Artykuły

Cezary Morawski: Koncepcja zarządzania i program działania Teatru Polskiego we Wrocławiu

W związku z budzącym szereg wątpliwości przebiegiem konkursu na dyrektora jednej z najlepszych scen teatralnych w naszym kraju, 22 sierpnia bieżącego roku złożyłem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, w trybie dostępu do informacji publicznej, prośbę o udostępnienie zwycięskiej oferty konkursowej, złożonej przez pana Cezarego Morawskiego. 7 września otrzymałem odpowiedź na wniosek. Oto ona - pisze Michał Centkowski.

CEZARY MORAWSKI - KONCEPCJA ZARZĄDZANIA I PROGRAM DZIAŁANIA TEATRU POLSKIEGO WE WROCŁAWIU - pięć sezonów artystycznych począwszy od sezonu 2016/2017 ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji finansowej.

ORGANIZACJA DOKUMENTU zgodnie z ogłoszeniem o konkursie

Wstęp

Finanse

Strategia pozyskiwania pozabudżetowych środków finansowych

Plan programowo-artystyczny Teatru Polskiego

Organizacja pracy w Teatrze Polskim

"Czy kandydat - w przypadku powołania - wystąpi z wnioskiem o powołanie zastępcy dyrektora do spraw artystycznych

Plan promocyjny na rzecz budowy wizerunku Teatru Polskiego

Zakończenie

Przygotowując się do opracowania koncepcji organizacji pracy w Teatrze Polskim (TP) opierałem się na następujących dokumentach:

dokumenty finansowe Teatru Polskiego otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego,

Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020

Regionalny Program Operacyjny województwa Dolnośląskiego 2014-2020

Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej - Dolnośląska Strategia Integracji Społecznej 2014-2020 Strategia - Wrocław w perspektywie 2020

i materiałach:

informacje zamieszczone na stronie internetowej Teatru Polskiego

"Przestrzenie dla piękna" - Aplikacja Wrocławia o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 Studia nad strategią rozwoju społecznego miasta Wrocławia pod kierunkiem Jacka Sutryka Wrocław kultura I www.wroclaw.pl

WSTĘP

Przygotowując plan działalności Teatru Polskiego na lata 2016-2021 brałem pod uwagę aktualną sytuację finansową, bieżącą ofertę repertuarową, organizację pracy trzech scen, działalność promocyjną i edukacyjną teatru a także wydarzenia ostatnich kilku sezonów.

Szukając perspektyw dla przyszłych działań teatru w kilkuletniej perspektywie, proponuję formułę: TEATR POLSKI - TEATR otwARTy na WIDZa. Teatr LITERATURY, AKTORA I WIDZA - z szeroką ofertą repertuarową skierowaną do zróżnicowanego odbiorcy. Teatr konstrukcji a nie destrukcji i dekompozycji.

Planując funkcjonowanie Teatru Polskiego trzeba zwrócić uwagę na następujące kwestie: - poziom dotacji organizatora

- konkurencjność innych ofert teatralnych

- nowe kierunki w kulturze

- nowe kierunki w kulturze spędzania wolnego czasu

- rozwój turystyki

Niektóre z tych aspektów, w szczególności rozwój turystyki i edukacji oraz szeroko pojętej integracji znajdują swoje odzwierciedlenie w Priorytetach Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego.

Dlatego istotnym elementem działalności TP będzie promocja polskiej kultury w regionie (sceny letnie w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych) i kontynuowanie promocji za granicą (udział w międzynarodowych festiwalach).

Aby lepiej rozpoznać potrzeby widzów chciałbym zaproponować badania rynku zmierzające do zdiagnozowania frekwencyjności (np.: ile razy w roku był/a pan/ani w Teatrze Polskim), zakresu potrzeb - repertuar (np.: na co by się pan/ni wybrał/a do teatru?), rankingu obejrzanych spektakli (np.: który spektakl TP podobał się najbardziej?), przepływu informacji (np.: z jakiego źródła dowiedział/a się pan/ani, że warto odwiedzić TP?).

Z - FINANSE

Dokonana przeze mnie analiza pozwala ocenić w ogólnym zarysie bieżący stan kondycji teatru na trzech przenikających się polach, ściśle ze sobą powiązanych: finansowej, organizacyjnej i w konsekwencji - frekwencyjnej. Dogłębna analiza możliwa będzie po odbyciu serii rozmów z pracownikami TP, wnikliwym przestudiowaniu różnych dokumentów finansowych zarchiwizowanych w teatrze, raportów, umów itp.

Teatr Polski jest zadłużony i jest to sytuacja trudna. Zadłużona instytucja kultury nie może być wspierana datacjami celowymi. A taką jest dotacja Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. przyznawana teatrowi. Dotacja wykazuje tendencje wzrostowe : 4 754 000 PLN w roku 2014,

4 854 000 w roku 2015 i 4 921 000 na rok 2016. Dotacja obwarowana jest klauzulą - "na bieżącą działalność merytoryczną". Teatr Polski dysponuje dotacją łączną ( budżet Województwa Dolnośląskiego oraz MKiDN) w wysokości rzędu 10 800 000 złotych. Koszty działalności operacyjnej teatru przewyższają przychody. Straty są różne w każdym roku i nie dają się na podstawie wyłącznie sprawozdań finansowych usystematyzować. Straty te obciążają corocznie fundusz instytucji. Priorytetowym zadaniem jest:

oddłużenie teatru

podjęcie negocjacji z organizatorem teatru w celu uzyskania zwiększonej dotacji podmiotowej - przeanalizowanie polityki obsadowej

przeanalizowanie i przedyskutowanie korekty harmonogramu repertuarowego

poddanie analizie wyników frekwencji w Teatrze Polskim w kontekście posiadania trzech scen

podjęcie negocjacji z MKiDN w sprawie dotacji na rok 2017 i lata następne

W celu osiągnięcia zakładanych rezultatów podjąłbym następujące kroki:

Zwiększenie frekwencji o 100% do ok. 150 000 widzów (sezon 2013/14 55 430 widzów, a w konsekwencji zwiększenia środków na cele statutowe. Sala im. J. Grzegorzewskiego to 707 miejsc, Scena Kameralna 252 miejsca, Scena na Świebodzkim - średnio 127 miejsc (źródło -strona internetowa teatru). Można założyć, że to ok 1000 widzów każdego wieczoru. Przy dobrej organizacji, koordynacji i promocji można pod koniec sezonu 2018/19 osiągnąć frekwencję w okolicach 150 000 widzów, co stanowić będzie zwiększenie frekwencji o ponad 100% w stosunku do sezonu 2014/2015.

Zróżnicowana oferta repertuarowa w większym stopniu niż obecnie

Planowanie obsad. W teatrze pracuje duży zespół aktorski. W roku 2015 zagrano 280 spektakli własnych. Średnio 90 spektakli na jednej scenie w roku, który liczył 250 dni roboczych. Do przedyskutowania jest zmiana polityki obsadowej tak, aby teatr mógł grać częściej spektakle na 3 scenach równolegle. Nie jest i nie będzie to proces gwałtowny. Zakładam, że w drugiej połowie sezonu 2017/18 powinny być widoczne rezultaty.

Repertuar grany na 3 scenach równolegle. Chciałbym doprowadzić do sytuacji, aby każdego dnia - z wyjątkiem ustawowych dni wolnych od pracy oraz dni wolnych wynikających z Regulaminu Pracy lub innych przyczyn niezależnych od teatru - "pracowały" trzy sceny. Niekoniecznie muszą to być spektakle własne.

Powołanie Fundacji Teatru Polskiego w celu zwiększenia efektywności pozyskiwania funduszy pozabudżetowych oraz środków z UE, i być może 1% odpisów podatkowych

Zwiększenie samofinansowania teatru poprzez pozyskiwanie funduszy i partnerów

zewnętrznych, działalność fundacji i wpływy własne z tytułu sprzedaży biletów

Obniżenie kosztów produkcji poszczególnych spektakli - biznes plan.

Musi być wprowadzona dyscyplina budżetowa produkowanych spektakli już na etapie planowania, następnie w trakcie rozmów wstępnych z twórcami i finalnie w trakcie realizacji. Taki plsn wymaga od całego zespołu twórców przemyślanych rozwiązań inscenizacyjnych.

Produkcja spektakli o niższym budżecie

Próba osiągnięcia samofinansowania się niektórych pozycji repertuarowych w trakcie eksploatacji w najbliższych dwóch sezonach

Zwiększenie w przyszłości zarobków załogi teatru - koncepcja biznes plan

Koprodukcje z innymi instytucjami kultury

Zapraszanie spektakli z udziałem aktorskich gwiazd z Warszawy i Krakowa

Scena na Świebodzkim - znalezienie dodatkowych środków na pokrycie kosztów Sceny na Świebodzkim

Wykorzystanie potencjału posiadania 3 scen

- lepsze wykorzystanie dotacji

- zmniejszenie kosztów produkcji przedstawień

- dobra pozycja negocjacyjna przy realizacji zakupów usług i towarów ("efekt skali") - efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi

- efektywniejsza polityka sprzedażowa biletów

Teatr, ze względu na swą specyfikę - musi być dotowany. Jednak, przez odpowiednią politykę repertuarową, można zwiększyć dochód własny produkując spektakle tzw "środka", by zdobyć finanse na spektakl obciążony wysokim zagrożeniem artystycznym i finansowym.

Parafrazując powiedzenie Zygmunta Hubnera - trzeba czasem zagrać tytuł chodliwy, by móc zagrać tytuł dla honoru domu.

OPCJA ZERO

Chciałbym, aby w przypadku zaakceptowania przez Państwa mojej kandydatury na dyrektora, Urząd Marszałkowski Dolnego Śląska, jako organizator Teatru Polskiego we Wrocławiu, rozważył możliwość "opcji zero", to znaczy: pokrycia na dzień 31 grudnia 2016 wszelkich zaległości finansowych i zobowiązań wymagalnych Teatru Polskiego. Dałoby mi to szansę w maksymalnie skróconym czasie na zaprowadzenie w TP już w najbliższym sezonie skutecznej dyscypliny finansowej, nie naruszającz zbytnio założeń repertuarowych.

2 - STRATEGIA POZYSKIWANIA POZABUDŻETOWYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH

Mam wiedzę jak ważne jest wsparcie działalności instytucji środkami pozabudżetowymi. Wiem jak istotne jest aplikowanie i poszukiwanie takich środków.

Uzyskiwanie takiego wsparcia finansowego - szczególnie ze źródeł zagranicznych - jest trudne, a zarazem konieczne i rozłożone w czasie. Skomplikowana nierzadko procedura skłania do zatrudnienia wysokiej klasy specjalisty w tej dziedzinie. Planowanie przystąpienia do programu musi nastąpić z dużym wyprzedzeniem i wcale nie jest to gwarantem przyznania odpowiedniego grantu czy dotacji. Ponadto terminy i wysokość przyznawanych środków często przekreślają możliwości realizacji projektu.

Chciałbym rozważyć uruchomienie następujących rozwiązań:

utworzenie STANOWISKA dla osoby specjalizującej się w zdobywaniu takich środków

pozyskanie do współpracy FUNDRAISER'ów

założenie FUNDACJI, która będzie mogła starać się o dodatkowe fundusze dla teatru

CROWDSOUCING - jest szczególnie ważny z punktu widzenia Wrocławia - trzeciego co do wielkości miasto akademickiego w Polsce pod względem liczebności studentów. Proces CROWDSOURCING polega na przejęciu prac wykonywanych przez pracowników firmy przez grupę ludzi w formie open cali. Młodzi ludzie żyją w świecie nowych technologii informacyjnych i społecznościowych życiem naturalnym, organicznym. Istotne jest przyciągnięcie tej młodej widowni i zaangażowanie jej w sprawy teatru. Bez ponoszenia kosztów. Proces polega na zaangażowaniu emocjonalnym i identyfikowaniu się młodych ludzi z produktem jaki proponuje firma.

CROWDFUNDING - finansowanie społecznościowe. Polega na pozyskaniu zainteresowania i zaangażowania finansowego określonej grupy społecznej widownia w wieku 40+. W nawiązaniu do planowanych badań rynku dotyczących oczekiwań widowni związanych np. z repertuarem istnieje szansa, że ta grupa w związku np. z obniżeniem dla nich cen biletów czy zaproponowania sprzedaży biletów w systemie karnetowym lub abonamentowym na spektakle teatralne, zechcą się zaangażować finansowo w produkcję spektaklu teatralnego.

CSR (Corporate Social Responsibility) - strategia społecznej odpowiedzialności biznesu

CCR (Cultural Corporate responsibility) - odpowiedzialność biznesu za kulturę przejawiająca się finansowym wspieraniem instytucji kultury

Dostęp do pozabudżetowych funduszy kurczy się. Większość programów 2014-2020 i 2016-2020 jest już rozdysponowana.

Przykładowe programy Komisji Europejskiej:

FUNDUSZ NORWESKI - zapowiedziane jest otwarcie nowej transzy w 2017 roku.

KREATYWNA EUROPA - KULTURA - na lata 2014-2020 dla sektora kultury: program promuje otwarcie na publiczność, na zasadzie audience development - zauważenie potrzeb publiczności. Polega na kompleksowej edukacji publiczności różnych generacji.

EUROPA DLA OBYWATELI - na lata 2016-2020

Ważnym źródłem dofinansowania pozabudżetowego są programy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, np. Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa". Z racji współfinansowania TP przez MKiDN, nie wszystkie programy są dostępne.

Programy MKIDN:

Dziedzictwo kulturowe

Wydarzenia artystyczne

Edukacja

Promocja kultury polskiej za granicą

Kultura dostępna

Konkursy i środki Ministerstw Ministerstwa Spraw Zagranicznych

Fundusz Wyszehradzki

Współpraca z polonia i Polakami za granicą

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej

Fundusz Inicjatyw Obywatelskich

Programy instytutów m.in. IAM, NCK, IT, NIMiOZ, IMiT

Kreatywna Europa

Europa dla obywateli

Kultura polska na świecie

Obserwatorium Kultury

Można starać się o środki finansowe z fundacj:

Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej

Fundacja Batorego

Fundacja Kronenberga

Fundacja Orange

Kulturstiftung des Bundes

Fundacja Kultury Deutsche Bank

Inne źródła:

Dodatkowym źródłem pozyskiwania środków zewnętrznych są koprodukcje z innymi podmiotami: teatry, fundacje, centra kultury itp. Jest to istotny element w pomniejszaniu kosztów produkcji spektakli teatralnych o dużym budżecie.

Istnieje także możliwość: pozyskania środków od sponsorów prywatnych lub państwowych

Zawieranie umów bezgotówkowych - umowy barterowe

3 - PLAN PROGRAMOWO ARTYSTYCZNY - REPERTUAR, EDUKACJA

Interesuje mnie teatr w którym liczy się literatura i aktor. Liczy się konstrukcja a nie dekonstrukcja i

dekompozycja jako główne wartości i wyznaczniki nowoczesności w teatrze. Jestem przekonany, że

główną funkcją jaka powinien pełnić teatr, jest wzmacnianie tożsamości kulturowej, budowanie

poczucia wspólnoty i więzi społecznych. Ten swoisty triumwirat artystyczny autora (nie mylić z

dramaturgiem), aktora i widza uważam za najwłaściwszą formę ustroju teatralnego. Dyktatura tekstu, aktora i widza.

Posiadanie trzech scen daje możliwości zróżnicowanej, bogatej oferty repertuarowej.

Deklaruję chęć podjęcia rozmów dotyczących współpracy m.in. z : Pawłem Aignerem, Anną Augustynowicz, Tadeuszem Bradeckim, Piotrem Cieplakiem, Andrzejem Chyrą, Agatą Dudą-Gracz, Janem Englertem, Marcinem Hycnarem, Grzegorzem Jarzyną, Antonim Liberą, Wawrzyńcem Kostrzewskim, Kubą Kowalskim, Marcinem Liberem, Krystianem Lupą, Pawłem Łysakiem, Pawłem Miśkiewiczem, Adamem Nalepą, Jackiem Poniedziałkiem, Marcinem Przybylskim, Krzysztofem Rekowskim, Adamem Sajnukiem, Tadeuszem Słobodziankiem, Wojciechem Urbańskim, Januszem Wiśniewskim, Michałem Zadarą, Rudolfem Zioło.

Do współpracy chciałbym zaprosić także m.in.: Marka Modzelewskiego, Annę Wakulik, Tomasza Mana, Radosława Paczochę, Dorotę Masłowską, Magdę Fertacz,

Chciałbym nawiązać współpracę z festiwalem New Plays from Europe w Wiesbaden oraz z Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka

Chciałbym nawiązać także współpracę reżyserami z zagranicy: z Rimasem Tuminas'em, Andreasem Lima, Olafem Hilligerem, Ivanem Wyrypajewem.

Współpraca zagraniczna z teatrami:

W związku z położeniem geograficznym chciałby spróbować zbudować Trójkąt Teatralny: Wrocław-Praga - Drezno w celu promocji polskiej kultury i wzajemnej wymiany doświadczeń warsztatowych.

W codziennej współpracy międzynarodowej chciałbym się skupić na rynku teatrów niemieckich: kontynuacja współpracy z Schauspielhaus Dresden, nawiązanie współpracy z teatrami w Berlinie i Bremen.

Zabiegałbym także o Fundusz Norweski i nawiązał kontakt z teatrami skandynawskimi.

Przedstawiony REPERTUAR jest propozycją uzupełnioną zastrzeżeniem wynikającym z doświadczenia wielu dyrektorów podkreślających, że tylko niewielka cześć repertuaru to propozycje dyrektorskie; większość pochodzi od współpracujących z teatrem reżyserów.

Hipotetyczny plan artystyczny na najbliższe trzy sezony nie obejmuje z oczywistych względów propozycji zaplanowanych i zakontraktowanych przez obecnego dyrektora na sezon 2016/17.

Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego ( ok 700 miejsc)

Spektakle wieloobsadowe, oparte na wielkich dramatach polskiej, europejskiej i światowej literatury, adaptacje prozy klasycznej i współczesnej.

- DON KICHOT Z LA MANCHY - Miguel de Cervantes Saavedra

DEKAMERON Giovanni Boccaccio - OPOWIEŚCI ZASŁYSZANE lub/i SŁAWA I CHWAŁA-Jarosław Iwaszkiewicz

PAN TADEUSZ-Adam Mickiewicz - KSIĘGI JAKUBOWE - Olga Tokarczuk

PRZEDWIOŚNIE - Stefan Żeromski - FAUST - Johann Wolfgang Goethe

KUPIEC WENECKI - William Shakespeare

WOJNA i POKÓJ - Lew Tołstoj

- tekst KAROLA WOJTYŁY lub tekst zamówiony w związku z 100 rocznicą urodzin św. Jana Pawła II w sezonie 2019/20 (premiera maj 2020)

tytuły zaproponowane przez reżyserów Scena na Świebodzkim (ok 130 miejsc)

Przestrzeń tej sceny daje różne możliwości jej adaptacji. Jest sceną gotową na współczesne eksperymenty teatralne, pracę laboratoryjną. Skupił bym się na dramacie współczesnym

- AMERYKA (adaptacja) - Franz Kafka

- 39 KROKÓW na kanwie filmu Alfreda Hitchcockia i powieści Johna Buchana - POLICJA - Sławomir Mrożek

- REWIZOR Nikołaj Gogol

- KAMIEŃ - Marius von Mayenburg

- PUŁKOWNIK PTAK - Christo Bojczew

MISTRAS - Marius lwaskevicius

- sezon 2018/19 - 450 rocznica Unii Lubelskiej - ew.tekst zamówiony - tytuły zgłoszone przez reżyserów

sztuki dla dzieci - przykładowo

- na podstawie przygód JANOSIKA

- W PUSTYNI I W PUSZCZY - Henryk Sienkiewicz - - BAJKI ROBOTÓW - Stanisław Lem

- sztuki performatywne dla dzieci i inne

Scena Kameralna (ok 250 miejsc)

To idealna scena na sztuki małoobsadowe, sztuki "Środka" atakże komedie czy farsy (aby "zarabiały" na repertuar dwóch pozostałych scen.

sztuki Tadeusza Różewicza, Bogusława Schaeffera, Michała Walczaka

- przedstawienia muzyczne w reżyserii Marcina Przybylskiego, Jerzego Satanowskiego

JOHN 1 MARY Mervyn Jones

- NIETYKALNI na podstawie scenariusza filmowego o tym samym tytule

FRANKIE AND JOHNNY IN THE CLAIR DE LUNE Terrence McNally

- CHŁOPCY Stanisław Grochowiak

- SŁONECZNI CHŁOPCY Neil Simon

- HERBATA MIĘTOWA CZY HERBATA Z CYTRYNĄ- Danielle Navardo, Patrick Haudecceur - RADOSNYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH -Jean Poiret

- NINA - Andre Roussin

- MANNA - Sebastian Thiery

W latach następnych czeka nas kilka jubileuszy. Chciałbym przynajmniej jedną pozycją repertuarową w danym sezonie nawiązać do tych wydarzeń.

ROCZNICE-JUBILEUSZE

2017 - 500-lecie ogłoszenia przez Marcina Lutra 95 tez i wywieszenia ich na drzwiach kościoła zamkowego w Wittenberdze 31.10.1517 roku.

2018 - 100 rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości, Rok Moniuszkowski

2019 - 450 rocznica Unii Lubelskiej, 50 rocznica lądowania na Księżycu

2020 - (maj) rocznica 100 urodzin Karola Wojtyły // 100-lecie Bitwy Warszawskiej // ale także 80 rocznica "pacyfikacji ukraińskiej ludności Galicji"

2021 - 20 rocznica ataków na WTC, 100 rocznica urodzin K.K Baczyńskiego, 100 rocznica Pokoju Ryskiego.

Chciałbym kontynuować cykl TERAZ ONI - DEBIUTY, lecz w zmienionej formule; w ramach powołanego KONKURSU DLA MŁODYCH REŻYSERÓW. Będę dążyłdo zdobycia funduszy zagranicznych, aby konkurs mógł się otworzyć także na twórców z innych krajów.

SCENA IMPRESARYJNA

Chciałbym "rozbudować" repertuarowo Scenę Impresaryjną Teatru Polskiego, tak by można, zgodnie ze Statutem Teatru, rozszerzyć działalność Sceny Impresaryjnej na cały region Dolnego Śląska już w sezonie 2016/2017. Przy okazji zakładam, że w sezonie 2017/18 i w następnych, taka polityka przyciągnęłaby publiczność regionu do głównej siedziby teatru.

MIEDZYNARODOWE PROJEKTY

Zamierzam także zrealizować międzynarodowe projekty teatralne:

Teatr Polski - Schauspielhaus Dresden - kontynuacja współpracy

Teatr Polski - Wileński Teatr Maty

Teatr Polski - Lwowski Akademicki Teatr im. Lesia Kurbasa

Teatr Polski - Theater Bremen

Teatr Polski - Niemcy - Rosja - projekt międzynarodowy

SEZON LETNI - URLOPOWY - SCENA LETNIA W UZDROWISKU - wnętrze lub/i SCENA PLENEROWA W czasie sezonu urlopowego chciałbym organizować od sezonu 2017/18 tygodniowe przeglądy teatru europejskiego np. awangardowych grup włoskich, angielskich spektakli short theatre, portugalskiego teatru tańca czy holenderskich performerów. W koordynacji z bogatą ofertą miasta

Wrocław lub w innym miejscu turystycznym regionu, posiadającym takie możliwości. Nie wykluczam, że mogą być prezentowane także spektakle z bieżącego repertuaru Teatru Polskiego.

EDUKACJA

Podejmę także próbę uruchomienia cyklu spektakli pod hasłem "TEATR W KLASIE".

Korzystając z moich doświadczeń niemieckich, chcę aby spektakle teatralne dotarły do młodzieży, która nigdy do teatru nie trafiła i w przyszłości prawdopodobnie nie trafi. Taka forma teatralna będzie praktycznym uzupełnieniem bogatej oferty edukacyjnej jaką Teatr Polski proponuje swoim widzom. Inicjatywę taką chciałbym uruchomić we współpracy z Wydziałem Edukacji Urzędu Marszałkowskiego i innymi jednostkami edukacyjnymi.

"TEATR W KLASIE" to 45 minutowe spektakle jedno lub dwuosobowe. Sceną jest klasa w której odbywa się spektakl-monolog traktujący o współczesnych problemach młodzieży, o których nie jest łatwo albo w ogóle nie można rozmawiać tekstem dramatycznym ze sceny, ze względu na tak zwaną barierę inscenizacyjną -jakąkolwiek przestrzenią by scena teatralna była. Tematy to np. mobbing w klasie, zastraszanie, wymuszanie, narkotyki, seks w szkole, wykluczenie, agresja w stosunku do nauczycieli. Aktorami są głównie młodzi aktorzy, może nawet studenci aktorstwa, którzy nie budują dystansu z widzem w ławce. Sytuacje są kameralne; aktor i widz tworzą niezapomnianą atmosferę. W pierwszej kolejności zaprosiłbym do współpracy szkoły zaprzyjaźnione z teatrem.

4 - ORGANIZACJA PRACY W TP

Określenie celów na nadchodzące sezony - misja teatru publicznego

Określenie oferty edukacyjnej na sezon 2016/2017 zgodnie z ideą wielopokoleniową

Znaczne zwiększenie ilości spektakli: w planie o 100% spektakli w sezonie 2019/2020.

Zwiększenie ilości widzów w nadchodzących sezonach

Zmiana organizacji obsad aktorskich

Ewentualne zmiany w Regulaminach TP

Wzmacnianie marki "Teatr Polski" w regionie, kraju i poza granicami

Wyszukanie nowych przestrzeni na SCENĘ LETNIĄ - przestrzeń zamknięta, plener.

Zespolenie działań Teatru Polskiego z oferta turystyczną regionu i miasta

Nawiązanie współpracy z teatrami i innymi instytucjami kultury w kraju i za granicą.

Nawiązanie współpracy ze szkołami teatralnymi, środowiskami akademickimi i biznesowymi regionu i Wrocławia

Promowanie artystów teatru (festiwale, wyjazdy ze spektaklami) oraz pozyskiwanie do współpracy młodych twórców - KONKURSY

Nawiązanie kontaktów z zagranicznymi środowiskami i instytucjami kultury w celu organizacji tygodniowych przeglądów teatralnych - Włochy, Wielka Brytania, Holandia, Portugalia.

5 - CZY KANDYDAT WYSTĄPI Z WNIOSKIEM O POWOŁANIE ZASTĘPCY DYREKTORA DO SPRAW ARTYSTYCZNYCH

Łącząc swoje dotychczasowe wykształcenie artystyczne i menedżerskie zamierzam wykonywać obowiązki również zastępcy dyrektora do spraw artystycznych. respektując wcześniej zawarte umowy i zobowiązania TP, które nie naruszą dyscypliny finansowej.

6 - PLAN PROMOCYJNY NA RZECZ BUDOWY WIZERUNKU TEATRU POLSKIEGO

Systematyczna aktualizacja strony internetowej by utrzymać i wzmóc zainteresowanie widzów.

Uruchomienie systemu CRM (Customer Relationship Management) -to system do zarządzania kontaktami z widzami

Uruchomienie tzw. PR wiralowego polega on na kręceniu krótkich filmików o premierach i innych wydarzeniach w teatrze. Najciekawsze filmiki "żyją własnym życiem" w sieci i spełniają rolę drogiej kampanii reklamowej.

Reklama zewnętrzna - oprócz tradycyjnych metod jak: ekspozycja plakatów w mieście, dystrybucja ulotek, umieszczanie standów -w miejscach najchętniej odwiedzanych przez publiczność: kawiarnie, domy handlowe, dworce.

A także

- reklamy na taksówkach, "na" i "w" autobusach, tramwajach, w pociągach ICE i ICP

- przestrzeń specjalnego pociągu na trasie Wrocław Berlin : ulotki w języku niemieckim, angielskim. Jeśli pociąg wyposażony jest w ekrany - także relacje filmowe

Sprzedaż biletów to ważny element marketingowy, który powinien związać klienta z teatrem. Często jest to pierwszy kontakt - poza stroną internetową - widza z teatrem. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i przekłada się na "zdobycie" widza lub nie. Kontakt nie przez szybę kasową za którą toczy się często "inne życie", ale bezpośredni, w przyjaznym kontakcie z pracownikiem teatru. Przekonując widza do siebie możemy mieć pewność, że poleci nas swoim znajomym w duchu klasycznego sloganu: jeśli wam się podobało zaproście przyjaciół, jeśli nie - wrogów!

ZAKOŃCZENIE

Realizując koncepcję TEATR POLSKI - TEATR otwARTy na WIDZa osiągniemy sukces!

Jestem przekonany, że możliwe jest łączenie opłacalności artystycznej z finansowi, do czego będę dążył w wypadku powierzenia mi funkcji dyrektora Teatru Polskiego we Wrocławiu.

Cezary Morawski

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji