Artykuły

Kraków. Pokazy spektakli archiwalnych "Akropolis"

12 kwietnia o godz. 19.00 NSK zaprezentuje na swoim kanale na YouTube (Narodowy Stary Teatr Live) spektakl "Akropolis" według S. Wyspiańskiego w reż. Łukasza Twarkowskiego.

Wydarzenia "Akropolis" Stanisława Wyspiańskiego rozgrywają się na Wawelu po zakończeniu nabożeństwa rezurekcyjnego i trwają do świtu Zmartwychwstania Pańskiego. Bohaterami tego oryginalnego, scenicznego poematu są ożywające posągi katedralne oraz postacie z gobelinów wawelskich przedstawiające wątki mitologiczne a także motywy zaczerpnięte ze Starego Testamentu. Wyspiański był zafascynowany Wawelem jako miejscem symbolicznym, skupiającym w sobie nie tylko istotę polskiej historii i kultury, ale też cywilizacji europejskiej - miejscem łączącym tradycje biblijne i antyczne.

Recenzenci o spektaklu:

"Twarkowski potraktował "Akropolis" jako "fragmentaryczny świat danych, w którym granice między rzeczywistym i wirtualnym uległy całkowitemu zatarciu, a kopia nie potrzebuje już oryginału jako punktu referencyjnego" (ze strony www teatru). Jest więc wielki ekran zawieszony nad sceną, na którym pokazuje się to, co dzieje się w niewidocznych zakamarkach sceny i zascenia, transmituje rozmowy w oślepiająco białych pustych pokoikach albo pomieszczeniach o ścianach wyłożonych kasetami VHS, towarzyszy Andromasze samobójczo skaczącej z budynku przy placu Szczepańskim (z widokiem na teatr). O kopii, zapośredniczeniu i świecie wirtualnym przypomina się nam nieustannie. Cóż, można i tak - można też uznać, że Wyspiański wykreował rodzaj świata wirtualnego, ożywiając nagrobne rzeźby i arrasy z katedry wawelskiej. (...)" - Joanna Targoń "Gazeta Wyborcza"

"Spektakl Łukasza Twarkowskiego oparty jest na ciekawym pomyśle: zaczyna się od bratobójczego strzału biblijnego Ezawa w głowę Jakuba, kontekstem dla wizji Wyspiańskiego (snutych na łożu śmierci) stanie się umieranie mózgu, człowieka i - szerzej - ludzkości wraz ze stworzoną przez nią cywilizacją. Największym cmentarzem i sanktuarium przeszłości, odpowiednikiem Katedry, jest dziś internet, pamięć cywilizacji to megabajty na serwerach. Design, kostiumy i projekcje wideo tworzą klimat rodem z "Odysei kosmicznej" /"Solaris". Po tym świecie-nieświecie przechadzają się zjawy/wspomnienia/awatary/programy. Odtwarzają, powtarzają w różnych wariantach przeszłość. Przyszłości nie mają. To pełna melancholii wizja zapętlonej, recyklingującej i archiwizującej współczesnej, ale napędzanej przeszłością, cywilizacji. (...)" - Aneta Kyzioł - "Polityka"

Autor: Stanisław Wyspiański

Reżyser: Łukasz Twarkowski

Dramaturgia: Anka Herbut

Scenografia: Piotr Choromański

Kostiumy: Marta Stoces Mizbeware Julia Porańska

Muzyka: Bogumił Misala

Światło: Bartosz Nalazek

Wideo: Karol Rakowski, Jakub Lech

Asystent wideo: Konrad Karolczyk

Obsada:

Amor, Parys, Ezaw: Bogdan Brzyski

Anioł I, Hektor, Laban: Paweł Kruszelnicki

Anioł II, Helena, Lia: Marta Ojrzyńska

Anioł III, Hekuba, Rebeka: Iwona Budner

Anioł III, Priam, Izaak: Zbigniew Ruciński

Hektor, Jakub: Zbigniew W. Kaleta

Kasandra, Ted, Anioł: Małgorzata Hajewska- Krzysztofik

Niewiasta, Andromaka, Rachel: Małgorzata Zawadzka

Pani, Andromaka, Rebeka: Małgorzata Gałkowska

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji