Artykuły

Trójmiasto. Listopadowe premiery teatralne

Listopad będzie obfitował w premiery teatralne. Swoje najnowsze spektakle prezentują po raz pierwszy w tym sezonie m.in. Teatr Wybrzeże, Teatr Miniatura czy Opera Bałtycka. Worek z premierami rozwiąże się już w pierwszy weekend miesiąca. Przyglądamy się temu, co nas czeka w najbliższych tygodniach.

3-4 listopada, VIII Festiwalu Monodramu "Monoblok", Teatr w Blokowisku, Klub Plama GAK

Już po raz ósmy do Plamy przyjadą monodramy wybrane przez Marka Branda na Monoblok - przegląd ciekawych spektakli jednego aktora z Polski. W tym roku zobaczymy cztery spektakle: "Atrapa i Utopia" w wykonaniu Iwony Koneckiej (3.11, godz. 19), "O matko z córką" zagrane przez Angelikę Olszewską (3.11, godz. 21), "Schron" z Maciejem Kowalczykiem na scenie (4.11, godz. 18) i "Kontrabasista" (4.11, godz. 20). Wszystkie przedstawienia zagrane zostaną w Teatrze w Blokowisku. Po każdym ze spektakli przewidziano rozmowę z publicznością.

--

4 listopada, "Do komina Murzyna! Murzyna!" [na zdjęciu], reż. Zbigniew Brzoza, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

Spektakl Teatru Wybrzeże podejmuje temat rozwijającego się na przełomie lat 20. i 30. XX wieku nazizmu w Niemczech. Codzienność dwóch bohaterów - ciemnoskórego chłopca Hansa i profesora żydowskiego pochodzenia Victora Klemperera - zmienia się w piekło pełne szykan i upokorzeń również ze strony tych, od których zupełnie się tego nie spodziewają. Poglądy, zaangażowanie w pracę dla III Rzeszy mają tu niewielkie znaczenie.

--

4 listopada, "Mystic Opera: Eneos", reż. Agnieszka Kamińska, Gdański Teatr Szekspirowski

"Mystic Opera: Eneos" to współczesna opera mistyczna na Teatr Szekspirowski, 10 głosów, skrzypce i kontrabas w reżyserii i kompozycji Agnieszki Kamińskiej. Przestrzeń teatru stanie się instrumentem, grającym kluczową rolę w tym wyjątkowym przedsięwzięciu. Historia Eneosa, opowiedziana muzyką, śpiewem, ruchem, słowem i światłem zaprowadzi słuchacza w świat snu, w którym może zdarzyć się wszystko... Efekty tego połączenia poznamy 4 listopada.

--

4 listopada, "Baczyński. Apokalipsa", reż. Magdalena Olszewska, Fundacja Pomysłodalnia, Oliwski Ratusz Kultury w Gdańsku

Monodram Edyty Janusz-Ehrlich przygotowany przez Fundację Pomysłodalnia, ma być muzyczną opowieścią o matce i synu, którymi targają różne emocje, warunkowane pięknem i okrucieństwem życia w czasach zagłady. To próba podsumowania twórczości Baczyńskiego przy równoczesnym przyglądaniu się mu jako młodemu człowiekowi, który musiał podjąć najważniejszą decyzję w życiu. Twórcy zajmą się również oceną historii powstania warszawskiego, zrywu zmitologizowanego i do dzisiaj dotkliwie bolesnego. Spektakl grany będzie w Oliwskim Ratuszu Kultury i w Teatrze na Plaży w Sopocie.

--

5 listopada, "Nie wierzę w śmierć", reż. Tomasz Kaczorowski, Teatr Miniatura w Gdańsku

Ciąg dalszy trudnych i ważnych tematów w Teatrze Miniatura, tym razem skierowanych do młodzieży i dorosłych. Czy głęboka i żarliwa wiara może być usprawiedliwieniem zabójstwa? Czy w konsumpcyjnej współczesności możliwe jest bezwarunkowe przebaczenie i miłość? Gdzie jest granica wolności twórczej artysty? Spektakl przybliża historię rzeźbiarza, który zabił swojego modela, żeby w wiarygodny sposób oddać wyraz cierpienia i męki umierającego. Tekst ma być punktem wyjścia do rozmowy o granicach sztuki i kultu religijnego prowadzony przez człowieka Kościoła (autor) oraz osobę niewierzącą (reżyser). Przedstawienie łączy plan aktorski z nietypowymi formami lalkowymi wykonanymi z drewna.

--

8 listopada, "Sąd Ostateczny", reż. Paweł Szkotak, Opera Bałtycka w Gdańsku

Kolejna po "Madame Curie" i "Olimpii z Gdańska" opera z cyklu "Opera Gedanensis", powstała na zamówienie miasta Gdańsk i zrealizowana w Operze Bałtyckiej. Tym razem głównym bohaterem jest arcydzieło Hansa Memlinga w twórczej interpretacji kompozytora Krzysztofa Knittla, librecisty Mirosława Bujki oraz reżysera Pawła Szkotaka. Spektakl przedstawić ma owianą mistycyzmem historię powstania i znaczenia tryptyku, zmagań jego twórcy oraz odbiorców, którzy mogli go podziwiać w różnych okolicznościach, realiach historycznych i miastach Europy. To niezwykła wędrówka obrazu z rąk do rąk (trafił m.in. do paryskiego Luwru, później wywieziono go w głąb III Rzeszy oraz do leningradzkiego ówcześnie Ermitażu), jednak ostatecznie wrócił do Gdańska.

--

18 listopada, "Hotel Palace", Teatr Komedii Valldal, Teatr na Plaży

Najnowsza propozycja Teatru Komedii Valldal tym razem powstała z udziałem tylko pełnoletnich aktorów i grana będzie w sopockim Teatrze na Plaży. "Twórcy spektaklu zapraszają do odwiedzenia Hotelu Palace, gdzie najtańszy pokój kosztuje równowartość budżetu Sopotu. Piękne kobiety, ekscentryczni mężczyźni i wszechobecny zapach pieniędzy - w takich okolicznościach rozegra się przezabawny show. Scenariusz jest oparty na tekstach Rolanda Topora, jego francuskich pobratymców oraz Szymona Jachimka" - zapewniają organizatorzy.

--

19 listopada, "Abecadło wcale z pieca nie spadło", reż. Luba Zarembińska, Teatr Gdynia Główna

Propozycja dla dzieci w wieku od trzech lat. Żartobliwy tytuł nawiązuje oczywiście do znanego wiersza Juliana Tuwima "Abecadło z pieca spadło". Przedstawienie inspirowane jest także tekstami Wandy Chotomskiej oraz folklorem kaszubskim. Ma to być propozycja teatralnej zabawy i nauki liter polskiego alfabetu poprzez teatr lalek oraz formę przedmiotu. Dodatkowym walorem jest użycie oryginalnych, unikalnych lalek Grażyny Rigall.

--

30 listopada, "Dziadek do orzechów", chor. Francois Mauduit, Opera Bałtycka

Jeden z najpopularniejszych i najbardziej cenionych spektakli baletowych wraca na deski Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Przypomnijmy, że poprzednia taneczna wersja "Dziadka..." w tej instytucji powstała w choreografii Hansa Henninga Paara w 2009 roku i z baletem miała niewiele wspólnego. Baśniowa opowieść Piotra Czajkowskiego, rozgrywa się podczas świąt Bożego Narodzenia i jest niezwykłą, ponadczasową historią o przyjaźni, poświęceniu i wielkiej odwadze. Francois Mauduit przeniesie "Dziadka do orzechów" w lata 40. i 50. XX wieku do gmachu Opery Paryskiej Palais Garnier, gdzie rozegra się drugi akt spektaklu. Będzie to historia ówczesnego dyrektora baletu tej Opery i małej dziewczynki marzącej o tym, by zostać wielką primabaleriną w przyszłości. Będziemy wraz z nią podglądać spektakl "Dziadek do orzechów" od kulis.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji