Artykuły

Warszawa. Inauguracja sezonu w Teatrze Powszechnym

Pierwszym spektaklem repertuarowym, który zostanie zaprezentowany 16 września będą "Dziewczyny do wzięcia" w reż. Piotra Ratajczaka na podstawie filmu Janusza Kondratiuka.

Kilka dni wcześniej, 11 września, podsumujemy działalność warsztatową Ogrodu Powszechnego performansem przygotowanym przez artystów z brazylijskiego zespołu Grupo XIX - Julianą Sanches i Rodolfo Amorima.

24 września odbędzie się polska prapremiera sztuki Elfriede Jelinek "Wściekłość" w reżyserii Mai Kleczewskiej. We wrześniu pokażemy również "Minimum" Michała Salwińskiego, który za reżyserię tego spektaklu został wyróżniony podczas 5. Forum Młodej Reżyserii w Krakowie.

Z początkiem października w Powszechnym rozpocznie się XX Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży Korczak. Po festiwalu dla dzieci zapraszamy na spektakle dla widzów dorosłych - "Calineczkę dla dorosłych" Teatru Montownia, "Księgi Jakubowe" w reżyserii Eweliny Marciniak i ostatnią premierę ubiegłego sezonu - "Praskie Si-Fi" w reżyserii Agnieszki Błońskiej, zrealizowaną w ramach Festiwalu Sztuki i Społeczności Miasto Szczęśliwe.

W grudniu planujemy premierę nowej sztuki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk "Kuroń" w reżyserii Pawła Łysaka, a także premierę polsko-indyjskiego projektu "Wdowy z Vrindavan" w reżyserii Łukasza Chotkowskiego.

W 2017 roku czekają widzów dwie duże nowości: "Klątwa" Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Olivera Frljicia (luty) i "Chłopi" Władysława Stanisława Reymonta w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego (maj).

Miło nam także poinformować, że z początkiem nowego sezonu do zespołu aktorskiego Teatru Powszechnego dołączyli Grzegorz Artman i Arkadiusz Brykalski.

W tym roku Teatr Powszechny planuje także kilka wyjazdów artystycznych. W październiku spektakl "Każdy dostanie to, w co wierzy" w reż. Wiktora Rubina zostanie zaprezentowany na wrocławskim Festiwalu Kartoteka rozrzucona. Z kolei "Juliusz Cezar" w reż. Barbary Wysockiej oraz "Minimum" w reż. Michała Salwińskiego zostaną pokazane w Lublanie i Mariborze.

Informacja i rezerwacje:

Biuro Obsługi Widzów: tel.: 22 818 48 19, e-mail: bow@powszechny.com

Kasa biletowa Teatru: tel.: 22 818 25 16, e-mail: kasa@powszechny.com

bilety on-line: www.powszechny.com

***

"Wściekłość"

premiera: 24 września, Scena Duża Teatru Powszechnego w Warszawie

kolejne pokazy: 25, 27 i 28 września

"Gniew będziecie wykrzykiwać to w jedną, to w drugą stronę, niezależnie od tego, jakiego sortu jesteście i jacy wściekli jesteście".

Elfriede Jelinek zaczyna pisać "Wściekłość" po zamachu w redakcji pisma "Charlie Hebdo" oraz po zabiciu czterech klientów sklepu z żywnością koszerną. Tym, którym mówi we "Wściekłości" jest indywidualny głos, najczęściej jednak jest to "my", które płynnie przechodzi ze strony ofiar na stronę bojowników.

"Zabijcie wszystkich, którzy nie są wami! To raczej proste przesłanie. Ludzie je słyszą i słuchają, a potem nie ma wyjścia, bo jest za późno. Rzeźnia ruszyła. Podniosła się wrzawa, podniosły się krzyki, reszta już się nie podniesie".

Stajemy się ofiarami narcystycznego, oślepiającego gniewu samozwańczych bojowników, którzy głoszą, że ich los jest losem świata. Osieroceni po wielokroć - przez ojca, matkę, ojczyznę, własność i kierunek - osierocają innych. Dlatego też ciągle zmienia się i zlewa perspektywa mówiących: zorkiestrowana wściekłość, która likwiduje wszelkie wątpliwości i wszelki bezwład, stwarzając pewność i reguły gry. Pewne jest, że Jelinek napisała sztukę, która stała się smutną prognozą rzeczywistości, która trwa. "Mogłabym pisać "Wściekłość" w nieskończoność" - mówi Jelinek.

***

"Dziewczyny do wzięcia"

Janusz Kondratiuk

16, 17 września, godz. 19.30

18 września, godz. 18.00

reżyseria: Piotr Ratajczak

adaptacja: Piotr Rowicki

scenografia i kostiumy: Matylda Kotlińska

opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak

ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko

reżyseria świateł: Tadeusz Perkowski

inspicjent: Ewa Kancler-Żeleńska

obsada: Eliza Borowska, Agnieszka Przepiórska, Katarzyna Maria Zielińska, Grzegorz Falkowski, Piotr Ligienza, Michał Tokaj

Trzy młode dziewczyny z prowincji przyjeżdżają na jeden dzień do Warszawy. Wierzą, że jest to miasto wielkich możliwości i wielkich karier; miejsce, w którym wszystko może się wydarzyć, w którym będą się mogły wyrwać z małomiasteczkowej monotonii, poznać kogoś interesującego, może nawet znaleźć prawdziwą miłość.

Jak wypadnie konfrontacja oczekiwań i rzeczywistości?

***

"Minimum"

28, 29 września, godz. 19:30

reżyseria: Michał Salwiński

dramaturgia: Tomasz Szeląg

ochotniczka: Karolina Szczypek

inspicjent: Kuba Olszak

obsada: Eliza Borowska, Tomasz Chrapusta

Spektakl został zbudowany w oparciu o eksperyment przeprowadzony na mieszkaniu ochotniczki z dzielnicy Praga. Polegał on na maksymalnym zredukowaniu liczby posiadanych przedmiotów. Zebrane doświadczenia są narzędziem do opowieści o relacji z otaczającą nas materialnością.

***

"Praskie Si-Fi"

25, 26, 27 października, godz. 19.30

Nie tak dawno, dawno temu i w nie tak odległej galaktyce, tuż obok... Na planecie bazarów, kapliczek, metra, stadionu, teatru

Czas zmian. Czas chaosu. Czas realizacji śmiałych wizji, podszytych bezsiłą pytań. Rewitalizacja postępuje, fasady kamienic nabierają świeżości, a pan Józek się wyprowadza. Zanim Praga przeniesie się do przyszłości - zanim odbędzie się Wielka Reanimacja/Reaktywacja/Rewizja/Retusz - jest jeszcze czas, by zapytać o koszty ponoszone w imię "lepszego jutra". Teraźniejszość jest niepewna. Przeszłość jest falsyfikowana. Przyszłość jest źródłem lęku, wszystko może się zdarzyć. Tymczasem już dzisiaj, jak mówi jedna z praskich kioskarek: "Praga to jest jedno wielkie science-fiction". Czemu i komu służy teatr w miejscu takim, jak Praga? Pełni wątpliwości, natrętnie szukając odpowiedzi na pytanie, co robić (i czy w ogóle robić), artyści praskiego Teatru Powszechnego zastanawiają się nad losem Pragi, możliwymi scenariuszami rewitalizacji oraz własnym udziałem w zachodzących procesach gentryfikacyjnych.

Spektakl skonstruowany na podstawie rozmów z mieszkańcami Pragi oraz aktorami Teatru Powszechnego.

Z elementami science-fiction i wishful thinking.

No jasne. Lepiej zbudować Muzeum-Krematorium i Teatr-Akwarium. I niech hipsterka sobie jeździ wokół teatru z doniczkami. Ufoludki z lewego brzegu robią desant. Rozdają pędzle dzieciom i kowadła rzemieślnikom. Jak szlachetnie.

25 października, przed spektaklem "Praskie Si-Fi" o godz. 19.30, odbędzie się pokaz performansu Bartosza Ostrowskiego:

"Praga Street View"

koncepcja i wykonanie: Bartosz Ostrowski

video: Hanna Maciąg

"Praga Street View" to wydarzenie performatywne podejmujące próbę zapisania fragmentu miasta w ciele tancerza i przeniesienia go w okoliczności sceniczne. Podczas kilkugodzinnej eksploracji wytyczonej trasy performer tworzy choreografię, będącą mapą danego obszaru. Na scenie Teatru Powszechnego wobec widzów rozwijać będzie taneczny szkic, by ucieleśnić drugą stronę Wisły.

Spektakle zrealizowane w ramach Festiwalu Sztuki i Społeczności Miasto Szczęśliwe

***

"Calineczka dla dorosłych"

wg "Calineczki" H. C. Andersena

15 października, godz. 16.30

16 października, godz. 18.00

Mimo iż interpretatorzy twórczości Andersena często wskazywali na silny związek tematyki jego bajek z poszukiwaniem tożsamości seksualnej, wszystkie one, zgodnie z oficjalnym zamysłem autora, były skierowane do widza dziecięcego. A przecież już pierwsze słowa baśni o Calineczce silnie uruchamiają wyobraźnię współczesnego dorosłego odbiorcy. Przygody małej, bezbronnej dziewczynki, kolejne spotkania z Ropuchem, Motylem, Chrabąszczem, Myszą, Szczurem i Jaskółką - stanowią inspirujący punkt wyjścia do opowiedzenia alternatywnej wersji historii Calineczki. Ośmioro aktorów, korzystając z różnych konwencji teatralnych, w zabawny, bezpretensjonalny sposób ujawnia to, co mimo, że oczywiste, przez wiele pokoleń było, jest i zapewne będzie upraszczane i infantylizowane. Środkami pozwalającymi na opowiedzenie "Calineczki dla dorosłych" są świeże spojrzenie na baśń Andersena, humor i lalki pozwalające w nieobsceniczny sposób ukazać dwuznaczność przygód małej bohaterki.

****

"Księgi Jakubowe"

Olga Tokarczuk

20, 21, 22 października, godz. 18.00

23 października, godz. 17.00

W tradycji żydowskiej chrzest członka gminy jest grzechem śmiertelnym. Mimo to w XVIII wieku Jakubowi Lejbowiczowi, zwanemu Frankiem, udało się przekonać do tak haniebnego czynu sześć tysięcy Żydów ze wschodnich kresów I Rzeczypospolitej.

Olga Tokarczuk opisując w "Księgach Jakubowych" historię samozwańczego mesjasza, uzupełnia białe plamy historii Polski. Dopuszczając do głosu podolskich Żydów, zarówno tych, którzy zwalczali Franka, jak i tych, którzy w niego uwierzyli, przeciwstawia się popularnej, sienkiewiczowskiej wizji Rzeczypospolitej Obojga Narodów jako Polski niemal wyłącznie szlacheckiej i katolickiej. Z przyjętej przez Tokarczuk perspektywy, dominacja polityczna i religijna Polaków jawi się jako opresyjna i niesprawiedliwa, zaś oparta na równości sekta Jakuba Franka stanowi jedną z niewielu przestrzeni wolności w ówczesnym społeczeństwie.

Ewelina Marciniak w inscenizacji monumentalnej powieści Tokarczuk koncentruje się na uniwersalnych wartościach, które decydować mogły o przystąpieniu do heretyckiej sekty Franka: potrzebie osobistej wolności, równości wobec prawa, poczuciu wspólnoty, a przede wszystkim - potrzebie wiary i doświadczenia religijnego. Bada, w jaki sposób kontakt z boskością przeżywa nie tylko dusza, ale i ciało. Przygląda się mu w sytuacjach codziennych, jak i podczas rytuałów, wokół których koncertowało się życie religijne sekty. Próbuje odpowiedzieć na pytanie, jak bliskie sobie są doświadczenie erotyczne i doświadczenie mistyczne.

Spektakl dla widzów dorosłych.

***

Finisaż Ogrodu Powszechnego - 11 września

W weekendowe dni 10 I 11 września odbędą się ostatnie warsztaty teatralne z Julianą Sanches i Rodolfo Amorima, artystami z brazylijskiego zespołu Grupo XIX. Zwieńczeniem pracy warsztatowej będzie pokaz wspólnotowego performansu oraz dyskusja wokół poruszanych w czasie pracy tematów. Wszystko to w ramach finisażu Ogrodu Powszechnego, który na okres jesienno-zimowy ogranicza działania przed Teatrem Powszechnym. Grupo XIX od 15 lat tworzy kolektywnie spektakle, eksplorując rolę aktora jako dramaturga. Eksperymentując z ciałem i z przestrzenią teatralną, grupa realizuje przedstawienia w niekonwencjonalnych i nieoczywistych miejscach w mieście, aktywnie angażując do udziału w swoich pracach publiczność. Spektakle Grupo XIX budowane są przez cały kolektyw na bazie wnikliwych poszukiwań i improwizacji.

Projekt współfinansowany przez Instytut Adama Mickiewicza.

Zadanie zostało zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku.

współpraca: Miasto Szczęśliwe, Ogród Powszechny, Otwarta Ząbkowska

partnerzy: Współpraca programowa w ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego 2016 ŚWIĘTUJEMY! zorganizowanego przez Goethe-Institut i Ambasadę Niemiec z okazji 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.

goethe.de/swietujemy

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji