Artykuły

Gdańsk. Rusza Festiwal Goldbergowski

Już dziś, w piątek 8 września, w gdańskim kościele św. Trójcy rozpocznie się 12. edycja Festiwalu Goldbergowskiego. W programie imprezy znajdą się nie tylko koncerty czołowych przedstawicieli wykonawstwa historycznego, ale także spektakl Adama Walnego "Gould - Wariacje", z wykorzystaniem autorsko skonstruowanej marionety.

Festiwal potrwa do 17 września, bilety w cenie 20 - 30 zł, będzie można nabyć m.in. przed koncertami.

Każda edycja Festiwalu Goldbergowskiego stanowi okazję do przypomnienia sylwetki jego patrona, Johanna Gottlieba Goldberga. Nazwisko tego urodzonego w Gdańsku kompozytora przetrwało do naszych czasów głównie za sprawą Johanna Forkela, pierwszego biografa Jana Sebastiana Bacha, który wspomina o wariacjach, jakie kantor z Lipska skomponował dla swojego protektora, wielkiego mecenasa sztuki, hrabiego Hermanna von Keyserlingka. W jego towarzystwie jedenastoletni Goldberg opuścił rodzinny Gdańsk, doskonaląc swoje umiejętności w zakresie gry na klawesynie - najpierw pod kierunkiem Wilhelma Friedemanna Bacha, później, w Lipsku, u samego Johanna Sebastiana Bacha.

Pierwsza edycja Festiwalu Goldbergowskiego odbyła się w 2006 roku, w 250. rocznicę śmierci jego patrona.

- Ideą nadrzędną Festiwalu Goldbergowskiego jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną - informuje Alina Ratkowska, pomysłodawczyni i dyrektor Festiwalu Goldbergowskiego. - Impreza zrodziła się również z chęci przybliżenia szerszej publiczności muzycznego dziedzictwa dawnego Gdańska. Nawiązana współpraca z Biblioteką Gdańską PAN owocuje wykonaniami najcenniejszych zachowanych dzieł z twórczości gdańskich mistrzów epoki baroku. Ponadto Festiwal, przywołując nazwisko swojego patrona, przypomina o jego związku z Gdańskiem.

Festiwalowe wydarzenia wypełnią dwa najbliższe weekendy. Imprezę zainauguruje występ La Cetra - orkiestry barokowej z Bazylei. Artystom towarzyszyła będzie znakomita włoska sopranistka, Roberta Invernizzi. Dzień później w kościele św. Trójcy festiwalowej publiczności zaprezentuje się żeński zespół wokalny Tiburtina Ensemble, specjalizujący się w interpretacji śpiewu gregoriańskiego, średniowiecznej polifonii i muzyki współczesnej.

W niedzielę natomiast zobaczymy spektakl Adama Walnego [na zdjęciu], opowiadający niesamowitą historię z Wariacjami Goldbergowskimi w roli głównej.

- Jan Sebastian Bach, wściekły na pomysł wysłania jego Wariacji w kosmos (faktyczny pomysł astronautów z NASA, którzy w 1977 wysłali Arię z Wariacji Goldbergowskich w kosmos, jako wizytówkę homo sapiens, na wypadek gdyby tam żyli Marsjanie), postanawia pozbawić ludzkość własnej spuścizny i podarować ją tym, którzy słuchać go będą w kosmosie. Na Ziemi, po raz ostatni, Bach aranżuje koncert Glena Goulda - zdradza Adam Walny.

Nie jest to jednak zadanie ani proste, ani oczywiste, ponieważ ten wielki pianista zmarł w 1982 roku, kilka miesięcy po premierze drugiego nagrania Wariacji Goldbergowskich. Jak zatem zakończy się ta niezwykła historia i w jaki sposób Adam Walny zamierza "wskrzesić" Glena Goulda? O tym przekonamy się 10 września. A skoro już mowa o słynnych Wariacjach Goldbergowskich, to całkowicie na żywo i z całą pewnością w genialnej interpretacji zaprezentuje je podczas festiwalu Robert Hill - amerykański klawesynista i pianista, specjalizujący się w wykonawstwie historycznym.

W programie 12. Festiwalu Goldbergowskiego znajdą się oczywiście kompozycje samego Johanna Gottlieba Goldberga, ale także Haendla i Telemanna w wykonaniu Georgian Sinfonietty. Orkiestrę z Tbilisi poprowadzi dyrektor festiwalu, Alina Ratkowska.

Podczas koncertu finałowego, w niedzielę 17 września o godz. 17 w kościele św. Trójcy Goldberg Baroque Ensamble zaprezentuje kantaty Johanna Jeremiasa du Graina ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej.

- We współpracy z narodowym Centrum Kultury kontynuujemy serię Musica Baltica, w ramach której prezentujemy monograficzne nagrania kompozytorów związanych z Gdańskiem - mówi Andrzej Szadejko, organista i dyrygent, założyciel Goldberg Baroque Ensemble. - Trzy z kantat Johanna Jeremiasa du Graina, które mamy w repertuarze, były już wcześniej wykonywane. Największa z nich będzie natomiast wykonywana po raz pierwszy i to nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Wszystkie wydarzenia festiwalowe odbywają się w kościele św. Twórcy. Bilety w cenie 20 - 30 zł można nabyć za pośrednictwem bileterii internetowych oraz przed koncertami.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji