Artykuły

Mity stare i nowe

EURYPIDESOWSKA "Medea" wciąż krąży po różnych piętrach warszawskiego Pałacu Kultury i Sztuki - zabrakło dla niej w Warszawie normalnej sceny. W 1962 r. Jerzy Markuszewski wy­stawił tę tragedię w transkrypcji pro­zą Stanisława Dygata (jako warsztat reżyserski) w Sali Prób Teatru Dra­matycznego. Przed rokiem "Medea", w przekładzie J. Łanowskiego, za­wędrowała jeszcze wyżej, bo aż do sali malarni Teatru "Studio" (rów­nież debiut reżyserski Hanny Skar­żanki), ostatnio zaś wylądowała, znów w transkrypcji Dygata, w małej Sali Wystaw Teatru Dramatycznego na III piętrze PKiN. Była jeszcze grana (w tł. J. Łanowskiego) w teatrze Polskim (w 1969).

Jaka jest "Medea", pokazana przez Stanisława Brejdyganta i Jadwigę Jankowską-Cieślak? Jest niedobra, niekiedy wręcz trudna do zniesienia. Dwuosobowy chór (B. Klimkiewicz i K. Kamieńska) przekazuje, raczej Dygatowe niż Eurypidesowe uwagi, komenta­rze, dygresje i refleksje "na te­mat" w języku polskim, wydaje się też, że reżyser po prostu streszcza niektóre partie i sceny sztuki - wychodzi z tego niedo­bry "bryk" z natrętnymi i nużą­cymi komentarzami. Spektakl trwa równo godzinę - non stop. Ale są w nim dwa istotne elementy i komponenty, dla których warto było przyjść na III piętro PKiN: Jadwiga Jan­kowska-Cieślak oraz muzyka Włodzimierza Nahornego, który towarzyszy przedstawieniu - czy też raczej je współtworzy wraz z własnym 4-osobowym zespołem. Jankowska-Cieślak nie ma zbyt sprzyjających odtwarzaniu po­staci Medei warunków zewnętrz­nych, nie sprzyja też jej tekst Dy­gata - buduje jednak postać bo­gactwem głosowych i ruchowych środków ekspresji, przekazując niekiedy dojmująco tragedię zaślepionej wszystko spalającą na­miętnością opuszczonej kobiety, którą zazdrość, zawiść i chęć zem­sty popycha do zabójstwa i dzie­ciobójstwa. Partnerują jej M. Bargiełowski (Jazon), M. Milecki (Kreon), B. Płotnicki (Egeusz) i K. Orzechowski (Goniec). Żeby nie było niejasności: nie jest to sukces aktorki jako Medei, ro­la ta jedynie ujawniła jej duże możliwości dramatyczne pełniej niż w innych dotychczasowych kreacjach.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji