Artykuły

Gdańsk. "Pinokio" od jutra na deskach Opery Bałtyckiej

Już w czwartek 23 lutego po raz pierwszy od blisko dekady w Operze Bałtyckiej zobaczymy balet produkcji gdańskiej Opery. "Pinokio" na podstawie prozy Carlo Collodiego to autorska propozycja włoskiego choreografa Giorgio Madii. Opowieść o chłopcu z drewna jest spektaklem adresowanym zarówno do dzieci, jak i dorosłych.

Spektakl wiernie oddawać będzie treść najsłynniejszej powieści Carlo Collodiego.

- Zapraszając mnie do pracy w Operze Bałtyckiej, dyrektor Warcisław Kunc zastrzegł, by spektakl związany był z trwającym tu sezonem włoskim. Od razu pomyślałem o "Pinokiu", bo literatura włoska nie ma lepiej rozpoznawalnego dzieła, które może przyciągnąć do teatru wszystkich - zarówno dorosłych, jak i dzieci. Historię Pinokia oparłem o prozę Collodiego. Jedyne zmiany, których dokonałem, wynikają z trudnością z przeniesieniem niuansów tekstu na język tańca. W spektaklu wykorzystałem różne techniki ruchu: od neoklasyki, przez elementy tańca współczesnego, po akrobatykę - mówi Giorgio Madia, choreograf i reżyser spektaklu.

"Pinokio" powstawał w bardzo krótkim czasie. Od pomysłu realizacji spektaklu baletowego do premiery upłynęło zaledwie pół roku.

- Zazwyczaj proces ten trwa około roku. Oczywiście do teatru przyjeżdżam już z gotową koncepcją choreograficzną, zapleczem scenograficznym i muzyką, którą chcę wykorzystać w przedstawieniu. Liczyłem, że wystąpi z nami orkiestra wzbogacona o mandolinę i gitarę elektryczną, jednak szybko okazało się, że zdobycie kompletu nut do 15 wykorzystanych przez nas utworów Nino Roty okazało się niemożliwe. W tej sytuacji zdecydowaliśmy się na podkład muzyczny. Dzisiaj, prawdę mówiąc, nie wyobrażam sobie innego rozwiązania, widząc jak wiele elementów musimy ze sobą zestawić. Do premiery pozostały dwa dni, ale praca nad spektaklem nie jest zakończona. Pracujemy dzień i noc, poświęcając mu całe serce - dodaje Giorgio Madia.

Widzowie "Pinokia" podążają za głównym bohaterem, granym przez Oleksandra Khudimova (w drugiej obsadzie rolę tę zatańczy Roberto Tallarigo). Pochodzący z Ukrainy tancerz, choć w Gdańsku jest od września 2014 roku i tańczył również w Bałtyckim Teatrze Tańca, nie dostawał dotąd głównych partii.

- Sasza jest tancerzem z bardzo dobrym warsztatem tanecznym. Ponadto jest lubiany przez zespół i ma duży talent aktorski. To ostatnie jest szczególnie ważne, bo gra Pinokia nie może być "tania", a przy tym musi pozostać śmieszna. Całe nasze przedstawienie jest komedią baletową i od umiejętności głównego tancerza wiele zależy. Sasza ma przy tym duże zdolności akrobatyczne i potrafi patrzeć na świat oczami dziecka. Właśnie takiego tancerza potrzebowałem - mówi Giorgio Madia.

Odbiór spektaklu ułatwić ma scenografia spektaklu, przygotowana przez Stephana Monnteuffela.

- Tworząc scenografię, myślałem o dzieciach, które przyjdą do teatru i będą "Pinokia" oglądać, dlatego scenografia wywodzi się z serca dziecka. Myślałem o tym, jak chłopiec w wieku Pinokia postrzega świat. Zależało mi na tym, by przedstawić sceny filmowo, w taki sposób, by widownia poczuła się częścią spektaklu - przyznaje Stephan Monnteuffel.

To pierwsza produkcja nowego Baletu Opery Bałtyckiej, który w obecnej strukturze funkcjonuje od kilku miesięcy. Wiosną planowana jest audycja dla nowych tancerzy.

- Po 8-9 latach Bałtyckiego Teatru Tańca bardzo trudno było przestawić zespół na taniec klasyczny. Została z nami mniej więcej połowa tancerzy BTT, zatrudniliśmy nowych, ale nie jest to proces skończony. Docelowo chcemy mieć sześcioro solistów, ośmioro koryfei i corps de ballet, z których zestawić można dwie obsady spektaklu. Wiosną organizujemy audycję. Rozglądamy się szczególnie za tancerzami, bo znaleźć uzdolnionych tancerzy jest dużo trudniej niż tancerki - dodaje Wojciech Warszawski, kierownik Baletu Opery Bałtyckiej.

W spektaklu zobaczymy cały 25-osobowy zespół Baletu Opery Bałtyckiej. Premiera 23 lutego. Kolejne spektakle zaplanowane na 24, 25, 26 lutego oraz 9, 10, 11, 12, 30 i 31 marca, a także 1 i 2 kwietnia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji