Teatralne podium i falstart 2017 roku - część II
Recenzenci Nowej Siły Krytycznej - Piotr Urbanowicz, Marta Żelazowska i Kinga Kurysia - podsumowują miniony rok.
PIOTR URBANOWICZ (Kraków)
1) "Ślub" Witolda Gombrowicza w reżyserii Anny Augustynowicz.
2) "Krzyżacy" (na zdjęciu) Henryka Sienkiewicza w reżyserii Jakuba Roszkowskiego.
3) "Żony stanu, dziwki rewolucji a może i uczone białogłowy" Jolanty Janiczak w reżyserii Wiktora Rubina.
Falstart to zdecydowanie "Książę Niezłomny" Pedro Calderóna / Juliusza Słowackiego w reżyserii Pawła Świątka.
***
MARTA ŻELAZOWSKA (Warszawa)
1. "Proces" według Franza Kafki w reżyserii Krystiana Lupy.
2. "Klątwa" według Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Oliver Frljicia.
3. Premiery dwóch ostatnich części tryptyku Mai Kleczewskiej: "Malowanego ptaka" według Jerzego Kosińskiego i "Golema" Halperna Lejwika.
Falstart: zmiana dyrekcji Starego Teatru w Krakowie.
***
KINGA KURYSIA (Kraków)
1. "Moja walka" Karla Ovego Knausgrda w reżyserii Michała Borczucha.
2. "Gdyby Pina nie paliła, to by żyła" Aldony Kopkiewicz w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.
3. "Noc kretów" Phillipe'a Quesne'a pokazywany we wrześniu gościnnie w Nowym Teatrze w Warszawie.
Falstart: pomieszanie porządków i rejestrów polityczności wokół operującego symbolami "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty, utrwalającego konserwatywne narracje narodowo-wspólnotowe, które stało się rodzajem "politycznego" manifestu w sprawie zmiany dyrekcji Starego Teatru w Krakowie.
***
Piotr Urbanowicz - absolwent wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorant w Katedrze Performatyki UJ.
*
Marta Żelazowska - magister pedagogiki, absolwentka studiów podyplomowych Wiedza o teatrze i dramacie z elementami wiedzy o filmie w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych.
*
Kinga Kurysia - studiuje wiedzę o teatrze na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.