Artykuły

Antygona

Plusy:

1. Interesująca przestrzeń: wielki blaszany wagon jako barak mieszkalny, podłoga zastawiona klatkami z żywy­mi gołębiami, ogromne czarne folie, zwisające i zasłania­jące drugą stronę. To świat w czasie remontu, gdzie wszyst­ko jest odwrócone, głuche, brudne; świat zniszczony, po­deptany, pozbawiony harmonii. Może jakiś koniec świa­ta.

2. Piękne są wszystkie dodane sceny, wizyjno-symboliczne nieme zatrzymania: spotkanie Antygony ze zmar­łym bratem Polinejkesem czy zabawa z huśtawką; pełne ciepła, nasycone, intymne, wprowadzające kontrastującą tonację o lirycznym odcieniu.

3. Muzyka puentuje, kontrapunktuje, a także (przede wszystkim) nadaje biegowi zdarzeń potrzebny rytm i pulsację. Gruchanie zamkniętych w klatkach gołębi, wojsko­wy marsz czy inne dźwięki o "wojennym" zabarwieniu - dodają też inną przestrzeń, przenosząc akcję ze starożyt­nego we współczesny konkret, może bałkański, może bli­skowschodni.

4. Wśród aktorów broni się jedynie w krótkim, skupio­nym monologu Marcin Hycnar (Chłopiec) oraz chwilami, wydobywając interesujący rys "pędu ku śmierci", Anna Nowicka (Antygona).

Minusy:

1. Aktorstwo: nademocjonalne, a przy tym wątłe, niepraw­dziwe i tworzące jednowymiarowe postaci. Marek Kępiński (Kre­on) ogranicza się do powierzchownej, krzykliwej ekspresji, w któ­rej całkowicie brak prawdy przeżycia (podobnie Przemysław Sejmicki - Hajmon). Anna Lenczewska (Ismena) jest zbyt wyco­fana i jakby nie z tego świata, byśmy mogli uwierzyć w jej ból i problem; Jan Mancewicz (Przewodnik chóru) pozostaje bar­dziej po stronie groteski i cienko szkicowanej błazenady.

2. Spektakl mógł być spójnym, całościowym i autorskim odczytaniem starożytnego dramatu. Reżyser - Ireneusz Janiszew­ski - jest bowiem także autorem scenografii, opracowania mu­zycznego oraz redaktorem dobrze przygotowanego programu. Jednak to wszystko w jakimś sensie przeszkadza i uwiera: sło­wu, niewątpliwie przemyślanemu, brakuje oddechu emocji; aktorzy nie potrafią oddać przekazu; erudycja blokuje scenicz­ne życie. Całość lepiej i ciekawiej wygląda na papierze.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji