Artykuły

Osiecka w Teatrze Nowym

"Chwalmy Pana" - hit "Piwnicy pod Baranami" zaśpiewała mocnym głosem Marta Horyza, "Mam kota na punkcie kota" brawurowo wykonała Julia Szewczyk - piosenki Agnieszki Osieckiej zabrzmiały w nowych, ciekawych interpretacjach. W poznańskim Teatrze Nowym dziewięć finalistek 20. Konkursu "Pamiętajmy o Osieckiej" przypomniało jej twórczość - pisze Daina Kolbuszewska w portalu Kultura u Podstaw.

Konkurs wokalny na interpretację piosenki Agnieszki Osieckiej odbywa się od 1997 roku. Od 2002 r. organizuje go Fundacja Okularnicy. Jego finaliści mają możliwość wzięcia udziału w warsztatach w Sopocie oraz zaprezentowania się w Warszawie i Sopocie podczas koncertów, transmitowanych na antenie radiowej. Od kilku lat koncert finalistów odbywa się także w Teatrze Nowym w Poznaniu.

Dlaczego tu? - Po pierwsze dlatego, że dyrektor teatru ma dobry gust! Po drugie dlatego, że Jerzy Satanowski, który opiekuje się konkursem, był niegdyś dyrektorem teatru i nadal z nim współpracuje - powiedziała prowadząca koncert Magda Smalara.

Laureatów konkursu poznamy podczas jubileuszowego koncertu 9 października, który w Teatrze Roma poprowadzi Magda Umer.

Finalistek - w jubileuszowej edycji konkursu zabrakło w finale mężczyzn - miało być 10., ale jedna nie dojechała z powodu choroby krtani. Prezentowały znane i mniej znane piosenki Agnieszki Osieckiej (każda po dwie), m.in.: "Oczy tej małej", "Sing, Sing", "Chwalmy Pana", "Polską Madonnę", "Lekcję polskiego" czy "Mam kota na punkcie kota" (w brawurowej interpretacji Julii Szewczyk). Znakomicie zaśpiewana i przejmująco zinterpretowana przez Aleksandrę Boroń "Polska Madonna" doczekała się burzliwych braw. I nieco melancholijnego komentarza ze strony prowadzącej, o nieprzemijającej aktualności tekstu Osieckiej...

Temperament kabaretowy pokazały na scenie - najmłodsza, 17-letnia Marta Klerman i Marta Wiejak, sporą moc - Katarzyna Obidzińska. Małgorzata Kozłowska była znakomita w bezczelnie wyzywających fragmentach "Sing, Sing".

Piosenki Osieckiej - pełne humoru, dystansu i jednocześnie czułości wobec życia, mają w Poznaniu wielu fanów - widownia była niemal pełna. Wykonawczyniom towarzyszył Jacek Kita z zespołem. Dyrektorem artystycznym całości był Jerzy Satanowski.

Agnieszka Osiecka napisała ponad dwa tysiące tekstów piosenek. Mawiała: "Jestem dziennikarką. Dlatego wiele moich piosenek to po prostu rymowane reportaże". Na pierwszym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu, w 1963 r. odniosła wielki sukces, otrzymując nagrodę indywidualną za "Piosenkę o okularnikach" oraz sześć wyróżnień. Pierwszą autorską płytę, zatytułowaną po prostu "Piosenki Agnieszki Osieckiej" wydały Polskie Nagrania w 1967 r. Pięciopłytowy album z najważniejszymi jej piosenkami (wydany przez Polskie Radio) ukazał się już po jej śmierci, w 1997 roku.

Osiecka jest też autorką tomików poetyckich, tworzyła dla teatru, estrady, radia i telewizji. Monodram "Biała bluzka" jej autorstwa przeniosła na scenę Krystyna Janda. Ostatnie lata życia poetka spędziła na Wybrzeżu, pisząc dla teatru Atelier w Sopocie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji