Artykuły

Nowi dyrektorzy, czyli jakie zmiany w teatrach Krakowa

Krzysztof Głuchowski jest 20. dyrektorem Teatru im. Juliusza Słowackiego, Małgorzata Bogajewska 9. – Ludowego, a w jej teatrze pojawi się najwięcej nowych aktorów.

Nowy sezon teatralny Krakowa rozpoczął się pod znakiem dwóch nowych dyrekcji — w Teatrze im. J. Słowackiego oraz w Teatrze Ludowym.

Przy Placu św. Ducha w gabinecie dyrektora naczelnego i artystycznego zasiadł wczoraj Krzysztof Głuchowski, który po 17 latach zastąpił Krzysztofa Orzechowskiego. Jest 20 dyrektorem w dziejach teatru. Wspierał go będzie Bartosz Szydłowski i to on de facto będzie odpowiadał za kształt artystyczny wszystkich scen „Słowackiego”. Jak nam powiedział dyrektor Głuchowski, obecnie żadnych zmian w zespole aktorskim nie przewiduje. Przypomnijmy, że w lipcu zmarł nagle aktor tego teatru Marcin Kuźmiński, na razie dwie jego role przejmą koledzy z zespołu.

Opuszczą teatr Anna Burzyńska, która od lat była jego kierownikiem literackim oraz Iwona Kempa, która jako zastępca dyrektora kierowała Małopolskim Ogrodem Sztuki. To właśnie tam 9 bm. odbędzie się pierwszy spektakl tego sezonu.

Scenę nowohucką prowadzi od wczoraj Małgorzata Bogajewska, reżyserka z Poznania, znana w Krakowie ze spektakli w Bagateli (m.in. Jakiś i Pupcze, Vip i Tato). Jest dziewiątym dyrektorem i trzecią kobietą — po Krystynie Skuszance i Irenie Babel — w historii Teatru Ludowego. Kierowanie teatrem przejęła po Jacku Stramie.

I też w zespole Ludowego, który zainaugurował sezon już wczoraj, nastąpią największe zmiany. Doszły doń dwie aktorki. Anna Pijanowska jest absolwentką PWSFTviT w Łodzi (2015); po studiach pracowała w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie. Zagrała rolę Ady w serialu telewizyjnym Bodo. Druga to Maja Pankiewicz — tegoroczna absolwentka tejże uczelni, laureatka nagrody głównej 34. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę w spektaklu Maria Suart w reż. Grzegorza Wiśniewskiego, a także laureatka Nagrody im. Jana Machulskiego przyznawanej podczas tego festiwalu. Tegorocznym absolwentem łódzkiej Filmówki jest też Krystian Pesta, laureat nagrody zespołowej dla spektaklu Laleczka w reż. Jacka Poniedziałka i nagrody publiczności na 34. Festiwalu Szkół Teatralnych. Ponadto zasili zespół Katarzyna Dudek — absolwentka teatrologii na UJ, dotychczas kierownik literacki w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, która zajmie się sprawami programowo-literackimi.

Przypomnijmy, że w trakcie sezonu z Ludowego odszedł Tomasz Schimscheiner.

Stary Teatr, który otworzy podwoje 15 bm., opuści z końcem października Małgorzata Hajewska-Krzysztofik. Grała w nim od 1988 r., w ostatnich latach związała się z warszawskim Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego. Odszedł także Michał Buszewicz, zatrudniony jako dramaturg.

Teatr Bagatela, który rozpocznie sezon 16 bm., pożegnał latem nestor tej sceny Bogdan Grzybowicz; pojawił się na niej w sezonie 1968/69. Był jedynym aktorem w obsadzie farsy Mayday, który jako inspektor Troughton zagrał we wszystkich ponad 1500 spektaklach. Zastąpi go Marek Bogucki.

Nową twarzą w zespole będzie, od października, Mateusz Bieryt, absolwent krakowskiej PWST, który ujął dyr. Schoena rolą w spektaklu dyplomowym Między nami dobrze jest w reż. Agnieszki Glińskiej. To aktor świetnie śpiewający, co potwierdzają nagrody.

Żadnych zmian nie będzie w Teatrze Groteska, który rozpocznie sezon pojutrze.

Pozostałe krakowskie teatry, jak STU czy Nowa Łaźnia, nie mają stałych zespołów aktorskich.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji