Artykuły

Kraków. Walka o festiwal Reminiscencje Teatralne

Upadające stowarzyszenie Rotunda oddaje Krakowskie Reminiscencje Teatralne Fundacji Movere im. Mirka Wujasa. Okazuje się, że stworzyli ją... członkowie Rotundy.

Za dwie ostatnie edycje Krakowskich Reminiscencji Teatralnych odpowiadały Ana Nowicka i Monika Kufel, prowadzące Teatr Barakah. I to one właśnie - dzięki wnioskom grantowym - zagwarantowały finansowanie kolejnych edycji. Ale wczoraj w skrzynce mailowej czekało oświadczenie Any Nowickiej i Moniki Kufel informujące, że żegnają się z festiwalem. Wszystko przez to, że upadające stowarzyszenie Rotunda przekazało jego organizowanie istniejącej od kilku miesięcy Fundacji Movere imienia Mirka Wujasa.

Nie byłoby w tym jednak nic dziwnego, gdyby nie to, że tworzą ją byli pracownicy i członkowie zarządu stowarzyszenia Rotunda, które doprowadzono na skraj upadłości i - w pewnym momencie 2016 roku - do kilkusettysięcznego długu. Ten zaczął narastać, gdy władze UJ postanowiły zamknąć budynek Rotundy, za który stowarzyszenie odpowiadało. Wtedy właśnie organizacja straciła swoje główne źródło dochodu (bo właśnie m.in. z wynajmu uniwersyteckiego lokalu żyło).

Ale przewodniczący zarządu Rotundy Ireneusz Zaczkowski nie widzi w tym, że wracają osoby wcześniej działające w Rotundzie, którą doprowadzono do finansowej zadyszki, nic dziwnego. - Przekazaliśmy prawa do festiwalu fundacji złożonej z ludzi, z którymi współpracowaliśmy, bo to dla nas gwarancja dbania o festiwal - mówi. I dodaje, że do dotychczasowych twórczyń stowarzyszenie straciło zaufanie. - Robiły pewne rzeczy za naszymi plecami - dodaje. Ale o szczegółach nie chce mówić.

Stwierdza też, że nie jest problemem, iż żadna z osób działających w fundacji Movere takiego festiwalu nie prowadziła (stąd zresztą ostatnie edycje prowadzone były przez Teatr Barakah, a wcześniej za jego artystyczny kształt odpowiadała m.in. Anna Lewanowicz, dziś pracująca w zespole Narodowego Starego Teatru). Za stronę artystyczną odpowiadać ma Magda Grudzińska, zwolniona niedawno dyrektorka Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu. Władze marszałkowskie (którym podlega scena) zarzucają jej, że robi "teatr zbyt ambitny", "jednowymiarowy", "wielkomiejski". A Zaczkowski zapewnia, że nowa dyrektorka będzie w stanie zrealizować dwie kolejne edycje festiwalu zgodnie z planami artystycznymi, przygotowanymi przez poprzednie prowadzące imprezę (bo tylko to daje szansę, że pieniądze z przyznanej trzyletniej dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie przepadną).

Pikanterii sprawie dodaje jednak fakt, że o ile rozliczona została miejska dotacja za ostatnią edycję Krakowskich Reminiscencji Teatralnych, to wciąż nie rozliczono dotacji ministerialnej. Zabrakło rozliczenia ponad 30 tys. zł. - To się stanie zapewne, gdy zostanie rozwiązane stowarzyszenie Rotunda - uspokaja Ireneusz Zaczkowski.

Andrzej Kulig, wiceprezydent Krakowa odpowiadający m.in. za kulturę, studzi emocje.

- Problem poruszony przez Pana jest nieco bardziej skomplikowany niż się wydaje. Do dziś sytuacja wygląda tak, iż stowarzyszenie Rotunda ma podpisaną umowę z Urzędem Miasta Krakowa na prowadzenie KRT do 2017 r., ale ze względu na znaną nam sytuację wewnętrzną stowarzyszenia od końca ubiegłego roku wykonywało ono ruchy o zróżnicowanym charakterze - od deklaracji, że nadal będzie wykonywać umowę, poprzez rezygnację z KRT, poprzez próbę sprzedaży marki. A wreszcie po ostatnią rozmowę, w której nas poinformowało, że stowarzyszenie zawarło umowę o przekazaniu prawa do prowadzenia KRT przez wspomnianą fundację - tłumaczy zastępca prezydenta Krakowa.

Deklaracja ta została złożona - jak przyznaje - parę tygodni temu w obecności Moniki Kufel i Any Nowickiej. - Lecz nadal nic w tej sprawie się nie wydarzyło. Nie znamy umowy zawartej między Rotundą a Movere, ale przede wszystkim nie dostaliśmy pisma wypowiadającego umowę zawartą pomiędzy UMK a Rotundą - dodaje Kulig.

Przyznaje, że rozumie wyrażane przez "Dziennik Polski" w pytaniach wątpliwości, ale "klamka jeszcze nie zapadła".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji