Artykuły

Kraków. Rychcik zmierzy się w "Wyzwoleniem"

11 lutego w Teatrze im. Słowckiego premiera "Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego w adaptacji i reżyserii Radosława Rychcika.

Czy wyzwolenie zawsze wiąże się ze śmiercią? To szukanie prawdy w sobie, podróż do najgłębszych poziomów swojej podświadomości. Co właściwie znaczy "wyzwalać"? Przywrócić wolność, niezależność? Uwolnić z czegoś krępującego ruchy, spowodować nagłe uzewnętrznienie się? Pozbyć się jakiś cech, uczuć? Jest to na pewno doświadczenie oczyszczające. Podobnie jak wizyta w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau . Przed rozpoczęciem prób, z całym zespołem, właśnie tam pojechaliśmy. Konfrontacja z miejscem Zagłady poruszyła nas, obudziła głębokie emocje, dała początek kolejnym pytaniom na temat życia, śmierci i dokonywanych przez nas wyborów.

Akcja dramatu toczy się w szkole, główną osią fabularną "Wyzwolenia" jest "próba do spektaklu pt. "Polska Współczesna" oraz konflikty związane z ową próbą. Edukacja, klasa szkolna, wolnomyślicielskie lekcje, relacja uczeń-nauczyciel, muzyka wyrażająca wolę serc. Sięgamy do teatru zagłady. To wszystko łączy się w impresje, które dają przebłysk innego świata. Może właśnie świata, który siedzi w nas, zamknięty i czekający, by go wyzwolić.

Radosław Rychcik

Reżyser teatralny, urodzony w 1981 roku, pochodzi z Działdowa. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserii w PWST w Krakowie. Lubi wyzwania, amerykańską popkulturę oraz wysokie stężenie emocji. Debiutował w Starym Teatrze w Krakowie spektaklem "Forma przetrwalnikowa". Potem zrobił m.in. "Versus. W gęstwinie miast" Brechta, w Teatrze Nowym w Krakowie, "Fragmenty dyskursu miłosnego" Barthes'a w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, docenianą w Polsce i na świecie "Samotność pól bawełnianych" Bernarda-Marii Koltsa (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach), "Madame Bovary" Gustawa Flauberta (Teatr Dramatyczny w Warszawie), "Hamleta" w Kielcach (najlepsze szekspirowskie przedstawienie sezonu 2010/2011) oraz cieszących się uznaniem publiczności na całym świecie "Dwunastu gniewnych ludzi" z Teatru Nowego w Poznaniu. Ostatnie jego realizacje to "Wielkie przemówienia" na PPA, "Utalentowany Pan Ripley" i "Ripley pod ziemią" (oba w Teatrze Studio w Warszawie) i "Wesele" w Teatrze Śląskim w Katowicach. Laureat wielu prestiżowych nagród, m.in. Lauru Konrada za reżyserię "Łyska z pokładu Idy" (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu) na XIII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje" w Katowicach, Paszportu POLITYKI za poznańskie "Dziady" i nagrody indywidualnej za reżyserię tarnowskiego spektaklu "Grażyna" w konkursie MKiDN "Klasyka Żywa".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji