Artykuły

Warszawa. "Pustka. Ćwiczenia z cyrku" gościnnie w Nowym Teatrze

Początkiem września Nowy Teatr gościć będzie francuski spektakl "Pustka. Ćwiczenia z cyrku" czerpiący z nurtu Nowego Cyrku.

Skrzypek Alexis Auffray, dziewięć lin, stos mat z pianki i wydający trzaski magnetofon to minimalistyczna scenografia tej trzymającej w napięciu opowieści. Twórca spektaklu i akrobata Fragan Gehlker bawi się tym, co zdaje się być ostateczną konsekwencją cyrku: śmiertelnym upadkiem w pustkę. Jako artysta radykalny i bezkompromisowy, jeden z najzręczniejszych, co wieczór podejmuje skrajne wyzwanie - czołga się pod sufitem na wysokości 12 metrów bez siatki zabezpieczającej.

Inspiracją dla przedstawienia był dwumiesięczny rejs Fragana Gehlkera po Atlantyku, który skonfrontował go z doświadczeniem pustki. Trudno o bardziej gorzką metaforę życia niż syzyfowe prace. Poza tym znalezienie własnej drogi i przyjemności - w niekończącym się powtarzaniu, upartym dążeniu do kolejnych celów, bez jakiejkolwiek gwarancji sukcesu - to paradoksalnie najsłodsze zwycięstwo. Dlatego też każde przedstawienie to nowa próba uchwycenia pustki, zwycięstwa nad absurdem.

Spektakl Fragana Gehlkera wpisuje się w nurt Nowego Cyrku. Wykorzystuje konwencję pokazu cyrkowego, lecz nie tylko po to, by pokazać widzom akrobatyczne umiejętności artystów, ale żeby zadać pytanie o sens życia, granice ryzyka i przestrzeń pustki pomiędzy widzami, a tym jednym śmiałkiem, który może spaść w każdej chwili.

Pamiętajcie! Im wyżej się wspinamy, z tym większej wysokości możemy spaść.

Pomysł, scenariusz, akrobacje na linie: Fragan Gehlker

Muzyka, performer: Alexis Auffray

Dramaturgia: Maroussia Diaz Verbke

Czas trwania: pomiędzy 60 a 90 minut

Dla widzów w wieku od 5 lat

***

Nowy Cyrk zaczął rozwijać się ponad 40 lat temu. Dużą popularność zdobył w krajach anglosaskich i na zachodzie Europy (np. we Francji). Wyszedł poza arenę i namiot cyrkowy. Jest na ulicy, a jednocześnie występuje w przestrzeniach teatralnych. Od cyrku tradycyjnego różni go przede wszystkim całkowita rezygnacja z tresury zwierząt. Jest pełnoprawnym przedmiotem zainteresowań badawczych, m. in. estetyki, teorii sztuki, krytyki artystycznej, pedagogiki czy kognitywistyki. Współczesny cyrk ma dziś niewiele wspólnego z komercyjną, jałową rozrywką. Ma wyraziste oblicze społeczne, wchodzi w relacje z wieloma dziedzinami sztuki, dopracowując się nowoczesnego języka artystycznego w obrębie sztuk performatywnych.

Prasa o spektaklu:

"Ten cyrk przyprawia o zimne poty, wywołuje napady śmiechu, skurcze szyi, ale przede wszystkim przypomina, że żyjemy! Dzięki wszechobecnej nieprzewidywalności i humorowi zachwyci zarówno dzieci jak i dorosłych. Dzięki temu spektaklowi to właśnie formie cyrku, który nadal częściej kojarzymy z fizycznymi wyczynami niż intelektualnym doświadczeniem, zawdzięczamy najwspanialszą lekcje filozofii." Catherine Makereel, "Le Soir"

"Metafora absurdu ludzkiej egzystencji. Ale też ekspresja ogromnej siły życia." Emmanuelle Bouchez, "Télérama"

"Zainspirowany Larsem von Trierem, Dogmą i pracą współczesnego węgierskiego reżysera teatralnego Arpada Schillinga, Gehlker interesuje się regułami naszej rzeczywistości. Ten bezpretensjonalny cyrk, przez humor, filozofię i poezję podoba się tak samo dzieciom, pasjonatom sztuki współczesnej, jak i osobom starszym." Laurence Bertels, "La Libre"

***

Pokazy:

2 września, 19.00

3 września, 18.00

9 września, 19.00

10-11 września, 18.00

Bilety:

normalny: 50 zł

ulgowy: 35 zł

wejściówka: 20 zł

rodzinny (minimum 2 dorosłych i 1 dziecko): uprawnia do zakupu ulgowych biletów

grupowy (od 10 osób): 30 zł + opiekun grupy otrzymuje bezpłatne zaproszenie

Do 10 sierpnia bilety w kasie teatru można kupić w specjalnej cenie: 40 zł (normalne), 25 zł (ulgowe)

Dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego:

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji