Sopot. Klancyk, Pigoński & Pawlak na Plaży i w SPATiFie
Fundacja Pomysłodalnia wraz z partnerami zapraszają na cykl wydarzeń w ramach 4 sezonu projektu "Teatr na nowe czasy". W programie m.in. Teatr Improwizowany Klancyk i koncert Sebastiana Pawlaka, aktora TR Warszawa.
Po wydarzeniach sygnowanych przez teatr Komuna // Warszawa (5-8 października) w programie tegorocznej edycji jeszcze:
Wydarzenie II
14 października (sobota)
Teatr Improwizowany Klancyk
12.30-17.00 warsztaty (12.30-15.00 grupa początkująca, 14.30-17.00 zaawansowana), Teatr na Plaży
19.00 "Zaburzone Osobowości", Teatr na Plaży, po spektaklu spotkanie z zespołem
---
Wydarzenie III
16 października (poniedziałek)
Pigoński & Pawlak, "Piosenki"
SPATiF
warsztaty 12.00-15.00
19.30 koncert, po koncercie spotkanie z zespołem
---
Wydarzenie IV
22 października (niedziela)
Teatr Amareya & Guests
19.00 Nomadka (nowa wersja, premiera trójmiejska), Klub Żak, po spektaklu spotkanie z zespołem
---
LISTOPAD/GRUDZIEŃ
Wydarzenie V
"Baczyński. Apokalipsa"
Edyta Janusz-Ehrlich
4 listopada (sobota) - premiera
19.00 Oliwski Ratusz Kultury, po spektaklu spotkanie z zespołem
4 grudnia (poniedziałek)
11.00 Premiera szkolna, po spektaklu spotkanie z aktorką i reżyserką
---
Wydarzenie VI
11 grudnia (poniedziałek)
Big bit - performing lecture & music
19.00 Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie, po spektaklu spotkanie z zespołem
---
Wydarzenie VII
16 grudnia (sobota)
Sopocki Teatr Tańca
19.00 "LECHISTAN PANY ARKA" (premiera), Teatr na Plaży, po spektaklu spotkanie z zespołem
---
Organizator: Fundacja Pomysłodalnia
Dofinansowano ze środków: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta Gdańska, Urzędu Miasta Sopotu.
Partnerzy: Teatr na Plaży, Oliwski Ratusz Kultury, Klub Żak, Musicollective, Dwie Zmiany
***
Spektakl "Zaburzone osobowości"
Teatr na Plaży, godz. 19.00
Po spektaklu spotkanie z Zespołem
Zapisy: pomyslodalnia@gmail.com
Warsztaty z Teatrem Improwizowanym Klancyk
Teatr na Plaży
godz. 12.30-17.00, grupa początkująca: 12:30-15.00, grupa zaawansowana: 14:30-17:00
obowiązują zapisy poprzez formularze zamieszczone na stronie:
http://teatrnanoweczasy.pl/wydarzenie-ii-teatr-improwizowany-klancyk-spektakl-warsztaty-spotkanie/
Klancyk o sobie:
Zajmujemy się improwizacją teatralną. W naszym wydaniu oznacza to, że tworzymy spektakle, w których za scenariusz służy nam porozumienie i zgoda na wszystko czego nie planowaliśmy, a co wydarza się między nami na scenie. Wszystko co zaskakujące i nieoczekiwane; wszystko co emocjonalne i angażujące; wszystko, co buduje opowieść, postać i relację. Wszystko, co jest energią i więzią. Wszystko, co jest prawdą. Wszystko, co jest głupim żartem. Wszystko, co jest piosenką i tańcem. Wszystko, co jest słowem, a jest scenografią i wszystko, co jest gestem, a jest kostiumem. Każdy spektakl jest niepowtarzalny. Każdy tworzy się gdzieś pomiędzy ośmioma facetami i parą krzeseł.
"Zaburzone osobowości" to autorski format Klancyka, w którym zapraszamy widzów w podróż po zakamarkach umysłów zupełnie niespodziewanych bohaterów, którzy powstaną na oczach (i z udziałem) publiczności. To w całości improwizowany spektakl o ludziach dziwnych, jak tylko ludzie dziwni być potrafią. Przedstawienie rozpoczyna się od rozmowy z powstającymi na bieżąco bohaterami. Każdy z nich jest inny, a ich losy splatają się w wyniku wydarzenia wymyślonego przez widzów. Tak rozpoczyna się fabularna opowieść przesycona absurdem. Nikt nie wie dokąd nas zaprowadzi.
Informacje o prowadzących warsztaty:
Bartosz Młynarski
http://klancyk.pl/zespol/bartosz-mlynarski/
Instruktor improwizacji w Szkole impro, założyciel i członek grupy Klancyk z którą improwizuje od 9 lat, występuje również w duecie impro Sufin/Młynarski. Skończył wydział Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Ukończył również intensywny kurs Harolda w iO Chicago. Występował na licznych
przedstawieniach festiwalach impro np.: w festiwalu impro w Chicago z grupą Klancyk. Na co dzień występuję i jest managerem Klubu Komediowego na pl. Zbawiciela w Warszawie.
Od siebie: Moje podejście do improwizacji to szukanie prawdy na scenie, prawdy która wynika z twojej postaci, z tego co się dzieje między tobą a partnerem w tym określonym momencie. Interesuje mnie tworzenie historii, gatunki i klimatu sceny, które wynikają właśnie z prawdziwych wyborów podejmowanych przez te postaci.
Czuję się wtedy trochę jakbym brał udział w filmie, który piszę na bieżąco i sam zaskakuje się puentami i zwrotami akcji. Budowanie i tworzenie improwizowanego świata w oparciu o drugą osobę na scenie to podróż, która nigdy się nie nudzi i uczy wzbudzania ciągłej ciekawości drugą osobą i jej pomysłami. Impro wtedy daje to
dziwne poczucie radości i jednoczesny żal, że to już się skończyło i trudno to będzie to powtórzyć, trochę jak w życiu
Paweł Najgebauer
http://klancyk.pl/zespol/pawel-najgebauer/
Instruktor improwizacji w Szkole Impro oraz improwizator w warszawskich teatrach Klancyk i Hofesinka, szkolony w ośrodkach improwizacji na całym świecie (iO Chicago, The Second City, The Annoyance Theater, Impro Melbourne) pod okiem najlepszych instruktorów z USA, Kanady, Australii i Wielkiej Brytanii. Wystąpił na festiwalach w Chicago (2014, 2015), Manili (2015) i Nowym Jorku (2016). W Szkole Impro prowadzi warsztaty Harolda, Armando, Wielowymiarowych Postaci, Slow Comedy i Szukania gry w scenie. Wraz z Joanną Pawluśkiewicz jest autorem bloga Warsaw Improv.
Co on sam myśli o improwizacji? "Przez 5 lat zebrałem doświadczenie około 400 zagranych spektakli występując w Klancyku, Hofesince i duecie PIP Show oraz poprowadziłem ponad 750 godzin warsztatów improwizacji teatralnej. Szkoliłem się w iO, Second City, Annoyance i u słynnych nauczycieli takich jak Jimmy Carrane, Joe Bill, Patti Stiles, i Tj&Dave.
Wystąpiłem na wielu polskich i zagranicznych festiwalach teatralnych. Moim priorytetem na zajęciach, niezależnie od poziomu, jest stworzyć przyjazną atmosferę, w której uczestnicy
porzucą ocenianie siebie i innych i nakierują swoją energię na współpracę. Zawsze staram się znaleźć kluczyk do odblokowania poszczególnych osób, aby potrafili z mniejszymi obawami otworzyć się przed grupą i uzyskać dostęp do głębokich pokładów swojej naturalnej kreatywności. Traktuję improwizację teatralną jako dziedzinę sztuki, dlatego zawsze daję grupie prawo głosu przy omawianiu poszczególnych scen i ćwiczeń. Jestem
zwolennikiem twórczych poszukiwań i kreatywnego przełamywania reguł aby poprzez eksperyment dochodzić do sedna improwizacji. Specjalizuję się w "slow comedy" czyli metodzie improwizacji opartej o prawdziwe reagowanie i "odkrywanie" sceny. Jest to metoda szczególnie mi bliska, ponieważ kładzie nacisk na
zdejmowanie z siebie ciężaru odpowiedzialności za wymyślanie a w zamian za to uczy bycia w kontakcie jednocześnie z drugą osobą i własnymi emocjami. Najważniejsze dla mnie jest, aby uczestnicy moich warsztatów poczuli, że to kim są i co mają do zaoferowania jest wystarczająco dobre i nie musieli nic nikomu udowadniać - z tego poczucia w moim przekonaniu budzi się piękno kontaktu międzyludzkiego w ogóle, a w szczególności improwizacji teatralnej".
***
Pawlak / Pigoński, "Nic dla mnie"
16 października, godz. 19.30, SPATiF
Po spektaklu spotkanie z artystami
Wstęp wolny
Zapisy: pomyslodalnia@gmail.com
Warsztaty
16 października, godz. 15.00-17.00 SPATiF
Rezerwacja miejsc poprzez formularz zamieszczony na stronie:
http://teatrnanoweczasy.pl/wydarzenie-iii-pawlakpigonski-nic-dla-mnie/
Pawlak / Pigoński, "Nic dla mnie"
słowa i głos: Sebastian Pawlak
muzyka: Daniel Pigoński
"Nic dla mnie" to spektakl złożony z piosenek napisanych i śpiewanych przez Sebastiana Pawlaka, aktora TR Warszawa, z dużą dawką analogowej elektroniki Daniela Pigońskiego w stylu końca lat 70. To z pewnością piosenki niebanalne, wystarczy choćby wysłuchać niepokojącego aż do kości "Noża" do słów Elfriede Jelinek.
Piosenki o miłości? Raczej o potrzebie miłości, o miłości niespełnionej, spełnionej nie tak, jak byśmy tego oczekiwali, o ranach, jakie wzajemnie sobie zadajemy, o samotności, o zagubieniu w świecie, który zwariował już doszczętnie, o bólu, o pustce - śpiewane ostro, brudno, ciężko, choć bardzo zarazem lirycznie. Czyste emocje, bez taryfy ulgowej, bez pudru, cekinów i piór.
Daniel Pigoński - muzyk i kompozytor. Współpracował z Pustkami i Marią Peszek. Współzałożyciel Elektrolotu i Polpo Motel. Twórca muzyki teatralnej do spektakli m.in. Mai Kleczewskiej, Michała Borczucha (m.in. "Portret Doriana Graya" w TR), Piotra Cieplaka i projektów Piotra Lachmanna.
Sebastian Pawlak - aktor TR Warszawa (od 2008 roku), malarz. Jeden z czołowych aktorów nowego teatru w Polsce. Wystąpił m.in. w spektaklach: Kornéla Mundruczó, Grzegorza Jarzyny, Mai Kleczewskiej, Krzysztofa Garbaczewskiego, Michała Borczucha.
Sebastian Pawlak i Daniel Pigoński poznali się przy pracy nad spektaklem "Lulu" Michała Borczucha w Teatrze Starym w Krakowie. Materiał NIC DLA MNIE, rezultat tego spotkania, powstawał latem 2009 w podwarszawskim Milanówku. Duet zyskał zwolenników szlifując materiał podczas licznych koncertów. Do tej pory Pawlak/Pigoński zagrali w Warszawie (TR Warszawa, Chłodna 25, Teatr Dramatyczny - Cafe Kulturalna, PKP Powiśle, Jerozolima), Wrocławiu (32 Przegląd Piosenki Aktorskiej, Teatr Capitol), Krakowie (Spółdzielnia Soldex Polodex) i Kaliszu (4 Multi Art Festival - Sztuka Młodych).
Bardzo ważnym etapem na ich drodze było spotkanie z producentem Marcinem Ziętkiem, który nagrał całość materiału w swoim prywatnym studiu i dzięki któremu brzmienie NIC DLA MNIE zyskało zupełnie nową jakość.
Pawlak/Pigoński to duet wpisujący się w zacną rockową tradycję - wszystko zaczęło się oczywiście od nowojorczyków z Suicide. Lo-fi pop, electro, post-punk tworzą tu bardzo ciekawe kontrapunkty dla poetyckich tekstów Sebastiana Pawlaka (z jednej strony romantycznych, osobistych, z drugiej dowcipnych, pełnych popkulturowych odniesień - bohaterami piosenek duetu są takie muzyczne ikony jak Björk, Amy Winehouse czy Michael Jackson). Muzyczna erudycja i minimalizm warstwy dźwiękowej - znaki rozpoznawcze Pigońskiego oraz niesamowita sceniczna energia i wokalna odwaga Pawlaka sprawiają, że koncerty duetu to wydarzenia wyjątkowe. Ich piosenki przeobrażają się w dzikie rockowe songi i na długo zapadają w pamięć.