Artykuły

Czerwona klatka

Sala z małą sceną Teatru Drama­tycznego jest długa, wysoka i wąs­ka. Wyjątkowo nieustawna. Tylko widzowie z pierwszych rzędów wi­dzą wszystko jak należy, reszta musi mocno wyciągać szyje. Ale ta nietypowa przestrzeń zmu­sza twórców do gimnastyki, która powoduje, że pojawiają się nowe, oryginalne pomysły, na jakie na nor­malnej scenie nikt by nigdy nie wpadł.

Scenograf Grzegorz Małecki tworząc oprawę najnowszej pre­miery (Woyzeck Georga Buechnera) chyba najefektowniej wyszedł z tej pułapki. Nie tuszował, lecz jeszcze podkreślił naturalne cechy wnętrza. Scena to ciasna, czerwona klatka. Zamknięta ze wszystkich stron, groźna i posępna. Jak świat widziany i przeżywany przez Woyzecka, z nieuchronnym krwa­wym finałem. Ten metaforyczny plastyczno-przestrzenny efekt właściwie współreżyseruje spektakl. Reżyser Paweł Wodziński okroił tekst, zre­dukował go do scenariusza działań, emocji i myśli - słowa są ich wy­nikiem, dopełnieniem albo sygna­łem. Szkoda więc, że grający Woyzec­ka bardzo zdolny student warszaw­skiej PWST, Paweł Burczyk nie sprostał wymogom głównej roli, na której opiera się cały spektakl. Nie oddał różnicy napięcia pomiędzy pierwszymi a ostatnimi scenami, kiedy to morduje niewierną konku­binę, a jego zbrodnia szybko wy­chodzi na jaw. Ale umiejętności i wyczucie efektu, jakimi wykazał się ten młody aktor w szkolnych spektaklach (jako Lucky w Godocie i Woźny w Awanturze w Chioggi) pozwalają przypuszczać, że jego ro­la - w miarę grania - może jeszcze dojrzeć. Premiera to często najgor­szy spektakl. Bo cały Woyzeck to naprawdę dobre, przemyślane przedstawie­nie, z szeregiem sugestywnych scen i ról: Danuta Stenka jako Maria, Maciej Pawlicki jako Ma­jor, Jarosław Gajewski jako Dok­tor (jak zwykle u tego młodego aktora postać zrobiona w każdym drobiazgu!). Lecz najbardziej za­pada w pamięć Ryszarda Hanin, która w maleńkiej rólce niewido­mej Babci pojawia się raz i na sa­mym końcu - to ona krótką, okrut­ną bajką tworzy pointę przedsta­wienia. O pustce tego świata, w którym człowieczeństwo jest zredukowane do funkcji ciała.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji