Artykuły

Łódź. Festiwal Perspektywy 2017 w Fabryce Sztuki

W sobotę rozpoczyna się festiwal Perspektywy - szósta edycja organizowanego przez Choreę przeglądu najciekawszych zjawisk nowego teatru w Polsce. W programie dziesięć spektakli, spotkania z twórcami i warsztaty.

W weekend w Art_Inkubatorze (ul. Tymienieckiego 3) wystąpi prowadzony przez Justynę Sobczyk warszawski Teatr 21. Aktorzy z zespołem Downa przyjechali do Łodzi z przedstawieniem "Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3". Działający w gdańskim Teatrze Wybrzeże Teatr Dada von Bzdülöw pokaże w niedzielę "INTRO" duetu reżysersko-choreograficznego Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska.

Festiwalowe wydarzenia obejmą pięć weekendów - w kwietniu, maju, wrześniu, październiku i listopadzie. Widzowie obejrzą po dwa spektakle, wezmą udział w warsztatach prowadzonych przez zaprzyjaźnionych artystów i spotkają się z twórcami oraz teatrologami. - Ta formuła jest dużo trudniejsza, niż kumulacja w kilku dniach, co zapewnia większą intensywność przeżyć. Zaryzykowaliśmy cykliczność, żeby objąć wydarzeniami cały rok - mówi Tomasz Rodowicz, szef Chorei i dyrektor festiwalu. - Przy skromnym zapleczu i środkach chcemy dać wszystkim artystom czas na prezentację, spotkania i dyskusje, które zamierzamy wywołać. Ubiegłoroczna edycja była szaleństwem. Teraz chcemy zapewnić czas na refleksję.

Hasłem przewodnim jest "Awangarda w działaniu". Organizatorzy wpisują się w ten sposób w rok obchodów stulecia Awangardy w Polsce. - Rozumiemy "awangardowość" jako wychodzenie poza kanon i oczekiwania publiczności, gotowość na podjęcie ryzyka artystycznego - wyjaśnia Rodowicz. - Szukanie nowych dróg dla teatru zawsze było domeną Chorei. Z radością wpisujemy się w obchody stulecia.

Program podzielić można na trzy bloki. Pierwszy nawiązuje do awangardy rozumianej historycznie - głównie spuścizny po Tadeuszu Kantorze i Jerzym Grotowskim. W przewrotny sposób do dokonań Kantora odnosi się Marta Ziółek, reżyserka spektaklu "To" z Warszawy. Do odczytywania Szekspira przez pryzmat tekstów Stanisława Wyspiańskiego i Grotowskiego odwołują się twórcy "Studium o Hamletach". Przedstawienie zrealizowane przez warszawską Akademię Teatralną i Teatr Chorea miało premierę w trakcie tegorocznej edycji akcji Dotknij Teatru. Rodowicz zaprosił na festiwal również Piotra Borowskiego, który przez siedem lat współpracował z Grotowskim. - Spektakl "Deadline" nosi piętno tej współpracy. Widać charakterystyczny typ wrażliwości, rodzaj pracy z ciałem i ekspresji - dodaje Rodowicz.

"Awangardowość" rozumiana jest też jako przekraczanie granic społecznych. W tej grupie, oprócz "Klaunów", mieści się też widowisko "Nie mów nikomu" - Adam Ziajski pracował z grupą niesłyszących. Chorea pokaże kontynuację projektu "Vidomi" - w wyreżyserowanej przez Janusza Adama Biedrzyckiego "Ciemności" wystąpią osoby niewidome i słabo widzące.

- Odwołujemy się też do "awangardy" jako tego, co nowe, ostro wychodzące poza konwencje i tak zwany teatr repertuarowy profesjonalnych i quasi-profesjonalnych grup - wyjaśnia Rodowicz. - Zaprosiliśmy performerów z Petersburga, ze spektaklem "Nicea, 14 lipca 2016", komentującym zamach terrorystyczny. "Intro" Teatru Dada von Bzdülöw opowiada o konieczności skonfrontowania się z imigrantami i "obcymi". Igor Gawlikowski z punkowym zespołem Kormorany przygotowuje taneczno-muzyczne "Oratorium ziemi", które zostanie pokazane premierowo we wrześniu.

Na finał festiwalu, w listopadzie, w Art_Inkubatorze zorganizowany zostanie zjazd Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji