Artykuły

Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna za antykryminał Sprawa Gorgonowej

Jolanta Janiczak została laureatką Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Jury nagrodziło jej sztukę Sprawa Gorgonowej opartą na historii głośnego procesu domniemanej zabójczyni córki architekta Henryka Zaremby.

Rita Gorgonowa — przybyszka z Bałkanów — była gospodynią i kochanką Henryka Zaremby. Spór o jej winę rozgrzewał przedwojenną opinię publiczną. Jolanta Janiczak w spektaklu Sprawa Gorgonowej go nie rozstrzyga — jej tekst jest antykryminałem, pokazuje niemożliwość dojścia do prawdy, a Rita jest w nim ofiarą, stoi na słabszej pozycji jako kobieta i imigrantka.

Jak stwierdziło jury w uzasadnieniu werdyktu, dramat „zwraca uwagę oryginalną konstrukcją dramaturgiczno-językową i ukazuje, w jaki sposób wielkie wydarzenia medialne przysłaniają niebezpieczeństwa aktualnej polityki".

Sprawa Gorgonowej miała premierę w marcu 2015 r. w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Rolę tytułową gra Marta Ścisłowicz [na zdjęciu]. „Nie chodzi o nierozwiązywalną zagadkę winy Gorgonowej — ale o niedający się rozpuścić osad jej doświadczenia. Doświadczenia, które rozsadza struktury, zanieczyszcza normy, podważa definicje winy, moralności, sprawiedliwości. (...) To już nie jest spektakl krytyczny. To spektakl terrorystyczny" — ocenił przedstawienie dr Marcin Kościelniak z Katedry Teatru i Dramatu UJ.

Janiczak urodziła się w 1982 r. w Nowym Targu. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim i studium aktorskie Lart. Od 2007 r. pracuje z reżyserem Wiktorem Rubinem, prywatnie — swoim mężem. Przygotowywała m.in. adaptacje Lalki Prusa czy Cząstek elementarnych Houellebecqa. Jej autorskim debiutem był wystawiony w 2010 r. w Wałbrzychu dramat James Bond: świnie nie widzą gwiazd.

Największy rozgłos przyniosła dotąd Janiczak trylogia w Teatrze Żeromskiego w Kielcach: Jolanta Szalona. Królowa, Caryca Katarzyna i Hrabina Batory. O tych przedstawieniach pisano: kobiece przeciw-historie, feministyczne fantazje biograficzne. Język Janiczak łączy nadmiar i poetycką wyobraźnię z obsesją na punkcie ciała, bywa barokowo turpistyczny.

W Starym Teatrze Rubin i Janiczak wystawili także bezlitosnych wobec obrazu polskiej romantycznej emigracji Towiańczyków. Niedawno w warszawskim Teatrze Powszechnym zrealizowali Każdy dostanie to, w co wierzy inspirowane Mistrzem i Małgorzatą Michaiła Bułhakowa. Orszak Wolanda ingeruje tam w codzienność mieszkańców współczesnej Warszawy w przestrzeni publicznej; widzowie decydują o rozwoju przedstawienia, głosując przy użyciu specjalnych przycisków.

Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna przyznawana jest od 2007 r., wynosi 50 tys. zł. Jej fundatorem jest gdyński samorząd. Kapitule przewodniczył aktor i reżyser Jerzy Stuhr, poza nim zasiedli w niej teatrolodzy: dr Justyna Jaworska, dr Dorota Sajewska, prof. Jacek Kopciński oraz prof. Grzegorz Niziołek.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji