Artykuły

Wrocław. "... np. Majakowski" we Współczesnym

Teatr Współczesny zaprasza na premierę spektaklu"...np. Majakowski" [na zdjęciu] w reż. Krystyny Meissner.

"Umrzeć w tym życiu - to rzecz łatwa, tworzyć życie - o wiele trudniej" - powiedział podobno Włodzimierz Majakowski na początku lat 20-tych minionego stulecia, kilka lat przed swoją śmiercią samobójczą. Zginął od strzału w serce. Nie w głowę. Tak jakby to serce było tym stanem zapalnym, z którym coraz trudniej żyć.

W 1928 roku pisze jeszcze "Pluskwę"; dzieło to wygląda dziś jak preludium do jego samobójstwa. Pełen zapału, żarliwy zwolennik rewolucji, przy tym rozkochany w człowieku poeta, nie uniknął głębokiego rozczarowania porewolucyjnym reżimem. A reżim - nim. Majakowski mógł okazać się całkiem innym pisarzem niż piewcą rewolucji, ale takiego poety już sobie radziecka władza nie życzyła.

- Interesuje mnie człowiek, artysta szukający sensu życia w całkowitym zaangażowaniu się w ideę. Ideę wydającą się niezbędną dla zbawienia świata, która okazuje się wielkim oszustwem. To może być komunizm, każda religia, nawet nazizm w swoich pierwszych deklaracjach. - mówi Krystyna Meissner o spektaklu - To historia człowieka/artysty, który żyje w nieustannej gorączce. Bez tej, stale podwyższonej, temperatury życia nie potrafi się odnaleźć. Unicestwia siebie wobec małostkowości świata. Chcę pokazać ten nasz, współczesny świat tak, jakby odczuł go Majakowski, gdyby w cudowny sposób przeniósł się w nasze czasy lub je wyśnił w jakimś proroczym, koszmarnym śnie.

- W roku 80. wystawiłam "Pluskwę" jako sztukę krytyczną wobec czasów Majakowskiego. W pierwszej części spektaklu - tak, jak chciał sam autor, w drugiej przenosiłam ją w czasy współczesne, PRL-u lat 80tych. Te czasy, wówczas, wypadały gorzej niż czasy Majakowskiego, chociażby ze względu na wszechwładną, partyjną manipulację medialną w telewizji publicznej - opowida reżyserka. - Dziś tę różnicę widzę inaczej: czas zaraz po rewolucji bolszewickiej, tak jak czas PRL-u, był wobec haseł głoszonych oficjalnie żałosny, groteskowy i tragiczny, natomiast przeniesienie akcji w czas nam współczesny okazuje się niewspółmiernie okrutne.

Wzorem premiery "Pluskwy" w Moskwie, za czasów Majakowskiego, realizowanej przez Meyerholda, postanowiłam zaprosić dwóch scenografów do przygotowania pierwszej (rzeczywistej) i drugiej (utopijnej) części spektaklu. U Meyerholda byli to znani satyrycy występujący pod pseudonimem Kukryniksy (do pierwszej części spektaklu) i znany rzeźbiarz Rodczenko (do drugiej). U mnie to dwóch świetnych choć bardzo różnych w stylu scenografów: Andrzej Witkowski i Mirek Kaczmarek. To szalenie podniecająca konfrontacja dwóch plastycznych wizji - dodaje Krystyna Meissner.

***

Wokół premiery

Spotkanie pod hasłem "Artysta a polityka" - 10 października (piątek) o godz.18 na Scenie u Aktorów

Spotkanie skierowane jest do młodzieży licealnej, studentów oraz wszystkich widzów teatralnych pragnących pogłębić wiedzę na temat nowego spektaklu. Przybliżyć ma tło historyczno-społeczne i przede wszystkim postać samego Włodzimierza Majakowskiego, rosyjskiego poety i dramaturga, którego twórczość i tragiczna biografia głęboko związane były z przełomowym momentem w dziejach świata - rewolucją bolszewicką 1917 roku.

Podczas godzinnego spotkania dramaturg spektaklu opowie o:

- życiu i twórczości Majakowskiego na tle historii Rosji oraz gwałtownych przemian społecznych po rewolucji 1917 roku, a także o burzliwych losach artystów jego pokolenia i początkach totalitarnej władzy Stalina.

- powodach, dla których tak kuszące były dla powojennego świata socjalistyczne mrzonki o równości i jak możliwe było wprowadzenie w czyn okrutnych deformacji socjalistycznej utopii.

- atmosferze pierwszych porewolucyjnych dni, naturze gorączkowej wiary młodzieży, inteligencji i środowisk artystycznych Rosji w nową, doskonalszą przyszłość. Pomogą w tym zdjęcia, cytaty i wspomnienia.

- bolesnych rozczarowaniach, oszołomieniu, wyzbyciu się złudzeń, gdy rewolucja zaczynała pożerać własne dzieci i wielu jej wrażliwych entuzjastów nie było w stanie tego zaakceptować.

Całość zilustrują dodatkowo wiersze Majakowskiego oraz fragmenty wspomnień jemu współczesnych czytane przez aktorów naszego teatru.

Spotkanie 2 - 14 października (wtorek). Rozpocznie się o godz. 18.15 spektaklem "...np. Majakowski" o godz. 18.15. Po spektaklu rozmowa z twórcami przedstawienia i zaproszonymi gośćmi, znawcami literatury i kultury rosyjskiej oraz dyskusja.

Gościem specjalnym będzie Natalia Woroszylska - filolog, tlumacz literatury rosyjskiej, dziennikarka radiowa. W latach 1993-1997 pracowala jako wicedyrektor Instytutu Polskiego w Moskwie. Od 1998 roku kieruje redakcją Polskiego Radia dla Zagranicy (redakcja rosyjska). Córka Wiktora Woroszylskiego, poety, prozaika, eseisty, autora m.in. książki biograficznej o Wlodzimierzu Majakowskim "Życie Majakowskiego". Natalia Woroszylska wspólpracowala także przy redagowaniu antologii poezji rosyjskiej swego ojca "Moi Moskale" wydanej przez wydawnictwo Biuro Literackie.

Spotkania prowadzone będę przez dramaturga spektaklu Anetę Cardet

Wstęp na oba spotkania jest bezpłatny, wymaga tylko wcześniejszej rezerwacji miejsc pod numerem tel. 071/ 3588920. Uczestnicy pierwszego spotkania otrzymają kartę upoważniającą do wejścia na spektakl w dniu 14 października.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji