Artykuły

Kraków. Grand Prix 57. Kaliskich Spotkań Teatralnych dla Łaźni Nowej

Spektakl "Wszystko o mojej matce" w reżyserii Michała Borczucha z Łaźni Nowej laureatem Grand Prix (w wysokości 20 tys. złotych) 57. edycji Kaliskich Spotkań Teatralnych. To, po wygranej ubiegłorocznego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia, kolejna prestiżowa nagroda dla krakowskiego tytułu.

O Grand Prix walczyło osiem spektakli. - Zaprosiliśmy teatry stojące w awangardzie poszukiwań nowego języka, które w twórczy sposób balansują pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Interesują nas nowe wyzwania w aktorstwie, rozumiane nie tylko jako zmiany estetyczne, ale także podejmujące dialog z naszą współczesnością - wyjaśnia Grzegorz Reske, kurator 57. edycji Kaliskich Spotkań Teatralnych.

I dodaje: - Tegoroczne spektakle spotkały się z gorącym odzewem widowni, która aktywnie włączała się w codzienne dyskusje z twórcami i tłumnie uczestniczyła w programie dodatkowym.

Przełamując stereotypy

Na wysoki poziom finałowych spektakli zwraca uwagę Magda Grudzińska, dyrektorka naczelna i artystyczna Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. - Polskie aktorstwo, polski teatr publiczny jest w tym momencie potęgą. Nie pozwólmy zmarnować tych osiągnięć - mówiła podczas niedzielnej gali finałowej Grudzińska.

Nagrodę dla zespołu teatralnego grającego w spektaklu (Dominika Biernat, Michała Borczuch, Iwona Budner, Agata Klepacz, Monika Niemczyk, Marta Ojrzyńskiej, Halina Rasiakówna, Krzysztof Zarzecki i Ewelina Żak) przyznało trzyosobowe jury - Monika Kwaśniewska (redaktorka magazynu teatralnego "Didaskalia", badaczka związana z Uniwersytetem Jagiellońskim), Nadia Sokolenko (ukraińska teatrolog, krytyczka teatralna) oraz Bogusław Kierc (przewodniczący komisji, aktor i reżyser).

- Osobiste zaangażowanie zespołu w proces powstawania i problematykę spektaklu zyskuje we "Wszystko o mojej matce" precyzyjną, wielowartościową, elastyczną, przełamującą stereotypy mistrzostwa formę. Doświadczenie intymne i prywatne uzyskuje w tym przedstawieniu społeczną i polityczną rangę. Rama instytucji publicznej sprawia, że te wymiary wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają. Muzyczny charakter relacji scenicznych przekształca kategorię przestrzeni teatralnej, która nie tylko okazuje się strefą widzenia i przeżywania, ale również przywołuje aktywną rzeczywistość pozateatralną - tłumaczą werdykt jurorzy.

Intymne wspomnienie o matce

"Wszystko o mojej matce" to przeniesione na scenę intymne wspomnienie Michała Borczucha i Krzysztofa Zarzeckiego inspirowane postaciami ich matek, które w roku 1986 i 1998 zmarły na raka.

Zarzecki w dniu śmierci mamy pisał maturę z polskiego, matka Borczucha odeszła, kiedy ten był niespełna siedmioletnim chłopcem. - To jakaś próba opowiedzenia o sobie - poprzez matki, poprzez to spotkanie z aktorkami i dramaturgiem Tomkiem Śpiewakiem, wreszcie poprzez teatr. Może ma to w sobie coś z narcystycznego przeglądania się w lustrze, ale myślę, że dla mnie i Krzyśka to jakiś ważny moment autorefleksji w życiu ludzi, którzy tworzą teatr. To odszukanie fragmentów wspomnień częściowo zachowanych przez dziecko, częściowo dopowiedzianych, częściowo wyobrażonych - mówił tuż przed premierą Michał Borczuch.

Artyści opowiadają o matkach w kontekście przemian społeczno-politycznych w Polsce pod koniec lat 80. i 90.

Premiera spektaklu "Wszystko o mojej matce" miała miejsce 22 kwietnia 2016 roku w Teatrze Łaźnia Nowa. W grudniu 2016 roku, tytuł został nagrodzony Grand Prix 9. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia.

Spotkanie w duchu tradycji polskiego teatru

Kaliskie Spotkania Teatralne Festiwal Sztuki Aktorskiej to jeden z najstarszych (pierwsza edycja odbyła się w 1960 roku) festiwali teatralnych w Polsce. Pomysłodawcą i inicjatorem festiwalu był Tadeusz Kubalski, reżyser teatralny, aktor, dyrektor Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu w latach 1957-63.

- Kaliskie Spotkania Teatralne są wydarzeniem unikalnym na teatralnej mapie kraju - to jedyna impreza teatralna, która w centrum uwagi widzów i jury stawia postać aktora, aktorskie rzemiosło i kunszt. Kolejne edycje imprezy tworzone są w duchu kontynuacji wielkiej tradycji polskiego teatru publicznego (związanej zwłaszcza z istnieniem stałych zespołów aktorskich), przy jednoczesnej analizie nowych form wyrazu pojawiających się z czasem i twórczo rozwijających aktorską profesję oraz samą instytucję teatru - mówi Reske.

Misją festiwalu jest zarówno integracja polskiego środowiska teatralnego oraz refleksja nad kondycją teatru publicznego w Polsce, jak i, poprzez prezentację najlepszych przykładów wybitnych realizacji artystycznych, budowanie świadomej publiczności.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji