Artykuły

Warszawa. Dyrekcja WOK: niezbędna jest restrukturyzacja

W ciągu 12 miesięcy w Warszawskiej Operze Kameralnej wdrożony zostanie plan zmian, mający podnieść oglądalność spektakli - ogłosiła podczas wtorkowej konferencji prasowej p.o. dyrektora placówki Alicja Węgorzewska-Whiskerd. - Niezbędna jest restrukturyzacja - dodała.

- Dziś Warszawska Opera Kameralna stoi przed trudnym wyzwaniem, jakim jest restrukturyzacja. Powinna ona była odbyć się wiele lat temu - jej temat podejmowany był już w 2012 r. Struktury WOK dziś nie pozwalają wypełniać jej działań statutowych, nie pozwalają na realizację nowych premier, na rozwój tej wspaniałej instytucji kultury, tak zasłużonej dla stołecznej i polskiej kultury - powiedziała p.o. dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej Alicja Węgorzewska-Whiskerd.

Jak przekonywała problemy finansowe WOK związane są z przerostem zatrudnienia. Podkreśliła, że spośród 55 etatowych solistów, w każdym miesiącu w koncertach udział bierze zaledwie 10. Mimo tego WOK zobowiązany jest wypłacać tym artystom pensje, co powoduje straty finansowe.

Pracownicy Warszawskiej Opery Kameralnej protestowali w lutym przed siedzibą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie przeciw zwolnieniom, zapowiadanym przez dyrekcję. Apelowali o "objęcie WOK opieką" resortu kultury. Minister kultury Piotr Gliński zapowiedział wtedy, że jego intencją jest współprowadzenie Opery. Obecnie WOK prowadzona jest przez marszałka województwa mazowieckiego. W połowie lutego dyrekcja Opery wysłała do związków zawodowych zawiadomienie o zamiarze zwolnienia 55 solistów, 6 dyrygentów oraz połowy orkiestry Sinfonietta WOK.

W obronie pracowników głos zabierała także "Solidarność". - Z informacji, jakie do nas dotarły wynika, że dyrekcja Opery Kameralnej w Warszawie nie przedstawiła związkom zawodowym całościowej koncepcji restrukturyzacji tej instytucji ani harmonogramu przejścia od stanu obecnego do zamierzonego. W zamian za to dyrekcja poinformowała związki o zwolnieniach grupowych co spowodowało słuszne oburzenie wśród pracowników - napisano w piśmie z 10 marca.

Obecna dyrektor opery przekonywała we wtorek, że pracownikom zaproponowane zostaną umowy na nowych warunkach. - Sytuacja w WOK wymaga natychmiastowej restrukturyzacji wydatków, w szczególności tych, związanych z wynagrodzeniami. Obecnie stanowią one aż 95 proc. wszystkich kosztów WOK, co uniemożliwia nam przygotowanie wartościowego programu artystycznego, interesującego dla odbiorcy. Chcemy podnieść jakość naszego repertuaru i zaprosić do współpracy najlepszych muzyków, a nasza opera musi mieć na to odpowiednie środki - przekonywała.

Argumentowała również, że zły stan finansów placówki jest wynikiem niegospodarności poprzedniego dyrektora Jerzego Lacha. Węgorzewska-Whiskerd objęła stanowisko w październiku 2016 r. zastępując Lacha, szefa instytucji w latach 2012-2016. W II półroczu 2016 r. odbyła się kontrola Urzędu Marszałkowskiego Woj. Mazowieckiego, na podstawie której odwołano dotychczasowego dyrektora. Wynikało z niej, że w ciągu czterech lat Jerzy Lach doprowadził do naruszenia podstawowych zasad dysponowania środkami publicznymi.

By spełnić główny cel obecnego kierownictwa instytucji - rozwijać jej barokowo-klasyczny wizerunek - nowa dyrekcja pozostawiła orkiestrę Musicae Antiquae Collegium Varsoviense z jej zespołem instrumentów dawnych. - Chcemy z tym zespołem realizować szeroko pojętą muzykę barokową, jak również opery Mozarta, Haydna, Rossiniego, Donizettiego, Belliniego na tego typu instrumentach. Nie ma drugiego teatru operowego na świecie, który dysponuje tego typu zespołem orkiestrowym - podkreślił we wtorek doradca ds. artystycznych WOK Jacek Laszczkowski.

W planach jest również kontynuowanie cyklicznego Festiwalu Mozartowskiego, a także inauguracja cyklicznego festiwalu barokowego na jesieni. - W trosce o rozwój młodzieży inaugurujemy Międzynarodowy Konkurs Wokalny o profilu barokowo-klasycznym, chcemy także utworzyć studium operowe o tym samym profilu - zapowiedział Laszczkowski. Festiwal Mozartowski ma otworzyć "Don Giovanni" z udziałem Artura Rucińskiego, mają pojawić się tacy artyści, jak Olga Pasiecznik, Iwona Sobotka, Michał Partyka, Stanisław Kufyuk, Ingrida Gapova.

Warszawska Opera Kameralna to placówka z ponad 50-letnią historią, powołana w 1961 r. przez Stefana Sutkowskiego, późniejszego wieloletniego dyrektora naczelnego i artystycznego WOK, Joannę i Jana Kulmów, Zofię Wierchowicz i Andrzeja Sadowskiego. Repertuar WOK cechuje różnorodność muzycznych stylów i form - od średniowiecznych misteriów, opery wczesnego i późnego baroku, opery klasyczne, XVIII-wieczne pantomimy, opery Rossiniego, Donizettiego, po sceniczne dzieła współczesne. Artyści WOK wykonują również muzykę kameralną, rozrywkową i symfoniczną różnych epok.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji