Artykuły

Cielesność i… operetki

W sobotę w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" wernisaż wystawy „Widzialne i doświadczalne" niemieckiej artystki Jenny Brockmann. W niedzielę na Rynku kolejne spotkanie z muzyką — tym razem operetkowo-musicalową.

O Wystawa „Widzialne i doświadczalne" jest pierwszą w Polsce prezentacją twórczości mieszkającej w Berlinie Jenny Brockmann. Artystka przenosi interakcje międzyludzkie i procesy zachodzące w organizmie na sytuacje przestrzenne. — W eksponowanych na wystawie pracach eksploruje na różne sposoby relacje ciała i świadomości. W myśl filozofii fenomenologicznej stara się zakwestionować dychotomiczny podział na ciało i umysł — opowiada Maria Franecka, kuratorka wystawy.

Na parterze i pierwszym piętrze „Elektrowni" pokazane zostaną instalacje, które zachęcają do koncentracji na doświadczeniach ciała w danym otoczeniu. — Twórczość Jenny Brockmann zaprasza do spojrzenia z nowej perspektywy na własne, po części nieuświadomione, reakcje i au-tomatyzmy zachowania. Zachęca również do podjęcia próby powrotu do równowagi sensorycznej — jak pisze fiński architekt Juhanni Pallasmaa, jej brak jest wynikiem dominacji zmysłu wzroku w naszej kulturze i prowadzi do poczucia wyobcowania — mówi Franecka.
Na drugą część wystawy składają się obiekty, które odnoszą się do poszczególnych procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Jenny Brockmann rozkłada cielesność na części pierwsze i analizuje poszczególne jej funkcje i aktywności. - Zaprezentowane prace inicjują wiele pytań, między innymi dotyczących nieuświadomionych procesów, które decydują o naszym człowieczeństwie. Artystka podkreśla fizyczny aspekt człowieczeństwa i fakt, że nasze bycie w świecie i świadomość są nierozerwalnie związane z ciałem — podsumowuje kuratorka wystawy.

Jenny Brockmann (ur. 1976 r.) - artystka i rzeźbiarka. Studiowała sztuki wizualne na Universitat der Kunste w Berlinie; tytuł uzyskała u Rebekki Horn. Dyplomowana architektka na Technische Universitat w Berlinie. Wystawy m.in. w: Kaśko, Bazylea; St. Pancras, Londyn; Haus am Lutzowplatz, Berlin; The Genia Schreiber University Gallery, Tel Awiw; Hudson River Center for Contemporary Art, Peekskil (USA); Kaohsiunh Museum of Fine Arts, Tajwan; Schering Stiftung, Berlin. O

→ Wernisaż wystawy Jenny Brockmann, „Widzialne i doświadczalne" w sobotę o godz. 18 w Elektrowni. Ekspozycję oglądać będzie można
do 16 października

Gala operetkowo-musicalowa

Przy akompaniamencie orkiestry kameralnej przed radomską publicznością wystąpi w niedzielę na Rynku troje znakomitych solistów: Monika Gruszczyńska — sopran, Jacek Szymański — tenor i baryton Kamil Zdebel. Usłyszymy najbardziej znane utwory operetkowe, musicalowe i filmowe.

Monika Gruszczyńska to solistka Operetki Wrocławskiej, wszechstronnie wykształcona muzycznie wrocławianka. Koncertowała w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Anglii, Francji, Hiszpanii i Watykanie. Śpiewała z wybitnościami muzyki operowej i z orkiestrami. Zapraszanajest do nagrań muzycznych programów telewizyjnych. Współpracuje z Politechniką Wrocławską, prowadząc zajęcia z indywidualnej emisji głosu. Uzyskała tytuł doktora sztuk wokalnych w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Jacek Szymański to solista Opery Bałtyckiej w Gdańsku, absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku. Uczestnik wielu kursów i seminariów Bachakademie (Stuttgart). Był stypendystą klasy mistrzowskiej Studia Operowego w Kopenhadze. Współpracował z wieloma operami i operetkami w Polsce. Występuje jako solista na festiwalach krajowych i zagranicznych. Prowadzi również zajęcia ze śpiewu solowego i emisji głosu.

W dorobku artystycznym posiada m.in. 40 partii operowych oraz dokonał szeregu nagrań radiowych i telewizyjnych. Bral udział w licznych tournee zagranicznych z polskimi filharmoniami i teatrami operowymi, m.in.: Austria, Belgia, Dania, Holandia, Francja, Luksemburg, Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Kanada. Za działalność artystyczną otrzymał wiele nagród, m.in. tytuł Honorowego Obywatela Powiatu Łomżyńskiego oraz medal „Zasłużony dla kultury polskiej" od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kamil Zdebel jest solistą Opery Śląskiej w Bytomiu. Debiutował na scenie Gliwickiego Teatru Muzycznego w Wesołej wdówce. Współpracował z Operą Śląską w Bytomiu, wykonując m.in. partie Ottokara w operetce Straussa Baron cygański, Freda w My fair lady Loewe, Dancaira w Carmen Bizeta, Schaunarda w Cyganerii Pucciniego, partię tytułową w operze Don Giovanni Mozarta oraz w Phantomie Yestona. Współpracował z filharmoniami: Śląską, Zabrzańską, Warmińsko-Mazurską oraz Częstochowską.

→ Początek koncertu w niedzielę na Rynku o godz. 19, wstęp wolny

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji