Artykuły

Rok 2017 udany dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku

Atrakcyjne premiery, zmiany organizacyjne, zatrudnienie nowych współpracowników czy oparcie programu o cztery filary: Opera, Taniec, Edukacja i Wszyscy - te czynniki wpłynęły na udany rok 2017 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. - Jednocześnie to początek budowy nowoczesnej instytucji kultury - mówi Warcisław Kunc, dyrektor instytucji.

Opera Bałtycka w Gdańsku to jedna z najważniejszych scen teatralnych na Pomorzu. Od pewnego czasu wstrząsana konfliktami między zespołem a dyrekcją budzi niepokój publiczności. Jednak, jak widać, niezgodność zdań nie uniemożliwiła instytucji dobrego przejścia przez 2017 rok.

Kilka dni temu Opera Bałtycka opublikowała raporty dotyczące swojej ubiegłorocznej działalności. Raporty budujące. Okazuje się bowiem, że instytucja poradziła sobie bardzo dobrze. W stosunku do roku 2016 wzrosły liczba widzów i przychody z biletów.

- Wzrost frekwencji z 34 200 widzów na 50 194, a co za tym idzie, wzrost wpływów z biletów - z 1 015 056 zł na 1 828 000 zł, a nade wszystkim wzrost poziomu samofinansowania to bezdyskusyjne sukcesy - opowiada dyrektor Opery Bałtyckiej.

W Operze potrzebne zmiany

Jednocześnie podkreśla, że bez pewnych zmian nie sposób myśleć o dalszych sukcesach. - Bez zmiany poziomu dotacji podmiotowej, jasnego i stałego mechanizmu finansowania oraz decyzji inwestycyjnych związanych z obiektem, trudno spodziewać się dalszych tak wyraźnych zmian - mówi Warcisław Kunc.

W roku 2017 pomoc finansowa Miasta Gdańska uplasowała się na poziomie 1 mln 80 tys. zł, a wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Teatralnego, Narodowego Centrum Kultury oraz Instytutu Muzyki i Tańca zamknęło się w kwocie 322 000 zł.

I choć pieniędzy w Operze wciąż jest za mało, instytucja angażuje się w różne akcje i projekty, organizuje przedsięwzięcia edukacyjne i artystyczne. W 2017 roku ich liczba wzrosła z 314 do 407. Mowa tutaj o wszelkiej maści działaniach z zakresu edukacji kulturowej, takich jak: zajęcia baletowe dla dzieci i dorosłych, zajęcia wokalne, lekcje operowe czy prezentacje opery od kulis. Liczba uczestników tych zajęć w ubiegłym roku wyniosła 1554 osoby (w 2016 było to 226 osób).

Edukacja i teatr

A wszystko to dzięki bogatej ofercie edukacyjnej, którą zaprezentowała instytucja. Wśród licznych zajęć można było spotkać m.in. projekt Opera na start przeznaczony dla najmłodszych, Ściągę z Opery dla młodzieży, Operę Si, czyli prelekcje operowe Jerzego Snakowskiego czy otwarte próby baletu. Ubiegły rok to także współpraca z ambasadą Włoch i Francji oraz konsulem Francji w Trójmieście, wystawy fotograficzne i pokazy filmowe na operowym patio.

Działania edukacyjne to jednak nie wszystko. Opera Bałtycka konsekwentnie realizuje też swoją działalność czysto teatralną. W 2017 roku zrealizowano cztery premiery: "Pinokia" [na zdjęciu], "Nabucco", "Sąd ostateczny" i "Dziadka do orzechów".

- Realizuję założenia umowy zawartej z Zarządem Województwa Pomorskiego. Różnorodność programowa skupiona wokół czterech filarów: Opera, Taniec, Edukacja i Wszyscy, atrakcyjność naszych premier pod względem scenograficznym i wykonawczym, wewnętrzne zmiany organizacyjne, zatrudnienie nowych współpracowników, konsekwentnie prowadzona kampania wizerunkowa i strategia marketingowa to działania będące źródłem nowych sukcesów - mówi dyrektor. I dodaje: - Jednocześnie to początek budowy nowoczesnej instytucji kultury.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji