Artykuły

Na Rozbarku kwitnie taniec

Teatr Rozbark zakończył w sobotę sezon premierą spektaklu Podziemne słońca. W przyszłym roku scena będzie organizatorem Polskiej Platformy Tańca.

Teatr Rozbark, którego siedziba mieści się w budynku zabytkowej cechowni byłej kopalni, potrzebował trochę czasu, by rozkręcić się na dobre. Powołany został do istnienia w styczniu 2014 roku i choć kusił imprezami tanecznymi, warsztatami oraz spektaklami, to trudno było mu pozyskać szerokie grono odbiorców.

W rozsławieniu bytomskiej sceny nie pomogli nawet choreografowie Uri Ivgi z Izraela oraz Johan Greben z Holandii, którzy na jeden sezon zostali jej dyrektorami artystycznymi. Udało im się powołać zespół tancerzy i zrealizować z nim kilka interesujących spektakli. Zaprosili również do współpracy zdolną choreografkę Annę Piotrowską, która po ich odejściu konsekwentnie buduje markę Teatru Rozbark, będąc kierownikiem artystycznym zespołu. W 2015 r. zrealizowała z tancerzami z Bytomia aż 5 interesujących autorskich spektakli wykorzystujących techniki tańca współczesnego, ruch oraz działania performatywne. W warstwie znaczeniowej — generalizując — artystka skupiła się na eksplorowaniu cielesności człowieka i jego relacjach z otoczeniem. Nie obyło się bez nagród. Rok temu Piotrowska otrzymała Grand Prix 13. Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego oraz nagrodę główną III Koszalińskich Dni Monodramu „Debiuty" za spektakl toniejestpostawartystyczna, czyli premiery nie będzie. W tym roku Kapituła Nagród Teatralnych Złote Maski uhonorowała choreografkę statuetką za pracę na rzecz Teatru Rozbark. I nie była to jedyna Złota Maska dla Rozbarku. Drugą otrzymała Elżbieta Okupska za rolę wokalno-aktorską odgrywaną w spektaklu Byłam wróbelkiem — sekrety Edith Piaf w reżyserii Waldemara Patlewicza, którego premiera odbyła się również na deskach bytomskiej sceny. Warsztaty i kolejne premiery cieszą się coraz większą popularnością. Choć te drugie wcale łatwe w odbiorze nie są. Najnowszy spektakl Anny Piotrowskiej Podziemne słońca jest pozycją bardzo wymagającą. Choreografka skupia się w nim na ukazaniu siły tkwiącej w ludzkim ciele i umyśle poprzez szereg trudnych etiud, wykorzystując motyw kultu i boskości.

W przyszłym sezonie Teatr Rozbark nie będzie zwalniał tempa. Jesienią rozpocznie drugą część projektu edukacyjnego „Ciało jako medium" według koncepcji Anny Piotrowskiej, współfinansowanego przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Myśl w ruchu". W połowie października premierę dyplomu aktorskiego będą mieć studenci Wydział Tańca krakowskiej PWST filia w Bytomiu. Młodzi adepci tańca współczesnego pokażą Bal manekinów w reżyserii Jerzego Stuhra. Największym wydarzeniem tanecznym 2017 roku będzie kolejna edycja Polskiej Platformy Tańca, która w tym roku odbędzie się w Bytomiu, a której teatr będzie współorganizatorem. To wydarzenie mające na celu wyłonienie i promocję najciekawszych oryginalnych produkcji tanecznych powstałych w Polsce lub też zrealizowanych przez polskich choreografów.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji