Artykuły

Ostatnia premiera dyrektora Artura Tyszkiewicza

Premiera Amadeusza będzie ostatnim spektaklem, jaki na scenie przy ul. Narutowicza zrealizuje dyrektor artystyczny teatru Artur Tyszkiewicz. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, od następnego sezonu pokieruje warszawskim Teatrem Ateneum.

Amadeusza autorstwa Petera Shaffera poznaliśmy głównie dzięki ekranizacji tej sztuki zrealizowanej przez Milosa Formana. Tekst powstał w 1979 roku i opowiada o życiu i twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Pomost między Bogiem a człowiekiem

Kompozytora widzimy tu jednak oczami jego odwiecznego rywala Antonia Salieriego, nadwornego muzyka cesarza Józefa II. Sztuka porusza temat konfrontacji przeciętnego talentu z prawdziwym geniuszem. To opowieść o dramacie człowieka, niszczonego przez zawiść i głębokie poczucie niesprawiedliwości, która objawiają się nierównym i niesprawiedliwym podziałem talentu. Wszystko rozgrywa się w XVIII-wiecznej scenerii austriackiego dworu cesarskiego przy akompaniamencie muzyki Mozarta. — Opowieść fabularna o losach dwóch kompozytorów jest oczywista. Dla mnie ważniejszy jest spór pomiędzy człowiekiem a Bogiem. Zastanawiamy się czy między nami istnieje jakikolwiek pomost — zaznacza reżyser spektaklu i dyrektor Teatru im. Osterwy Artur Tyszkiewicz. — Przyjmuje się, że takim pomostem może być sztuka. Zadajemy pytanie dlaczego w związku z tym Absolut obdarza tym darem tak niekompetentne i nie zasługujące na to osoby — dodaje.

Odświeżył i odmłodził

Amadeusz będzie ostatnim spektaklem przygotowanym za kadencji obecnego dyrektora artystycznego. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie Artur Tyszkiewicz wygrał konkurs na stanowisko warszawskiego Teatru Ateneum. Funkcję będzie pełnił od września. — Nie dostałem oficjalnego komunikatu o wynikach konkursu, dlatego nie mogę odnieść się do tej informacji — ucina zainteresowany.

Tyszkiewicz pełni funkcję dyrektora artystycznego lubelskiego teatru od września 2011 roku. Wcześniej był m. in. asystentem reżyserów Erwina Axera i Macieja Englerta w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Początek jego kadencji na stanowisku w Lublinie wiązał się przede wszystkim z odświeżeniem i odmłodzeniem obsady. Do Lublina przyjechali wtedy młodzi aktorzy, m. in. Halszka Lehman, Marta Ledwoń, Wojciech Rusin, Daniel Dobosz, którzy stali się trzonem większości późniejszych realizacji na deskach sceny przy ul. Narutowicza. Tyszkiewicz sprowadził do Lublina także Janusza Łagodzińskiego, który dziś jest jednym z najmocniejszych punktów w obsadzie teatru. Podczas swojej kadencji w Lublinie Tyszkiewicz zrealizował pięć spektakli. Za jego kadencji w Teatrze Osterwy swoje propozycje przedstawiali m. in. Paweł Łysak, Remigiusz Brzyk, czy Paweł Aigner. Zadaniem, którego nie udało się zrealizować było zapowiadane przez dyrektora na początku kadencji powstanie małej sceny, która miała służyć do wystawiania bardziej kameralnych spektakli lub dzieł młodych reżyserów.

Z Sosnowca do Lublina

Przypomnijmy, że od przyszłego sezonu funkcję dyrektora naczelnego sprawować będzie Dorota Ignatjew, która kilka dni temu wygrała konkurs na to stanowisko. To aktorka i reżyserka. W notce biograficznej zamieszczonej na stronie teatru czytamy, że jest absolwentką wydziału lalkarskiego we Wrocławiu i wydziału aktorskiego w Krakowie. W latach 1995-2003 była aktorką Teatru Polskiego w Warszawie. Potem objęła funkcję asystenta reżysera w Teatrze Narodowym. Dorota Ignatjew była również reżyserem obsadowym takich filmów jak Matka Teresa od kotów Pawła Sali czy U Pana Boga za piecem Jacka Bromskiego. Była drugim reżyserem przy realizacji teatrów telewizji Kryptonim Gracz, Gry operacyjne w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej. Od sierpnia 2011 r. Dorota Ignatjew pełni funkcję zastępcy dyrektora ds. artystycznych w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.
 

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji