Artykuły

Dwór na Podlasiu

Inauguracja Opery i Filharmonii Podlaskiej - Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku była bezsprzecznie największym wydarzeniem kulturalnym w Europie. Zarówno pod względem rozmachu materialnego - min. Bogdan Zdrojewski i ambasa­dorzy wielu krajów naszej części kontynentu mogli podziwiać wspaniały i kosztowny obiekt zaprojektowany przez prof. Mar­ka Budzyńskiego (a na taką inwestycję w okresie kryzysowe­go spowolnienia żaden kraj się nie zdobył), jak również wizję artystyczną dyr. Roberta Skolmowskiego. Jego i Stanisława Moniuszki "Straszny dwór" był przykładem zespolenia tradycji z nowoczesnymi możliwościami technicznymi wielkiej sceny i kresowej specyfiki z mozaiką wyznań religijnych oraz wątków kulturowych. Dość powiedzieć, że bracia Stefan i Zbigniew to ka­tolicy, a ich opiekun Maciej jest tu prawosławny. Przedstawienie zaczyna się od symbolicznej sceny rozgrywającej się w XIX w. na dworcu w "rosyjskim" Białymstoku. Także w kolejnych od­słonach historia Polski towarzyszy akcji opery, są Tatarzy na ko­niach, Turcy w turbanach, a w słynnej arii Stefana znakomity i piękny tenor Rafał Bartmiński przybiera na wieży zegarowej postać Kopernika z obrazu Matejki. Wreszcie w kulminacyjnym mazurze do wykonawców z Podlasia dołączają tancerze z Ze­społu Pieśni i Tańca "Mazowsze", co ma znaczenie artystyczne i symboliczne. W stwierdzeniu, że w dniu premiery Białystok stał się kulturalną stolicą Europy, nie było cienia przesady.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji