Artykuły

Poznań. Jak porusza się muzyka? - rozmównica w Polskim Teatrze Tańca

14 listopada o 18.30 w studio Polskiego Teatru Tańca odbędzie się wyjątkowa rozmównica, czyli dyskusja odkrywająca nietypowe perspektywy postrzegania i rozumienia tańca.

Dlaczego będzie wyjątkowa? Dotychczas podczas cyklicznych rozmów szukaliśmy nieoczywistych dziedzin nauki i sztuki, w których obecny jest taniec. Podczas najbliższego wydarzenia podejmiemy odwrotne wyznanie. Zajmiemy się związkiem dwóch sztuk, które łączy silna, wręcz organiczna więź i które najprawdopodobniej pojawiły się w historii ludzkości jednocześnie. Związkiem tańca i muzyki.

Naszymi gośćmi będą prof. Zbigniew Kozub, kompozytor, organista, profesor sztuk muzycznych, wykładowca Akademii Muzycznej w Poznaniu, kierownika Pracowni Warstwy Audialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, laureat wielu nagród w konkursach kompozytorskich. Pan Profesor jest twórcą muzyki filmowej - otrzymał nagrodę specjalną Festiwalu Filmów Fabularnych i Telewizyjnych dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu (1992) za muzykę do filmu "Mały Książę" w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. W latach 1992-1999 był dyrektorem Festiwalu "Poznańska Wiosna Muzyczna", poświęconego muzyce współczesnej. Z Polskim Teatrem Tańca współpracował jako autor muzyki do spektaklu "Polka".

Obecnie prof. Kozub komponuje warstwę dźwiękową spektaklu "Fabula rasa" w choreografii Macieja Kuźmińskiego, który będzie naszym drugim rozmówcą. Ten tancerz, choreograf i pedagog jest absolwentem BA Dance Theatre w Konserwatorium Muzyki i Tańca Trinity Laban w Londynie tworzy formalnie odważne spektakle, dotykające tematyki filozoficzno-egzystencjalnej. "Room 40", Różnica i powtórzenie" czy "Dominique" mają rozpoznawalną formę choreograficzną dzięki dynamicznemu ruchowi, opartemu na autorskich technikach tańca i cieszą się uznaniem krytyków w kraju i za granicą.

Będziemy rozmawiać o pracy nad spektaklem z punktu widzenia choreografa i kompozytora. Poszukamy też wspólnie odpowiedzi na kilka pytań. Jak impuls ruchowy wyraża się w muzyce? W jaki sposób ciało podchwytuje ten impuls? Jak można zobaczyć muzykę poprzez ruch? Jakie gatunki, style i techniki tańca miały największy wpływ na wyobraźnię kompozytorów? Jakie dzieła muzyczne stymulują choreografa? Co wybitni kompozytorzy wnieśli do sztuki tańca? Jakie mogą być scenariusze współpracy choreografa z kompozytorem? Jaka może być przyszłość relacji między dźwiękiem a ruchem w spektaklach i koncertach? Czym są interaktywne systemy tańca i muzyki? Kim są kontrolerzy gestu?

A przede wszystkim - jak porusza się muzyka?

W drugiej części spotkania Maciej Kuźmiński poprowadzi improwizację ruchową z udziałem publiczności. Punktem wyjścia kompozycji będzie cytat z pism amerykańskiej filozofki Suzanne Langner, która określała t aniec jako gestyczne ujęcie form muzycznych.

Na zakończenie zabrzmi improwizowana kompozycja muzyczna w wykonaniu prof. Zbigniewa Kozuba i Andrzeja Koniecznego, będąca zaproszeniem do wspólnego tańca.

Patronem medialnym cyklu jest kwartalnik TANIEC.

WSTĘP WOLNY.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji