Artykuły

Poznań. Rozmównica "Przyjemność tańca" w PTT

Podczas najbliższej "Rozmównicy", 22 lutego w Polskim Teatrze Tańca, dwie artystki porozmawiają o tym, kiedy taniec sprawia nam przyjemność. Jakie musi spełniać warunki? Skąd bierze się radość tańca? Jaka jest jego rola jako narzędzia uwodzenia? Co musi się wydarzyć, aby taniec stał się dla ciała trucizną?

Podczas najbliższej rozmównicy spotkamy się z dwiema artystkami: choreografką i performerką Martą Ziółek oraz voguerką Magdaleną Marcinkowską. W kontekście zbliżającej się premiery "Trucizny", w którą zaangażowane są obie artystki, porozmawiamy o procesie pracy nad spektaklem, stawiając pytania o strategie scenicznego i pozascenicznego manifestowania indywidualności oraz o źródła uprawianej przez Ziółek refleksji nad tańcem pozascenicznym, mającym moc budowania wspólnoty i ruchowej empatii.

Marta Ziółek to absolwentka Wydziału Choreografii w School for New Dance Development w Amsterdamie, praktykująca interdyscyplinarne podejście do tańca i eksplorująca emancypacyjną moc choreografii. Autorka m.in. takich spektakli, jak kultowe "Zrób siebie" i "PIXO", "TO", "Pamela" czy "Nawiedzenia i ekstazy na placu". Współpracuje z reżyserkami i reżyserami teatralnymi i filmowymi - współpracowała m.in. z Gosią Wdowik, Krzysztofem Garbaczewskim, Krzysztofem Skoniecznym i Leną Frankiewicz. Współpracowała też z Krzysztofem Skoniecznym przy serialu "Ślepnąc od świateł" oraz tworzyła choreografię dla Netflixa do serialu "Altered Carbon". Aktualnie pracuje nad nowym projektem "ONE WOMAN SHOW" w CSW Zamej Ujazdowski w Warszawie. Niebawem zacznie pracę nad spektaklem "Wenus z kijem" w warszawskim Teatrze Studio. Oba projekty będą mieć premierę w 2020 roku w Warszawie.

Podczas pracy nad premierą "Trucizny" w Polskim Teatrze Tańca, Ziółek zastanawia się nad terapeutycznym i destrukcyjnym aspektem tańca jako formy sztuki, odnosząc się do zjawiska średniowiecznej choreomanii i współczesnych tańców społecznych.

Podczas rozmównicy zastanowimy się, kiedy taniec sprawia nam przyjemność. Jakie musi spełniać warunki? Skąd bierze się radość tańca? Jaka jest jego rola jako narzędzia uwodzenia? Co musi się wydarzyć, aby taniec stał się dla ciała trucizną? W tym kontekście będziemy rozmawiać o współczesnych wariantach choreomanii oraz zrodzonych poza sceną technikach tańca, które mają siłę społecznego protestu: krumpie i voguingu.

W ruchowej części naszego spotkania Magdalena Marcinkowska - jedna z prekursorek voguingu w Polsce, współzałożycielka pierwszego Vogue'owego house'u w Polsce - Kiki House of Army, należąca do Iconic House of Revlon pochodzącego (USA) - zaproponuje praktykę podstawowych dla voguingu póz i sposobów chodzenia. Opowie też o korzeniach tego wywodzącego się z undergroundu stylu tańca oraz o wpisanej weń idei akceptacji inności i różnorodności.

Rozmowa transmitowana będzie na żywo za pośrednictwem portalu Facebook.

Patronem medialnym cyklu rozmównic jest kwartalnik TANIEC.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji