Artykuły

Warszawa. O teatrze Bertolta Brechta w IT

13 listopada o godzinie 18 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Gazeta Teatralna "Didaskalia" zapraszają na wykład Anny R. Burzyńskiej "O pokusie dobroci i banalności zła. Teatr Bertolta Brechta dzisiaj".

Jest to kolejny wykład z cyklu "Didaskalia współczesnego teatru". Spotkanie będzie jednocześnie promocją Międzynarodowej Konferencji Naukowej "Brecht - historia czy teraźniejszość teatru?", która odbędzie się w Poznaniu, w dniach 28-30 listopada. Podczas spotkania zaprezentowane zostanie nagranie spektaklu "Opera za 3 grosze" w reż. Jerzego Grzegorzewskiego.

Pięćdziesiąta rocznica śmierci Bertolta Brechta to dobra okazja do zastanowienia się nad tym, co z dorobku literackiego i reżyserskiego oraz dramaturgicznych i teatralnych idei Brechta jest po dziś dzień ważne i żywe. Wpływ, jaki założyciel Berliner Ensemble wywarł na potomnych jest trudny do oszacowania ze względu na swą rozległość i zróżnicowanie - można go dostrzec nie tylko w teatrze, ale też w filmie i mediach elektronicznych, muzyce rockowej i performansie. Przede wszystkim zaś - ze względu na dwoistość samego Brechta, artysty o wielu obliczach.

Obok pewnego swoich racji Brechta-ideologa, racjonalisty, który pozostawił po sobie dokładnie skodyfikowany system aktorski, reżyserski i dramatopisarski, jest jeszcze Brecht drugi - błądzący po omacku, szukający u Sofoklesa i Szekspira odpowiedzi na pytania fundamentalne, przerażony absurdem współczesnego świata, którego nie sposób ani opisać kategoriami antycznej filozofii, ani uporządkować za pomocą dziesięciu przykazań. Brecht, który w Operze za trzy grosze, Dobrym człowieku z Seczuanu czy Karierze Artura Ui zastanawia się nad tym, jak możliwe jest, by pokusa czynienia dobra prowadziła do katastrofy, a zło zostało tak oswojone, że niemożliwy staje się anarchiczny gest romantyków, libertynizm De Sade'a czy bluźnierstwo Don Juana.

Tego pierwszego Brechta odnaleźć można przede wszystkim we współczesnym teatrze niemieckim i włoskim. Tego drugiego - w dramatopisarstwie Heinera Müllera i Elfriede Jelinek, w Operze za trzy grosze Jerzego Grzegorzewskiego i w teatrze Franka Castorfa, w filmach Larsa von Triera i w American Psycho. "Sztukopis z Augsburga" nadal podważa nasze sądy o świecie i prowokuje do dyskusji.

Anna R. Burzyńska - doktorantka na Wydziale Polonistyki UJ, redaktor Gazety Teatralnej "Didaskalia", recenzentka "Tygodnika Powszechnego". Autorka książki "Mechanika cudu" (2005). Zajmuje się najnowszym teatrem polskim i niemieckim.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji