Artykuły

Szwalnia.DOK. Nowy festiwal

W październiku w teatrze Szwalnia rozpocznie się pierwsza edycja przeglądu teatru dokumentalnego, verbatim i non-fiction. Wiosną wznowiony zostanie Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora MonoFest.

W planach Szwalni na sezon 2016/2017 jest premiera spektaklu na podstawie powieści Arundhati Roy. Boga rzeczy małych wyreżyseruje Marcin Brzozowski. Pokłosiem wyprawy dyrektora Szwalni do irackiego Kurdystanu będzie akcja performatywna pod roboczym tytułem Wolny Kurdystan. Jej premiera odbędzie się w ramach przeglądu teatru dokumentalnego, verbatim i non-fiction Szwalnia.DOK. Projekt, na który składają się spektakle, projekcje filmów studentów łódzkiej Szkoły Filmowej, dofinansował UMŁ (50,5 tys. zł). — Mamy wieloletnie doświadczenia w pracy z archiwami, dokumentami, formami reportażowymi i dokumentalnymi. Teatr Szwalnia jest jedynym punktem na kulturalnej mapie Łodzi, w którym można skonfrontować się z najnowszymi polskimi projektami reprezentującymi ten nurt — mówi Marcin Brzozowski.

Przegląd Szwalnia.DOK ma być cykliczny, a wszystkie wydarzenia bezpłatne. W pierwszej edycji, która rozpocznie się 9 października, a zakończy 15 grudnia, oprócz produkcji Szwalni (Jesteśmy [na zdjęciu] i Bieżeńcy w reż. Brzozowskiego) będzie można zobaczyć siedem spektakli.

Punktem wyjścia do projektu Janka Turkowskiego Margarete było znalezienie na niemieckim targu kilkudziesięciu celuloidowych taśm z nagraniami, których adresatką była Margarete Ruhbe. Album Karola Hoeckera teatru Trans-Atlantyk nawiązuje natomiast do zdjęć przedstawiających wypoczynek oficerów SS w Solahuette, 20 km od Auschwitz. Premiera wyreżyserowanego przez Paula Bargetto spektaklu miała miejsce w styczniu ubiegłego roku w Instytucie Teatralnym. Scenariusz napisała Małgorzata Sikorska-Miszczuk.

Szczeciński teatr Kana zaprezentuje zrealizowany wspólnie ze Szwalnią Pobyt tolerowany Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz. Wykorzystano m.in. wywiady z uchodźcami w Polsce i doświadczenia wyniesione z warsztatów dla dzieci przebywających w Ośrodku dla Cudzoziemców w podłódzkich Grotnikach. O polskim hejcie opowiada Pospolite ruszenie martwych Polaków w reż. Marcina Wierzchowskiego, spektakl studentów białostockiej Akademii Teatralnej.

Jesteśmy przynętą, kochanie w reżyserii Agnieszki Wąsikowskiej to projekt oparty na wspomnieniach i relacjach z Majdanu. Tekst napisał Marcin Kundera. Oprócz własnego dziennika i zapisów rozmów z Ukraińcami wykorzystał w nim fragmenty łże-reportażu Ziemowita Szczerka Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian. Tytuł zapożyczony został od Elfriede Jelinek. „To opowieść o tęsknocie za rewolucją. Co, jeśli tylko rewolucja daje schronienie, poczucie bezpieczeństwa, sens i cel w życiu?" — pytają realizatorzy.

Ludomir Franczak w spektaklu-instalacji Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej przybliża postać op-artowej malarki, która stworzyła m.in. logotyp Cepelii. Do dzieci adresowane jest przedstawienie Klubu Komediowego Nikt nic nie wie. Pokaz połączony zostanie z warsztatami improwizacji teatralnej dla najmłodszych.

W planach Szwalni na sezon 2016/2017 jest również otwarcie świetlicy osiedlowej. — Chcemy kilka razy w tygodniu pracować z dziećmi, które popołudniami bawią się pod Szwalnią — zapowiada Marcin Brzozowski.

W marcu lub kwietniu wznowiony zostanie Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora MonoFest. Zrealizowany w koprodukcji z kijowskim teatrem Pralnia spektakl Jesteśmy zostanie zaprezentowany na festiwalu Fringe 2017 w Edynburgu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji