Artykuły

Łódź. Premiera z chińskim ambasadorem

Na scenie Teatru Muzycznego w Łodzi nareszcie premiera. W sobotę [21 kwietnia] zostanie tam pokazana "Kraina uśmiechu" Franza Lehara. Realizacja tej operetki jest dla łódzkiej sceny niezwykle ważna: ostatnia premiera odbyła się tu dwa lata temu - w kwietniu 2005 roku pokazano "Wesołą wdówkę", także Lehara.

To, że znów na afiszu pojawi się utwór tego samego kompozytora, jest dziełem przypadku. Zbigniew Macias, szef artystyczny teatru i reżyser premiery przyznaje, że to jedna z jego ulubionych operetek. Na dodatek wyjątkowa, bo niekończąca się standardowym dla gatunku happy endem. Poza tym "Kraina... " wróci na łódzką scenę po 25 latach nieobecności.

Teatr stara się, by nadać tej realizacji rangę wydarzenia: honorowym patronatem objął ją ambasador Chińskiej Republiki Ludowej. Wieczór rozpocznie się o godz. 18.30 otwarciem wystawy fotograficznej "Opera pekińska" i pokazem wschodnich sztuk walki Szkoły Walk Wojciecha Adamusika, o godz. 19.30 kurtyna podniesie się, ale nie tylko dla widowni teatralnej. Dyrekcja i zespół zapraszają na plac przed teatrem, gdzie na telebimie będzie można obejrzeć całe przedstawienie.

Jak już wspomnieliśmy, autorem inscenizacji, wzbogaconej o prolog i epilog, i reżyserem jest Zbigniew Macias, znakomity śpiewak operowy i musicalowy, laureat wielu międzynarodowych konkursów wokalnych i zdobywca nagród za kreacje wokalne i aktorskie (m.in. Złotej Maski za rolę Don Kichota w "Człowieku z La Manchy"). Twórcą kostiumów (będzie ich ok. 200) i współautorem scenografii (z Anną Bobrowską-Ekiert) jest Ryszard Kaja [na zdjęciu]. To jeden z najwybitniejszych polskich scenografów i kostiumografów, a przy okazji znawca kultury Chin, co w przypadku realizacji tej operetki ma szczególne znaczenie.

"Kraina uśmiechu" powstała w roku 1929, w okresie nazywanym przez badaczy twórczości Lehara "dramatycznym" lub "tauberowskim" (od nazwiska tenora Richarda Taubera, przyjaciela kompozytora, dla którego pisał on główne partie tenorowe). Słynną arią napisaną w tym dziele dla Taubera jest niezwykle popularne "Twoim jest serce me".

Libretto opowiada o trudnej miłości Europejki i człowieka Wschodu, miłości, która nie kończy się radością. Akcja osadzona jest w roku 1912. Część pierwsza rozgrywa się w Wiedniu, druga - w Pekinie. W muzyce dostrzec można wpływy dwóch wielkich kompozytorów operowych Pucciniego i R. Straussa.

W premierowym spektaklu zobaczymy gwiazdy: primadonnę łódzkiej sceny Annę Walczak w partii Lizy i gościnnie Krzysztofa Bednarka - tenora Teatru Wielkiego w Łodzi jako Su Czonga, a także Tomasza Raka (Gustaw) i Agnieszkę Gabrysiak (Mi). Kierownictwo muzyczne sprawuje Lesław Sałacki. Warto dodać, że 25 kwietnia o godz. 18.30 teatr zaprosi na premierę studencką "Krainy... ".

***

Ryszard Kaja jako scenograf zadebiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi ("Ernani" Verdiego), później współpracował m.in. z Polskim Teatrem Tańca - Baletem Poznańskim. Zaprojektował scenografię do większości spektakli w choreografii dyrektora PTT Ewy Wycichowskiej. W latach 1995-98 był pierwszym scenografem Teatru Wielkiego w Poznaniu. Współpracował i współpracuje nadal z czołowymi polskimi scenami operowymi, dla których projektował scenografię m.in. do: "Balu maskowego" Verdiego, "Carmen" Bizeta, "Don Pasquale" Donizettiego, "Czarodziejskiego fletu" Mozarta. Jest także autorem kostiumów m.in. do: "Borysa Godunowa" Musorgskiego, "Orfeusza w piekle" Offenbacha. Stworzył scenografię do przedstawień wielu baletów. Współpracuje także z teatrami dramatycznymi, zajmuje się malarstwem, grafiką, rysunkiem, architekturą wnętrz (m.in. zaprojektował niektóre wnętrza Starego Browaru w Poznaniu), ilustracją książkową, plakatem. Miał liczne wystawy (m.in. w Galerii "Bywalca"), także poza granicami kraju.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji