Warszawa. Konferencja "Teatr a Kościół" w IT
11 i 12 maja Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na konferencję "Teatr a Kościół", która prześwietli relacje polskiego teatru i Kościoła po 1945 roku.
Program konferencji:
Czwartek, 11 maja
14.00-16.00
Beata Guczalska "Kościół w teatrze - wielki nieobecny"
Maria Prussak "Czy instytucja może pomieścić bogactwo osobowości?"
Dorota Semenowicz "Skandal: casus polski, narodowo-katolicki"
***
16.30-18.30
Dorota Sajewska "Archeologia traumy aborcyjnej"
Iwona Kurz "Obscena: seks, krzyż, śmiech. Model teatru i model wspólnoty"
Grzegorz Niziołek "Sacrum jako cenzura"
***
Piątek, 12 maja
10.00-12.00
Marta Kufel "Powroty Chrystusa. Non possumus Wyszyńskiego wobec teatru"
Zuzanna Berendt "Czy na to odzyskaliśmy wolność?". Kościół a Białe małżeństwo Tadeusza Różewicza"
Ewa Guderian-Czaplińska "Gołe niebo. Demontaż mitu założycielskiego w dramacie Mariana Pankowskiego"
***
12.30-14.30
Leszek Kolankiewicz "Świntuch, bluźnierca, pantokrator, guru, heretyk, Grotowski"
Małgorzata Dziewulska "Jerzego Jarockiego gra na dwie katedry"
Marcin Kościelniak "Kościół jako struktura emocjonalna polskiego społeczeństwa lat osiemdziesiątych"
***
16.00-18.00
Weronika Szczawińska "Uświęcanie. Polska krytyka teatralna a język religijny"
Monika Kwaśniewska "Jak trwoga to do Boga - nie?". Kościół i wiara w wybranych spektaklach Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego"
Agata Adamiecka-Sitek "Jak zdjąć klątwę? Oliver Frljić i Polacy"
Historia Kościoła katolickiego w Polsce po 1945 roku jest niesłychanie złożona, jedno jednak jest niezmienne: Kościół zawsze zajmował wyjątkową pozycję w życiu publicznym. Występował i uznawany za reprezentanta wartości "uniwersalnych" i "narodowych". Jako "szaniec polskiej kultury". Jako instytucja "stojąca na straży polskiej tożsamości". Jako mediator pomiędzy społeczeństwem a władzą. Jako ważny gracz w życiu politycznym.
Ta wyjątkowa, wielowymiarowa pozycja decyduje o niezwykle rozległym wpływie Kościoła na życie publiczne. Jest to wpływ jawny, widoczny na poziomie instytucjonalnym i prawnym, w postaci określonych ingerencji i regulacji, które stają się przedmiotem otwartego społecznego dialogu. Ale wpływ ten ma także charakter ukryty, podskórny: przejawia się w milczącym uznaniu wyjątkowej pozycji Kościoła w życiu narodu i jednostki, poprzez respektowanie reprezentowanych przez religię katolicką wartości, uznanych za niepodważalne.
Chcielibyśmy spojrzeć na relacje polskiego teatru i Kościoła po 1945 roku na tle zmieniającego się pejzażu społecznego i politycznego, biorąc pod uwagę tę rozległą sieć zależności i przepływów. Interesuje nas namysł zarówno nad tymi momentami, w których krzyżowały się - w sposób harmonijny bądź konfliktowy - interesy instytucji teatru i instytucji Kościoła, nad dziełami i wydarzeniami, w których wpływ Kościoła, religii i wiary na życie publiczne stawał się przedmiotem teatralnej dyskusji, jak i nad tymi zjawiskami, w których dopiero w spojrzeniu "z ukosa" widoczny staje się wpływ katolickiej aksjologii na kształt podglebia życia teatralnego, w wymiarze zarówno poszczególnych dzieł, jak i relacji pomiędzy sceną a widownią.
Przykładów tak rozumianych relacji teatru i Kościoła dostarcza garściami historia. A jednak nie powstała dotąd praca, która te relacje uczyniłaby przedmiotem pierwszoplanowego namysłu. Czy wobec tego przesadą będzie stwierdzenie, że nie znamy i nie rozumiemy historii polskiego powojennego teatru?
Organizatorzy:
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Redakcja "Didaskaliów"
Katedra Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wstęp wolny.