Ziemia obiecana spektaklem sezonu
Łódzcy recenzenci podsumowali sezon teatralny 2015/2016.
Złota Maska za najlepszy spektakl sezonu trafiła do Teatru Nowego, za Ziemię obiecaną Reymonta w adaptacji Michała Kmiecika i reżyserii Remigiusza Brzyka.
Nagrodę za najlepszą reżyserię przyznano Agnieszce Olsten, która w Teatrze Jaracza zrealizowała Komedianta Thomasa Bernharda, oraz Grzegorzowi Wiśniewskiemu — w Teatrze Studyjnym pracował ze studentami Szkoły Filmowej nad Marią Stuart Fryderyka Schillera.
Za najlepszą rolę żeńską uznano kreację Agnieszki Kwietniewskiej, która w Komediancie zagrała Bruscona. Świetny sezon miała Monika Buchowiec. Aktorka Teatru Nowego dostała Złotą Maskę za najlepsze role żeńskie — Grace w spektaklu Dogville Larsa von Triera w reż. Marcina Libera oraz Doroty Masłowskiej w Więcej niż możesz zjeść. Doceniono debiut aktorski Marii Dębskiej (tytułowa rola w Marii Stuart Schillera na scenie Teatru Studyjnego).
Najlepszym spektaklem w teatrach lalkowych była Ronja, córka zbójnika Astrid Lindgren w reżyserii Karoliny Maciejaszek (Teatr Pinokio).
Teatr Powszechny dostał Złotą Maskę za najlepszą muzykę — Krzysztofa Nowikowa, w spektaklu Miarka za miarkę Williama Shakespeare'a w reżyserii Pawła Szkotaka. Uznano, że najlepszą scenografię zrobił Mirosław Kaczmarek, do przedstawienia Dogville Larsa von Triera w reż. Marcina Libera (Teatr Nowy).
Nagrodzone zostały dwa spektakle ze scen offowych. Co ciekawe, wykorzystujące ten sam tekst — dramat Arnego Lygre'a Zanikam. Szczelinę w reż. Tomasza Rodowicza można oglądać w Teatrze Chorea, Zanikam — w Teatrze Zamiast (reż. Katarzyna Dąbkowska-Kułacz).
Przyznano aż trzy Nadzwyczajne Złote Maski. Stanisławowi Ochmańskiemu „za wieloletnią wierność pięknu sztuki lalkarskiej, która przez prostotę formy potrafi udźwignąć najpoważniejsze tematy i odpowiada na emocjonalne potrzeby młodych widzów" (ostatnia realizacja reżysera to Przygody misia Rymcimci w Teatrze Lalek Arlekin). Twórcom projektu Dotknij Teatru — „za wykreowanie w czasach marketingowej iluzji prawdziwie kulturotwórczego zjawiska, które otwiera nowego odbiorcę na to, co w teatrze autentyczne, uczy społecznej empatii i inicjuje rozmowę na temat gatunkowych granic sztuki". Trzecią Nadzwyczajną Złotą Maskę odebrał dyrektor Teatru Wielkiego. Recenzenci docenili „śmiałe i udane wprowadzenie do repertuaru polskiego baletu choreografii Marthy Graham w połączeniu z choreografią Henryka Konwińskiego" w spektaklu Święto wiosny/ Krzesany z muzyką Igora Strawińskiego i Wojciecha Kilara.
[Na zdjęciu: Ziemia obiecana, Teatr Nowy