Artykuły

Wrocław. Dwie operowe premiery

Opera Wrocławska zaprasza 15 lutego na premierę "Jutra" Tadeusza Bairda i "Kolonii karnej" Joanny Bruzdowicz. Obie opery zostaną wystawione w ramach w ramach XXVI Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova.

Jednym z najwybitniejszych niewątpliwie dzieł współczesnej muzyki operowej jest jednoaktowy dramat muzyczny Tadeusza Bairda (1928-1981) "Jutro" według Josepha Conrada. Prapremier spektaklu odbyła się w Warszawie w 1966 r. pod dyrekcją Jana Krenza i w reżyserii Aleksandra Bardiniego. Libretto ma strukturę zbliżoną do tragedii antycznej: ekspozycja, perypetia i katastrofa. Kulminację stanowią drastyczne sceny. W kategorii operowej "Jutro" jest dramatem symbolicznym i ekspresjonistycznym. Kolorystyczno-fakturalne motywy przewodnie odpowiadają czterem postaciom (trzy role śpiewane, jedna mówiona), inne sygnalizują powodujące bohaterami uczucia (Niepokój, Strach, Miłość), kategorie etyczne ich uczynków (Dobro, Zło) i elementy świata, w którym żyją (Morze).

Drugą operą, zestawioną z "Jutrem", jest zainspirowana opowiadaniem Franza Kafki "Kolonia karna", skomponowana na zamówienie Opery Praskiej przez Joannę Bruzdowicz (ur. 1943), współczesną polską kompozytorkę, która wybiera dla swych oper utwory literackie oddające tragizm okrutnych doświadczeń wojny; w muzyce łącząc brzmienie instrumentalne z elektronicznym, wydobywając jednocześnie zamierzoną ekspresję sceniczną. Takimi środkami uzyskała dźwiękowy obraz śmiercionośnej maszyny zawarty w dziele Kafki.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji