Artykuły

O Balu Manekinów

Niedawno teatr w Katowicach dał prapremierę nieznanej u nas groteski B. Jasieńskiego pt. "Bal manekinów". Odnalazłszy egzem­plarz tej sztuki u żony poety w Moskwie, przywiozłem go do War­szawy wraz z innymi materiała­mi, które wejdą do dzieł zebra­nych poety. Oddając sztukę tłu­maczowi zawieruszyłem gdzieś wśród fotokopii i papierów przedmowę poprzedzającą książkowe wydanie sztuki opublikowanej w języku rosyjskim w Moskwie w 1931 roku. Przedmowę napisał A. Łunaczarski, znany radziecki kry­tyk sztuki, wybitny działacz po­lityczny przez wiele lat Ludowy Komisarz Oświaty.

"Bal manekinów" planowany był jeszcze podczas pobytu Jasieńskiego w Paryżu i napisany w 1930 roku po przybyciu do Mo­skwy. Wystawiany był w Pradze i Tokio. Najprawdopodobniej zo­stał napisany w języku polskim lecz oryginał zaginął.

A oto przedmowa Łunaczarskiego charakterystyczna dla okresu burzliwych dyskusji literackich toczonych w latach trzydziestych w ZSRR. Świadczy ona o tym, ze pojęcie sztuki socjalistycznej dla światłych umysłów nigdy nie by­ło utożsamiane z dogmatycznie pojętym realizmem.

- (Grzegorz Lasota)

Bruno Jasieński nie oba­wia się wprawiać w ruch nawet najbardziej współ­czesnych chwytów artystycznych. Śmiałe konstrukcje, fan­tazja nie zatrzymująca się przed nieprawdopodobieństwem, jawna satyryczna ten­dencja, patos oburzenia - słowem płomień - oto do cze­go przyzwyczaił nas w swych pierwszych utworach takich jak "Palę Paryż" i "Rzecz gromadzka".

Zupełnie niedawno w na­szej literaturze i literaturoznawstwie toczył się spór czy styl proletariackiej literatury stanowi psychologiczny rea­lizm, czy też proletariatowi bliższa jest wolna stylizacja, hiperbola, karykatura stosu­jąca plakatowe środki wyra­zu, w przeciwieństwie do "naturalistycznego" obrazu.

...Odpowiedź iż styl prole­tariatu winien bazować na dialektycznym materializmie w żaden sposób nie rozstrzyga postawionego problemu, tak jak nie trudno udowodnić iż zarówno realizm psychologicz­ny jak i ostry polityczny konstruktywizm mogą iść w parze z materialistyczno-dialektyczną metodą.

Nie wiem czy w czasie tych sporów Bruno Jasieński wy­powiadał się za jednym lub drugim obozem, czy też jak wielu innych pojmnwał iż spór jest bezzasadny, bowiem jedna i druga metoda stano­wi różne strony proletariac­kiego stylu... W każdym razie w swej znakomitej komedii "Bal manekinów", Jasieński praktycznie stanął po stronie artystyczno-tendencyjnej fan­tastyki.

Krytyk, który pragnąłby za­pytywać czy nie pachnie "mi­stycyzmem" bal bezgłowych manekinów zebranych z wszy­stkich pracowni krawieckich miasta w jednym pomieszcze­niu - naraziłby się na pow­szechne ośmieszenie. Każdy rozumie, że nie ma to nic wspólnego z mistyką, lecz au­tor posługuje się określonym chwytem literackim: fantasty­ką. Może być jednak posta­wione inne pytanie: czy po­trzebna jest taka fantastyka? Czy nie można by było przed­stawić tych samych zdarzeń i typów w ich naturalnych uwarunkowaniach, w komedii realistycznej? Odpowiemy: jest to w pełni możliwe. Lecz ten stosunkowo nieduży materiał który przedstawia w da­nym wypadku Jasieński dla konkretnej charakterystyki swoich burżujów i swoich so­cjalistów, niezwykle zyskuje na tym iż zostaje pokazany nam w nieoczekiwanym zwier­ciadle nierealnie wypaczają­cym proporcje, lecz za to zna­komicie podkreślającym te ce­chy zjawisk przedstawionych, które autor pragnął nam po­kazać możliwie najplastyczniej.

Można również zapytać czy nie osłabiają wrażenia liczne niekonsekwencje sytuacyjne wynikające z fantastycznego zamysłu. Rzeczywiście: bez­głowe manekiny i bezgłowy leader, mówiące chociaż nie mają ust, widzące chociaż nie mają oczu itp. Można by mno­żyć takie "zjadliwe pytania" związane z fizjologią i psy­chologią drewnianych mane­kinów. ...Wszystko to oczywi­sta bagatela, czepianie się, szukanie dziury w całym. Na­leży mieć odpowiednio dużo wewnętrznej wolności by uznać te wszystkie fantastycz­ne niezwykłości, tak jak Gre­cy przyjmowali podobną pstrą maskaradę w sztukach swego Arystofanesa...

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji