Artykuły

Rewia ze śmiercią w tle

SWÓJ nowy spektakl -"Niech sczezną artyś­ci" - opatrzył Tadeusz Kantor przewrotnym podtytu­łom "rewia". Sugeruje to iro­niczny dystans do powoływa­nej w obliczu widzów rzeczy­wistości, unieważnia ją w pe­wien sposób, usiłuje umniej­szyć.

Jeśli jednak jest to rewia, to istnieje w podobny sposób do średniowiecznych "Tańców śmierci". Owe dance macabre, oswajane w wizerunkach i dialogach przez ludzi średnio­wiecza, wyrażało ich stosunek do śmierci, było próbą jej przezwyciężenia przechytrzenia. Spektakl Kantora nie­uchronnie przywodzi to sko­jarzenie, którego ogniskują­cym motywem jest proces umierania i zarazem zaprze­czania śmierci.

NAKŁADAJĄ się tu na siebie rozmaite perspek­tywy: realna, mająca swój czas wymierny, mierzo­ny długością spektaklu; wy­woływana z przeszłości (Kan­tor zwie to kliszami pamięci), mierzona czasem minionym; wywoływana z przyszłości (próby kreowania własnej śmierci i jej odwoływania). Obok tych rolnych płaszczyzn czasowych, tworzących osie współrzędne widowiska, Ta­deusz Kantor posłuży się jesz­cze swoiście szkatułkową bu­dową multiplikowanego teatru w teatrze. W świat wspomnień i świat wyobrażonej przyszłości interweniuje wszak świat teatru jarmarcznego, prowadzący swą grę nieza­leżnie, jakby ponad czasem, będący kwintesencją wyobra­żeń o cyganerii, dołach spo­łecznych, bluźnierczym życiu i wzniosłości artystycznego czynu. Służy temu przywoła­na w spektaklu tajemnicza postać Wita Stwosza, budującego na oczach okoliczności swoje dzieła. Dzieła, będące odwróceniem wartości przy­pisywanych osobom świętym - modelami apostołów w je­go ołtarzu będą mieszkańcy wspólnego pokoju, zbieranina ludzi podejrzanych i wyrzuco­nych poza nawias społeczny. W świat błazenady ze śmiercią ingeruje również ja­ko siła samodzielna upiorny poczet generałów z wodzem - jeźdźcem Apokalipsy. Zra­zu to zabawki - ołowiane żołnierzyki sześcioletniego chłopca, obraz przywołany z pamięci, z czasem grupa działająca samodzielnie, za­kłócająca rytmy innych pla­nów działania.

JEDNYM z uporczywie powracających motywów tej ironiczno-poważnej rewii, mieszaniny jarmarcznego teatru z tonami czystej poezji, jest motyw lustra-zwierciadła, tak głęboko zakorzeniony w kulturze. Do dziś w niektórych kulturach, tzw. prymitywnych, spojrzenie w lustro wody, uj­rzenie własnego oblicza jest przepowiednią rychłej śmierci. Widowisko Kantora jako ca­łość jest wywiedzione z pokusy zajrzenia poza taflę lustra, ob­cowania z sobą poprzez wyj­ście z siebie. Służy temu m. in. mistrzowsko rozegrana scena z bliźniakami, biorącymi sie­bie nawzajem za własne "ja".

Nowy spektakl Kantora to wielki tygiel wartości, w któ­rym ręka artysty miesza ze so­bą wzniosłość i jej plugawe przeciwieństwo, serio i buffo, a sam artysta dystansuje się od siebie, ocalając jednocze­śnie swoją misję nadawania kształtu w Formie najbardziej skrywanym myślom, lękom i obsesjom.

W towarzyszącym spek­taklowi programie Tadeusz Kantor - swoim zwyczajem - ujawnia proces dochodzenia do kształ­tu widowiska, wskazuje na róż­ne inspiracje historyczne, spo­łeczne, literackie, biograficzne. Oczywiście nie ma mowy o ja­kimś bezpośrednim wzorcu (pa­da np. tytuł powieści Uniłow­skiego "Wspólny pokój"), o przekładzie teatralnym literatury. Jest to rewia wywiedziona przede wszystkim z trudu mierzenia się z czasem, a w ironicznym tytule niesie ideę ocalającą sens działania arty­sty.

Nie padło w teatralnym pro­gramie nazwisko Norwida. I nic dziwnego, bo twórca "Promethidiona" nie ścierpiałby tak dalece idącej ironii i defor­macji. Ale przecież natrętnie przypominała rewia Kantora słowa Cypriana Norwida z jego poematu "Rzecz o wolno­ści słowa":

Zaiste - być aktorem,

trza, i być w teatrze...

Oderwać się od s i e b i e i w e j ś ć w s i e b i e: słowem.

Aby być narodowym - nad-narodowym!

I aby być c z ł o w i e c z y m, właśnie, że ku temu.

B y ć n a d - l u d z k i m...

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji