Artykuły

Magia rytuału

Święto wiosny/Krzesany, chor. Martha Graham i Henryk Konwiński, Teatr Wielki w Łodzi.

Mocnym akcentem zakończył się sezon baletowy w Teatrze Wielkim w Łodzi. Zespół baletowy, którym od 2012 r. kieruje Dominik Muśko, otrzymał jako jedyny dotąd w Europie prawo do wystawienia Święta wiosny Igora Strawińskiego w choreografii legendarnej amerykańskiej artystki Marthy Graham. Po raz pierwszy na łódzkiej scenie wystawił też swój balet Henryk Konwiński, o którym mówi się, że jest krajowym rekordzistą w liczbie zrealizowanych spektakli. A ponadto zna się na górach i muzyce Wojciecha Kilara. Stąd Krzesany i Siwa mgła — dwa utwory, z których choreograficzną wizją tancerze świetnie sobie poradzili w drugiej części wieczoru.

Graham na swój spektakl spojrzała przez pryzmat roboczego tytułu Święta wiosny: „Wielka Ofiara". Nie interesowały jej dzikie siły przyrody, skoncentrowała się na Wybranej. Ta rola przypadła Alicji Bajorek, balerinie o stosunkowo krótkim stażu w zespole, która jednak udowodniła, że całkowicie na nią zasłużyła. Zatańczyła bez tremy i w sugestywny sposób wyraziła to co najistotniejsze: strach przed śmiercią i jednoczesne pogodzenie się z losem Ofiary. Nie gorszy, choć jeszcze technicznie niedoskonały, był corps de ballet. Pozbył się klasycznej maniery (a w tym przypadku to połowa sukcesu) i czuło się magię rytuału.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji