Warszawa. Premiera dramatu muzycznego "Peleas i Melizanda"
21 stycznia o godz. 18.00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie się premiera dramatu muzycznego "Peleas i Melizanda" w reż. Katie Mitchell.
"Peleas i Melizanda" to dzieło o miłości nierozerwalnie związanej ze śmiercią. To opowieść o destrukcyjnym uczuciu następcy tronu, która doprowadzi do bratobójstwa. To historia Golauda, który spotyka przestraszoną, młodą kobietę Melizandę, poślubia ją, wprowadza do swojej rodziny i pałacu. Wszystko się jednak zmienia wraz z przybyciem Peleasa...
Katie Mitchell uważana jest za najważniejszą brytyjską reżyserkę operową, ale też za jedną z bardziej kontrowersyjnych, która dzieli publiczność, wywołując w widzach skrajne emocje. Znana jest z włączania do swoich eksperymentalnych spektakli skrajnego naturalizmu i ze zgłębiania tematu feminizmu. Również w "Peleasie i Melizandzie" na pierwszy plan wysuwa się postać kobieca - cała historia dzieje się w głowie śniącej Melizandy. Jej wyobcowanie, tajemnica, którą skrywa jest główną osią onirycznej opowieści.
Liryczny, symbolistyczny dramat autorstwa Maurice'a Maeterlincka zostaje powołany do życia na nowo w subtelności dźwięków muzyki Debussy'ego oraz w hiperrealistycznym śnie - inscenizacji Mitchell. Ten wymiar podkreśla sugestywnie scenografia w postaci pojawiających się i znikających pomieszczeń, poruszających się ścian i niespodziewanych zmian lokalizacji.
Koprodukcja: Festival d'Aix-en-Provence.
Kolejne spektakle: 23, 25, 28, 30 stycznia
Claude Debussy "Peleas i Melizanda"
Dramat muzyczny w pięciu aktach
Libretto: Maurice Maeterlinck
***
Preludium premierowe "Peleas i Melizanda"
"Sonaty księżycowe" Debussy'ego
20 stycznia, godz. 20.00
Teatr Wielki - Opera Narodowa, Sala Moniuszki
W programie:
Claude Debussy - Sonata na skrzypce i wiolonczelę
Claude Debussy - Sonata g-moll L. 140 na skrzypce i fortepian
Claude Debussy - Sonata d-moll L. 135 na wiolonczelę i fortepian
Seria koncertów preludiowych w przeddzień wieczorów premierowych w Sali Moniuszki to spojrzenie na mniej znaną twórczość kompozytorów wystawianych oper, często zaskakującą, stanowiącą interesujące dopełnienie propozycji scenicznych.
Preludia są krótkimi, godzinnymi koncertami, gromadzącymi melomanów i miłośników opery, poszukujących pięknego muzycznego przeżycia i głębszego zrozumienia dzieł tworzonych dla sceny. Tradycyjnie kameralne, w tym sezonie oferujące jednak również spotkanie z większymi formami muzycznymi. Wyjątkowe w nastroju, kontynuują znakomitą tradycję koncertową tego miejsca i otwierają szersze spojrzenie na koncepcję repertuarową Opery Narodowej.