Artykuły

Brwinów. Ruszają próby do "Romansu z pajacem" Kiedrzyńskiego

Stowarzyszenie Teatr Na Pustej Podłodze pamięci Tadeusza Łomnickiego sięga po kolejny tytuł.

Po opowiadaniu "Donna Kamelia" pióra brwinowskiego prozaika Stanisława Kowalewskiego, które posłużyło za kanwę monodramu Jacka Zienkiewicza (premiera w Brwinowie 2 kwietnia 2016 r.) i po opowiadaniu "Trzy listy prababki" innego brwinowskiego autora - Zygmunta Bartkiewicza, które zostało rozpisane przez reżysera Waldemara Matuszewskiego tym razem na troje aktorów (Danuta Nagórna, Dominika Buczek i Jacek Zienkiewicz; premiera w Brwinowie 21 października 2017 r.), będzie to "Romans z pajacem" Stefana Kiedrzyńskiego (1886-1943, na zdjęciu).

Ten niezwykle płodny dramaturg, powieściopisarz i scenarzysta filmowy przez ponad 20 lat najpierw "przemieszkiwał" u swoich brwinowskich przyjaciół a w latach trzydziestych XX w. wybudował w Brwinowie dom, w którym zamieszkał na stałe. Opowiadanie "Romans z pajacem", napisane w roku 1917, to utwór o Aktorze i o pasji Teatru.

W Brwinowie powstał Społeczny Komitet Przywrócenia Pamięci o Stefanie Kiedrzyńskim, któremu przewodniczy pan Andrzej Żmigrodzki. O drodze Stefana Kiedrzyńskiego do teatru dowiadujemy się ze strony internetowej stworzonej przez Komitet:

"Pierwszy młodzieńczy utwór KIedrzyńskiego - "Boruta - Baśń fantastyczna dla teatru marionetek" powstał w roku 1903. Czyli Kiedrzyński miał wtedy lat 17. Starszy o 10 lat brat Stefana, Wacław Kiedrzyński (1876-1921) był już wtedy aktorem i zarazem kierownikiem prowincjonalnych trup teatralnych. Zapewne wtedy stawiał Stefan Kiedrzyński pierwsze dramatopisarskie kroki na wędrownej scenie swojego brata (cyt. za Wacławem Grubińskim). Można przypuszczać, że towarzyszył bratu w czasie przerw wakacyjnych i chłonął przy nim atmosferę teatralnej sceny (a przynajmniej zafascynował się nią z opowiadań brata). Najlepszy z utworów Stefana Kiedrzyńskiego, tytułowa nowela ze zbioru "Romans z pajacem", powstał zapewne na kanwie przeżyć z tego okresu.

W latach 1904 - 1907 opublikował 9 swoich utworów (w tym 5 "krotochwil") w "Wieczorach Rodzinnych". W 1909 roku 3 opowiadania ukazały się w lewicującym tygodniku "Społeczeństwo".

Stefan Kiedrzyński zamierzał po ukończeniu Szkoły Rysunkowej kontynuować studia malarskie w Akademii Krakowskiej Axentowicza i Mehoffera, ale...

W 1905 roku napisał jednoaktówkę "Jesień", a następnie kolejną "Gniazdko" wystawione przez warszawski Teatr Elizeum (Towarzystwa Artystycznego Miłośników Sceny) i został zachęcony do kontynuowania prób pisarskich. W następnych latach publiczność teatralna obejrzała kolejne 8 jego jednoaktówek.

Jednocześnie był pilnym bywalcem warszawskich teatrów - w latach 1908 - 1911 napisał dla tygodników "Bluszcz", "Społeczeństwo" i "Prawda" ponad 50 recenzji teatralnych.

W 1910 roku komedia Kiedrzyńskiego "Dzisiejsi" zdobyła I miejsce w konkursie rozpisanym przez Warszawskie Teatry Rządowe. I w tym momencie zaczyna się prawdziwa kariera Stefana Kiedrzyńskiego jako autora teatralnego (ważnym motywem była bez wątpienia kwota nagrody w konkursie - 1000 rubli - na owe czasy ogromna).

W 1911 - 1912 roku napisał Kiedrzyński wodewil "Kawał nieboszczyka" (z muzyką Jerzego Boczkowskiego) i komedię "Gra serc" wystawiane zarówno w 1912 roku jak i w latach późniejszych.

W 1912 roku wyjechał Kiedrzyński na rok do Paryża (czyli nagrody nie przehulał i miał za co). W Paryżu wspólnie z Leonem Reynelem, Georgem d'Ostoya i Alfredem Lubelskim organizował i pisał teksty dla tradycyjnych kabaretów kolonii polskiej" (www.kiedrzynski.org).

Taki był początek teatralnej drogi Stefana Kiedrzyńskiego. W okresie międzywojennym stanie się jednym z głównych twórców repertuaru rozrywkowego teatrów warszawskich.

12 stycznia, na pierwszej próbie czytanej "Romansu z pajacem" w Teatrze Na Pustej Podłodze pamięci Tadeusza Łomnickiego głośnej lektury wstępnej wersji adaptacji opowiadania dokonał Jacek Zienkiewicz (związany z TNPP od początku jego istnienia). Spektakl, przewidywany na troje wykonawców, będzie miał swoją premierę z okazji tegorocznego Dnia Teatru. Adaptacja i reżyseria: Waldemar Matuszewski. Pełna obsada i zespół realizatorów zostaną podane do wiadomości w późniejszym terminie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji