Artykuły

Bydgoszcz. "Cyrulik sewilski" schodzi z afisza po 31 latach

W ostatnich spektaklach "Cyrulika sewilskiego" na scenie Opery Nova (7, 8, 9 grudnia) wystąpią m.in. Ryszard Smęda i Szymon Rona. Pożegnanie spektaklu jest też okazją do przypomnienia sylwetki wybitnego artysty teatru operowego, Sławomir Żerdzicki (1922-2011).

Artystów obok różnych rodzaju głosów (bas i tenor), wieku i postury łączy niezwykły talent aktorski, szczególnie uwidaczniający się w rolach komediowych, których każdy z nich ma sporo w swym scenicznym dorobku. Frosz, Czekko, handlarz Żupan, Alfred Doolittle, książę Dowgiałło-Różycki - to komediowe "wydania" Smędy. Toni, Basilio/Curzio,Koloman Żupan z Varasdin, Nemorino, Bardolfo,Don Domenico - to "wcielenia buffo" Rony.

Obaj panowie zawsze skupiają na sobie uwagę i sympatię widzów, czyli w żargonie teatralnym "kradną show".

Ryszard Smęda jest jedynym solistą, który wykonywał postać Don Bartola podczas premiery "Cyrulika sewilskiego" w 1987 r. na deskach Teatru Polskiego. Przez 31 lat wystąpił kreując tę postać niemal w każdym z 84 spektakli (wliczając te, które od 2002 r. grane są na scenie Opery Nova). Szymon Rona zaś po raz pierwszy wykona rolę hrabiego Almavivy w tej operze Rossiniego w sobotę, 8 grudnia.

Wykonawcami głównych ról będą także: Sławomir Kowalewski (Figaro), Pavlo Tolstoy (Almaviva), Victoria Vatutina i Marta Ustyniak-Babińska (Rozyna). Za pulpitem dyrygenckim stanie Jerzy Wołosiuk, który "Cyrulikiem sewilskim" w Operze Nova dyryguje od 2006 r.

Pożegnanie spektaklu jest też okazją do przypomnienia sylwetki wybitnego artysty teatru operowego: Sławomir Żerdzicki (1922-2011) to śpiewak, reżyser, rzeźbiarz i malarz, dla którego sprawy kultury narodowej stanowiły sens życia. Dorobek sceniczny Sławomira Żerdzickiego to 42 operowe partie wokalne i 89 realizacji reżyserskich. Współpracował ze wszystkimi operami w Polsce oraz wieloma zagranicznymi teatrami operowymi. Z muzyczną sceną bydgoską związany był blisko 40 lat. Wyreżyserował dla niej m.in. "Traviatę" Verdiego (1964), "Fra Diavolo" Aubera (1965), "Rigoletto" (1967), "Aidę" (1968) i "Trubadura" Verdiego (1974), "Kopciuszka" Rossiniego (1967), "Kniazia Igora" Borodina ( 1975), "Halkę" Moniuszki ( 1981), "Przemysława II" Swolkienia (1986), "Cyrulika sewilskiego" Rossiniego (1987) - spektakl wznowiony w 2002 r. na scenie nowego gmachu, "Straszny dwór" Moniuszki (1994), który reprezentował Operę Nova na I Bydgoskim Festiwalu Operowym.

(Tytuł ten w reżyserii Natalii Babińskiej powróci inaugurując XXVI BFO w 2019 r.).

---

Na zdjęciu: Ryszard Smęda w "Cyruliku sewilskim"

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji