Artykuły

Warszawa. „Miłość-czysta u kąpieli morskich”. Pierwsze czytanie w ramach projektu "Od-czytywanie Norwida. Dramaty"

31 sierpnia o godz. 18.00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego odbędzie się czytanie sceniczne otwierające cykl Od-czytywanie Norwida. Dramaty. Czytaniu „Miłości-czystej u kąpieli morskich” w reżyserii Bogusława Kierca towarzyszyć będzie rozmowa o dramacie z udziałem Elizy Kąckiej i Wiesława Rzońcy, którą poprowadzi Karol Samsel. Na wydarzenie obowiązują bezpłatne zaproszenia do pobrania ze strony IT oraz w serwisie GoOut.net.

31 sierpnia o godz. 18.00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego odbędzie się czytanie sceniczne otwierające cykl Od-czytywanie Norwida. Dramaty. Czytaniu „Miłości-czystej u kąpieli morskich” w reżyserii Bogusława Kierca towarzyszyć będzie rozmowa o dramacie z udziałem Elizy Kąckiej i Wiesława Rzońcy, którą poprowadzi Karol Samsel. Na wydarzenie obowiązują bezpłatne zaproszenia do pobrania ze strony IT oraz w serwisie GoOut.net.


Z okazji 200. rocznicy urodzin Cypriana Kamila Norwida Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego rozpoczyna cykl czytań scenicznych Od-czytywanie Norwida. Dramaty, który wpisuje się we wcześniejsze projekty podejmujące próby przywracania scenie i wychodzenia poza krąg najbardziej znanych arcydzieł wielkich polskich twórców.


Podczas czytań będziemy próbowali odpowiedzieć sobie między innymi na pytania: czym jest teatr Norwidowski? jaki – w zakresie środków dramaturgiczno-teatralnych – reprezentowałby fenomen? jakiej działalności inscenizacyjnej domaga się tzw. biała tragedia i wysoka komedia, gatunki autorskie Norwida? co z tzw. miniaturami dramatycznymi oraz jednoaktówkami? Na czym wreszcie polega działanie „reżyserskiej ręki Norwida”?


Cykl otworzy na scenie Instytutu czytanie „Miłości-czystej u kąpieli morskich” w reżyserii Bogusława Kierca. To ostatnia jednoaktówka poety skupiająca w sobie wszystkie zalety impresjonistycznego minimalizmu późnego Norwidowskiego teatru (datowanego od czasu powstania „Pierścienia Wielkiej-Damy”).


Miłosny kwartet Norwida (czytany z bliska) jawi się jako współcześnie usłyszany dialog niedopowiedzeń, kamuflaży i pozorów.


Zadziwiające jest podobieństwo do dzisiejszego uwarunkowania „komórkowego”. W „Miłości-czystej u kąpieli morskich” takim „warunkującym” rekwizytem jest list. Prawie jak sms, tyle, że spowolniony.


Ironia tytułu Norwidowskiej komedii relatywizuje zarówno samą miłość, jak i jej czystość. Nie oszczędzając bohaterów. Mało szczęśliwych. Z głębi słychać tupot oślich kopyt.


Bogusław Kierc


Wydarzenie odbędzie się z zachowaniem obowiązującej w IT dyscypliny sanitarnej, a jego transmisję przeprowadzimy także na naszej stronie internetowej oraz w oficjalnych kanałach IT w mediach społecznościowych.


Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim gościom Instytutu i ograniczoną liczbę miejsc na widowni, uprzejmie prosimy o przemyślane pobieranie zaproszeń oraz o przybycie kilkanaście minut przed planowanym rozpoczęciem wydarzenia w celu wypełnienia formularza kontaktowego COVID-19.


„Miłość-czysta u kąpieli morskich”


31 sierpnia | godzina 18.00


Opracowanie i reżyseria: Bogusław Kierc


Występują: Anna Wieczorek, Anna Jarota, Krzysztof Jarota, Jakub Kowalczyk


WIĘCEJ O PROJEKCIE:


Cyklem Od-czytywanie Norwida. Dramaty chcemy przedstawić autora i jego myślenie o teatrze w kontekście innych, ważnych wydarzeń historycznych oraz zjawisk w sztuce i kulturze XIX i XX wieku. Jesteśmy przekonani, że pomimo swojej niewątpliwej osobności twórczość Norwida stanowi fenomen znakomicie wpisujący się w osiągnięcia teatru i dramatu europejskiego swojego czasu, a jednocześnie w niektórych przypadkach zdaje się nawet niektóre z nich wyprzedzać (oryginalna koncepcja teatru poetyckiego, teoria białej tragedii, wysokiej komedii). Takie zestawienie może uwypuklić wyjątkowość tej postaci i pozwoli wskazać należne jej miejsce w dziejach literatury i teatru, nie tylko w Polsce.


Przyjrzymy się twórczości dramatycznej Norwida w jej rozmaitych przejawach i kontekstach po to, by na zakończenie projektu – odwołując się przede wszystkim do „Za kulisami” – spróbować określić, na czym polegała oryginalność Norwidowskiej koncepcji dramatu i teatru. Czytaniom towarzyszą rozmowy przybliżające treść dramatu-bohatera i jego dzieje inscenizacyjne, a ostatecznym i najtrwalszym efektem spotkań będzie publikacja.


Od-czytywanie Norwida. Dramaty | Harmonogram czytań


31 sierpnia | „Miłość-czysta u kąpieli morskich”


25 września | „Promethidion”


22 października | „Noc tysiączna druga”


25 listopada | „Pierścień Wielkiej-Damy”


16 grudnia | „Za kulisami”


Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji