Kraj. Balet "Płomień Paryża" na żywo z Teatru Bolszoj
Rewolucja na pointach, ostrze gilotyny i szaleńcze tańce podczas ataku na arystokratów - to wszystko w balecie "Płomień Paryża" Borisa Asafiewa, transmitowanym 4 marca na żywo z moskiewskiego Teatru Bolszoj.
nazywowkinach.pl - dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin - zaprasza na transmisję baletu, w którym całym blaskiem może zabłysnąć taneczna i akrobatyczna wirtuozeria rosyjskich tancerzy.
"Płomień Paryża" Borisa Asafiewa, rosyjskiego kompozytora i muzykologa, twórcy 11 oper, 28 baletów, 5 symfonii i wielu innych utworów, to dzieło przełomu. Balet powstał w 1932 roku, w pierwszych latach istnienia Związku Radzieckiego i miał odzwierciedlać nowe idee rewolucyjnego państwa - stąd temat rewolucji francuskiej, "poprzedniczki" rewolucji październikowej. Choć treść była nowa, "rewolucyjna", to styl opowiadania tańcem i metoda pozostały stare.
Choreograf Wasilij Wajnonen czerpał pełnymi garściami z wielkiej rosyjskiej tradycji baletowej i na wzór carskich baletów stworzył widowisko pełne pas de deux w klasycznym stylu i wielkich scen zbiorowych, które skontrastował ze scenami żywiołowych tańców ludowych rewolucjonistów. Na pierwszych wykonawców swego baletu wybrał wybitnych solistów Teatru Kirowa (wcześniej i obecnie Teatru Maryjskiego w Petersburgu). Pas de deux aktorów na przyjęciu u króla tańczyli Natalia Dudinska i Konstantin Siergiejew, za to rolę Teresy, dziewczyny z ludu, powierzył autor Ninie Anisimowej, która była charakterystyczną i dynamiczną tancerką o silnej osobowości. Osnowę libretta prawdopodobnie zaczerpnięto z książki Félixa Grasa "Les Marceliers", w której punktem zwrotnym akcji jest szturm na Pałac Tuileries przez tzw. marsylczyków (rewolucjonistów z Marsylii) i zwycięski marsz na Paryż. To jeden z nielicznych baletów, gdzie wykonawcy nie tylko tańczą, ale i śpiewają - oczywiście "Marsyliankę".
Dzieło odniosło sukces. Rok po leningradzkiej prapremierze pojawiło się na scenie Teatru Bolszoj, gdzie przetrwało 30 lat. Zostało nawet uhonorowane Nagrodą Stalinowską. Dziś balet Asafiewa i Wajnonena cenimy nie za to, że był to pierwszy nowy balet sowiecki, ale za mistrzowską dramaturgię, pełne wyrazu sceny zbiorowe i ekwilibrystyczne popisy taneczne. Historia miłości człowieka z ludu, Jerome'a, do arystokratki Adeline jest pretekstem do pokazania dwóch skontrastowanych światów i pełnych rozmachu scen z arystokratycznego dworu i zbuntowanej ulicy. Balet do scenicznego życia przywrócił w 2008 roku Aleksiej Ratmański, trochę łagodząc jego sowiecki wydźwięk, za to wykorzystując całą choreograficzną spuściznę Wasilija Wajnonena. Dech zapiera szczególnie popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, z upodobaniem wykonywane także na galach i konkursach baletowych (wymaga bowiem do tancerzy wyjątkowych umiejętności), oraz żywiołowy Taniec Basków (Basque dance). Gdy Teatr Bolszoj zaprezentował "Płomień Paryża" podczas gościnnych występów (w Paryżu właśnie) w 2011 roku, francuska krytyka okrzyknęła moskiewskich tancerzy przybyszami z kosmosu z powodu ich nieludzkiej wręcz sprawności tanecznej. Podczas transmisji w głównych rolach zobaczymy Margaritę Szrainer, Igora Cwirko, Denisa Sawina i Anę Turazaszwili.
***
Boris Asafiew (1884 - 1949) / Aleksiej Ratmański
"Płomień Paryża" (Tryumf Republiki)
Balet w dwóch aktach, czterech odsłonach (1932, 2008)
Libretto na podstawie oryginalnego libretta Nikołaja Wołkowa i Władimira Dmitriewa Aleksandr Bieliński i Aleksiej Ratmański
Premiera tej inscenizacji na scenie Teatru Bolszoj w Moskwie 3 lipca 2008
4 marca 2018 | niedziela | 16:00 | LIVE
Obsada:
Margarita Szrajner jako Jeanne, córka Gasparda i Lucille
Denis Sawin jako Jérôme, jej brat
Igor Cwirko jako Philippe, marsylczyk
Siemion Czudin jako markiz Costa de Beauregard
Ana Turazaszwili jako Adeline, jego córka
Kristina Kretowa jako Mireille de Poitiers, tancerka
Artiom Owczarenko jako Antoine Mistral, tancerz
Irina Zibrowa jako Jarcasse, zaufana Markiza
Aleksandr Wodopietow jako Gilbert, dowódca marsylczyków
Gienadij Janin jako król Ludwik XVI
Nelli Kobachidze jako królowa Maria Antonina
Jurij Ostrowski jako Gaspard, wieśniak
Anna Antropowa jako Lucille, jego żona
Realizatorzy:
Aleksiej Ratmański choreografia (z wykorzystaniem oryginalnej choreografii Wasilija Wajnonena)
Paweł Sorokin dyrygent
Ilja Utkin i Jewgienij Monachow scenografia
Jelena Markowskaja kostiumy
Damir Ismagiłow światła
Aleksandr Petruchow asystent choreografa
Jurij Burłaka koncepcja muzyczno-dramaturgiczna
***
W KINACH:
4 marca - na żywo
Bydgoszcz Multikino
Dąbrowa Tarnowska Kino Sokół
Gdańsk Multikino
Gdynia Multikino
Katowice Kino Rialto
Kraków Multikino
Lublin Multikino
Łódź Multikino Silver Screen
Olsztyn Multikino
Poznań Multikino Malta
Szczecin Multikino
Wadowice Wadowickie Centrum Kultury
Warszawa Kino Praha
Warszawa Multikino Ursynów
Warszawa Multikino Złote Tarasy
Wrocław Kino Nowe Horyzonty
Zabrze Multikino
8 kwietnia
Oświęcim Oświęcimskie Centrum Kultury
14 kwietnia
Tuchów kino Promień
15 kwietnia
Limanowa Limanowski Dom Kultury
22 kwietnia
Konin kino Oskard
Łódź Łódzki Dom Kultury - kino Szpulka
29 kwietnia
Ostrów Wielkopolski kino Komeda
6 maja
Rzeszów kino Zorza
7 maja
Opole Lubelskie kino Opolanka
27 maja
Łuków kino Łuków
30 maja
Gorlice kino Kolory
***
Rozpowszechnianiem cyklu transmisji i retransmisji baletowych z cyklu "Bolshoi Ballet Live" na terenie Polski zajął się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka www.nazywowkinach.pl została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku 2007, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów.
"The Metropolitan Opera: Live in HD", "Bolshoi Ballet Live", "National Theatre Live", "Exhibition on Screen", "Comédie-Française Live" czy "The Berliner Philharmoniker Live in Cinemas" to tylko niektóre z cykli dystrybuowanych przez CIKANEK FILM. Rocznie firma sprzedaje w samej tylko Polsce ponad 120.000 biletów.