Artykuły

"Mężczyzna bez ambicji"

Teatr Polskiego Radia STUDIO WSPÓŁCZESNE nada dnia 22.IX o godz. 22.05 w programie II słuchowisko Edwarda Königa "Mężczyzna bez ambicji". Przekład Danuty Żmij, reżyser - Erwin Axer, asystent reżysera - Edward Płaczek. Obsada:Doktor - Henryk Borowski, Schlieck - Tadeusz Łomnicki, Lena Amosin - Antonina Gordon-Górecka, Inżynier - Janusz Bylczyński. Realizacja akustyczna - Teresa Szopówna

Coraz większe tempo, coraz większa mechanizacja, coraz większa masowość, coraz szybszy obrót ludzi, towarów i pojęć, coraz gęstsza sieć przepisów, konieczności i przymusów, coraz wyższa piramida zależności i stanowisk. Domy jak ule, biura jak mrowiska, dzień jak kołowrót godzin i minut rozpędzony w nieustannym hałasie i w pośpiechu. Zycie dzisiejsze jawi się na ekranie i w literaturze coraz częściej jako spiętrzony gmach biurowy, jako elektronowa konstrukcja cyfr i sygnałów, niczym niepojęta groźna maszyna elektronowa. Człowiek, który nie chce się poddać faktowi swej bezimienności, skromny, cichy człowiek, taki co nie pnie się w górę, któremu po pracy wystarcza uprawianie ogródka i granie na skrzypcach - taki człowiek razi, przeszkadza i... zostaje wyeliminowany. Na takim człowieku ciąży bowiem wyrok, ten sam co na obywatelu K. z "Procesu" Kafki. Tak czy inaczej będzie oskarżony, ścigany i zasądzony.

Co robi obywatel Schlieck w sytuacji wyjątkowej, gdy kto inny pieniłby się, wściekał i kopał? Przymyka oczy i modli się. Co robi obywatel Schlieck, gdy kobieta żąda od niego, by miał ambicję i robił karierę? Wyrzeka się kobiety. Obywatel Schlieck jest siłą nieprodukcyjną w nastawionym na produkcję świecie, obywatel Schlieck jest drzazgą w trybach tego doskonałego, wzorowego technicznie mechanizmu, obywatel Schlieck musi zginąć. Śmierć na krześle elektrycznym jest całkowicie zgodna z technologią zmechanizowanego życia. Jest konsekwentnym jego zakończeniem.

Dramat o człowieku bez ambicji (tak powinien raczej brzmieć tytuł słuchowiska) napisał Edward König - urodzony w Wiedniu w roku 1919. Był już inżynierem, kiedy zaczął pisać. Interesujące dla nas jest, że pociągnęła go właśnie twórczość dla radia i że właśnie jako autor słuchowisk zdobył powodzenie i sławę. Rozgłośnia austriacka (Oesterreichischer Rundfunk) w latach 1954-1957 nadała cztery jego słuchowiska ("Auch morgen fahrt ein Zug", "Es geht um Ariadne", "Der Befehl", "Etappenziel"). W roku 1959 za słuchowisko "Mężczyzna bez ambicji" ("Ein Mann ohne Ehrgeiz") König zdobywa nagrodę literacką Förderungspreis. Nadają je rozgłośnie w Austrii i w Holandii. Od roku 1961 Edward König porzuca swój poprzedni zawód inżyniera i handlowca i poświęca się całkowicie twórczości literackiej. W ostatnich czasach rozgłośnie Szwajcarii i Austrii nadawały jego nowe słuchowiska "Wie am ersten Tag" i "Der neue Chauffer".

Polscy słuchacze będą mieli sposobność dzięki audycji radiowej po raz pierwszy zetknąć się z twórczością tego interesującego pisarza.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji