Artykuły

Moskwa. "Konstytucja na Chór Polaków" na 7. Międzynarodowym Biennale Sztuki Współczesnej

Marta Górnicka znalazła się w programie głównym 7. Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej w Moskwie. Praca reżyserki "Konstytucja na Chór Polaków" będzie pokazywana w Trietiakowskiej Galerii od 19 września do 18 stycznia.

Wśród zaproszonych artystów jest m.in. Matthew Barney, Björk, Olafur Eliasson. Kuratorką Programu Głównego Biennale jest Yuko Hasegawa, dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tokio.

"Kilkadziesiąt osób ustawionych w rzędzie miarowo wypowiada tekst polskiej Konstytucji. Marta Górnicka tworząc Chór Polaków zgromadziła ponad 50 osób z "prawej" i "lewej" strony politycznego konfliktu: aktorów Nowego Teatru, kibiców, aktorów Chóru Kobiet, Żydówki, przedstawicieli Związku Strzeleckiego Strzelec, muzułmanów, dzieci, emerytów, uchodźców, osoby z zespołem Downa. Spektakl pokazano po raz pierwszy 1 maja 2016 roku, w święto pracy w samym środku ogólnonarodowej debaty wywołanej przez zamieszanie wokół Trybunału Konstytucyjnego. Marta Górnicka zareagowała na kryzys wyrazistym gestem: pokazała że polska konstytucja bynajmniej nie jest projektem jednolitej wspólnoty etnicznej, ale skrajnie różnorodnej wspólnoty politycznej".

Marta Górnicka - reżyserka, wokalistka, aktorka, twórczyni teatru chórowego Chór Kobiet i autorka librett do swoich spektakli. Absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie. Ukończyła Warszawską Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina, studiowała także na Uniwersytecie Warszawskim.

W latach 2009- 2014 współpracowała z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, tworząc autorską koncepcję teatru chórowego Chór Kobiet - nowoczesnego chóru tragicznego, pisząc libretta i reżyserując kolejne spektakle zespołu. Jej pracy towarzyszyła idea "odzyskania/stworzenia kobiecego głosu" jako formy najbardziej wypartej z zachodniej sceny i poprzez ten gest odzyskania chóru dla teatru. Eksperymentalna, laboratoryjna praca prowadziła do stworzenia formuły nowego teatru chórowego - estetycznej, formalnej i ideologicznej koncepcji teatru, która łączy źródłową dla zachodniej sceny siłę zbiorowego głosu ze współczesną krytyką języka jako narzędzia władzy.

Spektakle Górnickiej m.in "Tu mówi chór", "Magnificat", "Requiemaszyna", "Hymn do miłości", "M(other) Courage" były zapraszane i prezentowane w szesnastu krajach, a także podczas kilkudziesięciu festiwali teatralnych i reżyserskich na całym świecie, w tym: Berliner Festspiele "FOREIGN AFFAIRS" w Berlinie, Festival International de theatre SENS INTERDITS w Lyonie, International Theatre Festival "Theater Spektakel" w Zurichu, Athens & Epidaurus Festival w Atenach, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MESS w Sarajewie, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Theatre National de Bretagne w Rennes.

W 2016 za spektakl "M(other) Courage" (Staatstheater Braunschweig, 2015) Marta Górnicka została nominowana do prestiżowej Niemieckiej Nagrody Teatralnej "DER FAUST" w kategorii reżyseria teatralna.

Ostatnia praca reżyserki to "Hymn do miłości na orkiestrę, chór pluszaków i Innych" (2017). Prapremiera polska spektaklu odbyła się w Teatrze Polskim w Poznaniu. Obraz orkiestry grającej w obozach Zagłady i temat Holokaustu staje się dla Górnickiej punktem wyjścia do poruszenia wątków narastających w Europie tendencji nacjonalistycznych i kryzysu migracyjnego. Spektakl był prezentowany podczas festiwali teatralnych w Grecji, Austrii, Niemczech. W październiku "Hymn do miłości" zostanie pokazany m.in podczas Konfrontacji Teatralnych w Lublinie, w listopadzie zainauguruje 3 BERLINER HERBSTASALOON w Maxim Gorki Theater w Berlinie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji