Artykuły

Kraków. Misteria Paschalia już jutro

Czterdziestopięciometrowa scena na Rynku Głównym jest już prawie gotowa. W hotelu Orient gorące próby z polską orkiestrą i włoskimi solistami prowadzi dyrygent Antonio Florio. Przygotowania do III Festiwalu Misteria Paschalia ruszyły pełną parą. Inauguracja już jutro.

Rzadko goszczące na polskich scenach oratorium "La passione di Gesu Cristo Signor Nostro" Antonia Caldary, specjalizująca się w grze na instrumentach dawnych polska orkiestra Arte dei Suonatori oraz znakomici włoscy śpiewacy i dyrygent - taki będzie program uroczystego koncertu, którym w czwartkowy wieczór w Filharmonii Krakowskiej rozpocznie się III edycja Misteria Paschalia - festiwalu muzycznie powiązanego z wydarzeniami Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy.

Wykonanie oratorium włoskiego mistrza baroku to autorska produkcja organizującego festiwal Krakowskiego Biura Festiwalowego. Założeniem jest połączenie sił najlepszych muzyków polskich (zespół Arte dei Suonatori to lider wykonawstwa historycznego) z wybitnymi artystami zagranicznymi (Sonia Prina, Maria Grazia Schiavo, Antonio Florio). I to właśnie tu, w Krakowie, artyści spotykają się po raz pierwszy, by stworzyć niemal od podstaw to przedsięwzięcie. - Próby trwają od niedzieli. Muzycy, choć koncertować będą w filharmonicznej sali, do prób zażyczyli sobie kameralną salkę, twierdząc, że tylko w takim miejscu mogą efektywnie pracować nad selektywnością i właściwą barwą dźwięku - zdradza odpowiedzialny za program Filip Berkowicz.

Kulminacyjnym punktem pięciodniowego festiwalu będą dwa wielkanocne misteria zaplanowane na Wielką Sobotę. Najpierw w kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce (godz. 18) francuski zespół Doulce Memoire wykona - zgodnie z renesansową tradycją ciemnych jutrzni - odtworzone po niemalże pięciuset latach lamentacje "Office des Ténebres" Cristobala de Moralesa. Późnym wieczorem na Rynku Głównym (godz. 21.30) krakowianie będą mogli podziwiać misterium drogi krzyżowej "Quem Quaeritis?" - również nawiązując do tradycji sprzed wieków. Muzykę do spektaklu, który wyreżyseruje Bolesław Pawica, napisał młody warszawski kompozytor Hadrian Filip Tabęcki, a libretto - Roman Kołakowski. Łączące muzykę z teatrem misterium rozegra się na wznoszonej właśnie pod Ratuszem czterdziestopięciometrowej scenie. Umieszczone wokół sceny telebimy projektować będą fotografie-obrazy z cyklu stacji "Męki Pańskiej" Józefa Mehoffera znajdującej się w kościele Franciszkanów. Na scenie zaś pojawią się potężny zespół chóralny, rozbudowana orkiestra oraz dziesiątki aktorów, tancerzy i śpiewaków.

- Tabęcki napisał bardzo modną muzykę nawiązującą do stylu popularnego ostatnio oratorium "Tu es Petrus" Piotra Rubika - twierdzi Berkowicz. -Kompozycja, tak jak droga krzyżowa, podzielona jest na czternaście części. Będą w niej dzieła łacińskie, które zaśpiewa Chór Polskiego Radia w Krakowie, tradycyjne pieśni pasyjne wykonywane przez ludowy chór kobiet z Podkarpacia oraz utwory współczesne w interpretacji aktorów i piosenkarzy: Katarzyny Groniec, Stanisławy Celińskiej, Ewy Dałkowskiej, Olgierda Łukaszewicza, Piotra Machalicy, Mariana Opani, Piotra Roguckiego, Janusza Radka, Mirosława Czyżykiewicza i wielu innych.

Festiwal Misteria Paschalia to dla melomanów prawdziwe święto muzyki dawnej. Jednym z jego najważniejszych muzycznych wydarzeń będzie koncert słynnego na całym świecie zespołu Europa Galante prowadzonego przez dyrygenta i skrzypka Fabia Biondiego (Wielki Piątek, Filharmonia Krakowska, godz. 20).

Szczegółowy program III Festiwalu Misteria Paschalia można znaleźć w piątkowej "Gazecie Co Jest Grane"oraz na stronach www.biurofestiwalowe.pl.

Na zdjęciu: Misteria Paschalia na krakowskim Rynku w 2005 r.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji