Racheli i Idy Kamińskich w Warszawie: Ryszardowi Kluge, Marioli Kuźnik, Joannie Rzączyńskiej, Izabelli Rzeszowskiej, Małgorzacie Trybalskiej, Jerzemu Walczakowi za role w spektaklu "Aktorzy żydowscy" w reżyserii Anny Smolar wg scenariusza Michała Buszewicza.

Spektakl "Aktorzy żydowscy" szczerze ujawnia konflikt pomiędzy potrzebą podtrzymywania tradycji a koniecznością jej weryfikacji w żywym doświadczeniu teatralnym. Staje się to możliwe dzięki gotowości aktorów do dzielenia się swoimi biografiami, przez co to, co prywatne, tworzy opowieść o losach kultury żydowskiej we współczesnej Polsce.

Nagrodę im. Jacka Woszczerowicza ufundowaną przez ZASP w wysokości 3 tysięcy złotych Pani Nataszy Aleksandrowitch za rolę Sabiny w spektaklu "Żołnierz królowej Madagaskaru" Juliana Tuwima wg Stanisława Dobrzańskiego w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.

W precyzyjnej partyturze spektaklu aktorka znajduje przestrzeń twórczej swobody. Jej niejednoznaczna obecność sceniczna wytwarza własny, wyrazisty system znaków, a równocześnie aktorka umiejętnie poddaje je procesowi samozwątpienia, kreując przejmujący i melancholijny krajobraz wewnętrzny.

Grand Prix 56. Kaliskich Spotkań Teatralnych - Festiwalu Sztuki Aktorskiej w wysokości 20 tysięcy złotych, ufundowane przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego i Prezydenta Miasta Kalisza,

Pani Agnieszce Kwietniewskiej [na zdjęciu] za rolę Bruscona w spektaklu "Komediant" Thomasa Bernharda w reżyserii Agnieszki Olsten z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.

Rola Bruscona w spektaklu "Komediant" bezkompromisowo odsłania iluzje związane ze sztuką aktorską, a zarazem wyraża misję burzenia schematów i rutyny, nie tylko po stronie sztuki, ale i odbiorców. Aktorstwo, które zobaczyliśmy w "Komediancie", tworzy teatr zdolny do autokompromitacji, który nie zasłania się niczym, teatr żywy, o wysokim, twórczym potencjale angażowania widowni w tematy egzystencjalne i społeczne.

___________________________________________________

Werdykt Jury Społecznego

56. Kaliskich Spotkań Teatralnych

Kalisz, 22 Maja 2016

JURY SPOŁECZNE W SKŁADZIE:

Maria Garbiec-Zybura

Andrzej Jackiewicz

Dariusz Kasprzak

Jakub Pokojowczyk

Weronika Sobczak

po obejrzeniu 7 spektakli konkursowych postanowiło przyznać:

Wyróżnienie w wysokości 1 tysiąca złotych dla Nataszy Aleksandrowitch za rolę Sabiny w przedstawieniu "Żołnierz królowej Madagaskaru" Juliana Tuwima wg Stanisława Dobrzańskiego w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.

Pani Natasza Aleksandrowitch otrzymuje wyróżnienie za umiejętne wykorzystywanie nowych aktorskich środków wyrazu przy tworzeniu postaci scenicznej. Za pokazanie ekwilibrystyki ciała i mimiki.

Nagrodę w wysokości 4 tysięcy złotych dla Agnieszki Kwietniewskiej za rolę Bruscona w przedstawieniu "Komediant" Thomasa Bernharda w reżyserii Agnieszki Olsten z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.

Pani Agnieszka Kwietniewska otrzymuje nagrodę za aktorstwo absolutne i kreację, która pozostanie w pamięci na bardzo długo. Za przedstawienie udręki i ekstazy związanych z zawodem aktora. Za umiejętne i płynne osiąganie skrajnych stanów emocjonalnych. Za to, że tworząc swą postać, nie przekroczyła granicy między wielkim aktorstwem a banałem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji