Artykuły

Hucisko. Belgijskie studio pracuje nad grą VR o Tadeuszu Kantorze

W ostatni weekend fani gier poznali już prototyp gry, który daje szansę wcielenia się w postać zmarłego w 1990 roku Tadeusza Kantora. Na głowę należy założyć specjalne gogle, do ręki wziąć dwa pady i wkroczyć w wirtualną rzeczywistość inspirowaną światem reżysera.

Duet Tale of Tales w podkrakowskim domu Tadeusza Kantora przygotowuje wirtualną grę inspirowaną twórczością autora "Umarłej klasy". Artyści przebywają w Polsce na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza, który ogłasza ofensywę promocji polskiej kultury cyfrowej za granicą.

W ostatni weekend fani gier poznali już prototyp gry, który daje szansę wcielenia się w postać zmarłego w 1990 roku Tadeusza Kantora. Na głowę należy założyć specjalne gogle, do ręki wziąć dwa pady i wkroczyć w wirtualną rzeczywistość inspirowaną światem reżysera. Gracz wkracza do cyfrowej przestrzeni teatru, w której znajdują się postaci (jak choćby żołnierz, panna młoda) i przedmioty ze sztuki Kantora. Może wprowadzać je w ruch i podając poszczególne przedmioty, zmuszać do wykonania danej akcji.

- Naszym celem jest pokazanie procesu twórczego, zagłębienie się w sam sposób pracy artysty. Stąd wziął się pomysł. Chcemy, by każdy mógł się poczuć kreatorem i twórcą, mógł składać dzieło z rekwizytów, które znane są ze spektakli Kantora - mówi Auriea Harvey z Tale of Tales. Amerykańska artystka przekonuje, że gra, nad którą pracują, ma być nie tylko hołdem dla Kantora, lecz także samodzielnym dziełem sztuki.

W skład duetu artystów sztuki cyfrowej wchodzi także Belg Michaël Samyn. Wspólnie tworzą gry komputerowe od 1999 roku, prowadzą studio deweloperskie w Gandawie. Do 2015 roku tworzyli oni artystyczne gry, które funkcjonowały w komercyjnym obiegu. Ich najpopularniejszą produkcją jest opublikowana w 2005 roku "Endless Forest".

Ta wieloosobowa gra sieciowa pozwalała graczowi wcielić się w jelenia, który biega po lesie. Tym, co szczególne w tym projekcie, to brak nie tylko jakiegokolwiek celu rozgrywki, ale też możliwości bezpośredniej komunikacji między graczami, którzy mogli jedynie widzieć inne jelenie poruszające się po lesie.

Połączenie pociągającego graficznie świata z pozbawionym celu działaniem przyciągnęło uwagę graczy, dzięki czemu gra odniosła niespodziewany sukces.

Oprócz gier, które trafiły na rynek, kolektyw Tale of Tales tworzył także projekty artystyczne dla muzeów takich jak m.in. San Francisco Museum of Modern Art, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Antwerpii, Savannah College of Art and Design oraz Triennale di Milano.

Tale of Tales po raz pierwszy gościli w Polsce w maju zeszłego roku na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza. Podczas tygodniowego objazdu po Polsce odwiedzili najpopularniejsze polskie kościoły w Krakowie, we Wrocławiu, w Gdańsku i Warszawie. Fragmenty ich architektury znajdą się w grze "Cathedral in the Clouds", nad którą nadal pracują.

Potem wzięli udział w krakowskim festiwalu Patchlab - w międzynarodowym wydarzeniu dedykowanym interdyscyplinarnej twórczości cyfrowej tworzonej na styku humanistyki, nowych technologii i programowania. W Polsce udało się ich zainteresować twórczością Tadeusza Kantora. Obecnie od początku lipca przebywają w Domu Pracy Twórczej Tadeusza Kantora w podkrakowskim Hucisku, gdzie pracują nad grą. Jej premiera odbędzie się w przyszłym roku, ma być bezpłatnie dostępna online, można będzie w nią także zagrać na festiwalach i w muzeach.

Projekt kantorowski Tale of Tales to zapowiedź ofensywy Instytut Adama Mickiewicza, który chce promować za granicą polską kulturę cyfrową. We wrześniu w Centrum Nauki "Kopernik" w Warszawie odbędzie się trzydniowa konferencja "Kultura cyfrowa", podczas której organizatorzy chcą zaprezentować szerokie spektrum kultury cyfrowej w Polsce. IAM od przyszłego roku za swój priorytet stawia sobie promocję polskich gier komputerowych, digitalizację, muzea narracyjne oraz interaktywne filmy dokumentalne.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji