Artykuły

Gdynia. Mocny teatr na Open'erze

Przez cztery dni na lotnisku Kosakowo w Gdyni bawiło się ponad 120 tys. ludzi z Polski, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Maroka i Australii. Open'er to nie tylko muzyka. Bardzo współcześnie - niestety - wypadła "(A)pollonia" Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie. Wrażenie zrobił też spektakl Teatru Dramatycznego w Białymstoku, który przywiózł do Gdyni "Białą siłę, czarną pamięć".

Pogoda nie rozpieszczała, ale nie przeszkodziła w świetnej zabawie do białego rana. Było jak zawsze przyjaźnie i pokojowo. Z tegorocznego Open'era zapamiętam wspaniałe muzyczne momenty. Nie zawiodły gwiazdy - Radiohead, Moderat, The xx i Foo Fighters. Entuzjastycznie przyjęto też Royal Blood, Lorde, Jamesa Blake'a, The Weeknd czy The Kills.

Namiot - druga co do wielkości scena - pękał w szwach, gdy grali M.I.A., Solange, Michael Kiwanuka, Warpaint czy Kiasmos. Znakomicie zaprezentowali się też polscy artyści. Z raperem Taco Hemingwayem kolejne utwory śpiewało kilkanaście tysięcy osób, przede wszystkim nastolatków. Dla wielu z nich był to pierwszy Open'er w życiu. Na dużej scenie świetnie wypadli też The Dumplings z orkiestrą, w namiocie - Brodka, O.S.T.R., a na Alter Stage - Wacław Zimpel i Kuba Ziółek oraz Bitamina. Ale Open'er to nie tylko muzyka. Muzeum Emigracji w Gdyni i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie pokazały wystawy reagujące na ważne problemy polityczne i społeczne (imigracji i uprzedmiotawiania kobiet).

Bardzo współcześnie - niestety - wypadła "(A)pollonia" Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie, w której teksty greckich tragedii łącza, się z tymi autorstwa Hanny Krall i Johna Maxwella Coetzeego.

Wrażenie zrobił też spektakl Teatru Dramatycznego w Białymstoku, który przywiózł do Gdyni "Białą siłę, czarną pamięć" [na zdjęciu] inspirowaną książką Marcina Kąckiego o podlaskiej, ale też polskiej nietolerancji, antysemityzmie i ksenofobii.

Jeden z jego bohaterów, twórca nurtu patriotycznego disco polo, domagał się, by w przyszłym roku na Open'erze pojawiła się Scena Patriotyczna, na której mógłby z kolegami wykonywać dyskotekowe wersje pieśni zagrzewających do boju.

Zainteresowaniem cieszył się też namiot dla organizacji pozarządowych. Na stoisku Kampanii przeciw Homofobii już drugiego dnia zabrakło ulotek i folderów.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji