Artykuły

Gdańsk. Frąckowiak próbuje Pankowskiego w Wybrzeżu

W Teatrze Wybrzeże trwają próby do spektaklu "Ksiądz H., czyli Anioły w Amsterdamie" wg "Księdza Heleny" i "Ostatniego zlotu aniołów" Mariana Pankowskiego. Reżyseruje Bartosz Frąckowiak, scenografię do spektaklu przygotowuje Paweł Wodziński. Prapremiera - 10 maja na Scenie Malarnia.

Rok 2019, w szemranej dzielnicy Amsterdamu księdzem zostaje kobieta. Ma zmierzyć się z problemami ludzi marginesu, światem w stanie kryzysu, w którym dawne role społeczne już nie obowiązują, a nowe jeszcze się nie wykształciły. Jej ewangelizacyjny i polityczny projekt - interesująca i pociągająca mieszanka chrześcijaństwa z lewicowością - ponosi jednak klęskę. Dlaczego, skoro wydaje się adekwatną odpowiedzią na problemy współczesnego świata? Na ile wpłynęła na to jej bliska relacja z Mężczyzną - gwałcicielem, który nie rozumie, że "intensywność nie musi być gwałtem" - a na ile błędnie wybrane środki? A może coś jeszcze? W spektaklu - wprowadzony na zasadzie "teatru w teatrze" - odbędzie się też ostatni zlot aniołów, które spotkają się, by podsumować losy świata, zabawić się w poetycki slam, opowiedzieć heretycką i apokryficzną historię Sodomy, popolitykować i poerotyzować sobie trochę rubasznie, a trochę na serio. Matka Boska w tym świecie zdegradowanej wyobraźni religijnej, to albo "wyoutowane z realu" żeńskie bóstwo, bezsilne i bezpłodne - wbrew polskiej tradycji myślenia o Niej - albo sentymentalna, oszukana figura - Matka Boska-gadżet - której zadania ograniczone zostały do sfery konsumpcyjnej. Czy coś zdoła wybudzić ją z letargu? Czy kobiecość odnowi religię i wspólnotę?

W spektaklu występują: Katarzyna Kaźmierczak (Gerda de Stuip, Małgorzata), Anna Kociarz (Anna van Prium, Dorota), Emilia Komarnicka (Lieve), Anita Sokołowska (Ksiądz Helena), Jacek Labijak (Sekretarz, Architekt), Cezary Rybiński (Biskup) oraz Marek Tynda (Mężczyzna).

Marian Pankowski - poeta, prozaik, krytyk literacki i tłumacz. W 1938 rozpoczął studia polonistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim, które przerwał wybuch wojny. Brał udział w działaniach kampanii wrześniowej, później należał do Związku Walki Zbrojnej. Aresztowany w 1942 przez gestapo, był więźniem obozów koncentracyjnych w Oświęcimiu, Gross-Rosen i Bergen-Belsen. Po wojnie osiadł w Belgii, gdzie ukończył studia slawistyczne, otrzymał obywatelstwo belgijskie i pracował jako wykładowca współczesnej literatury polskiej oraz lektor języka polskiego na uniwersytecie Universite Libre w Brukseli. Doktorat napisał o Leśmianie.

W latach 1953-1959 był stałym recenzentem paryskiej "Kultury". Zajmuje się także przekładami polskiej poezji na język francuski oraz niemieckiej i francuskiej na język polski. Większość jego twórczości była tłumaczona na język francuski, część na niemiecki i holenderski. Jako poeta debiutował w 1938 wierszem Czytanie w zieleni, ogłoszonym na łamach lwowskiego lewicowego pisma "Sygnały". Wydał m.in. kilka zbiorów wierszy (Sto mil nad brzegiem, 1958), tom prozy poetyckiej (Smagła swoboda, 1955, nagrodzona przez paryską "Kulturę"), opowiadania, powieść (Granatowy goździk, 1972) oraz utwory sceniczne. Za książkę Ostatni zlot aniołów otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia 2008 w kategorii Proza.

Bartosz Frąckowiak - absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim i międzyuczelnianych studiów w Akademii 'Artes Liberales'. Członek Zespołu Krytyki Politycznej. Dramaturg spektakli wyreżyserowanych przez Wiktora Rubina: Tramwaj zwany pożądaniem Tennesee Williamsa w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2006), Terrordrom Breslau według powieści Tima Staffela w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2006), Lilla Weneda Juliusza Słowackiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2007), Przebudzenie wiosny Franka Wedekinda w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2007), Drugie zabicie psa Marka Hłaski w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2007). Spektakle realizowane z Rubinem poruszały problematykę mediów i wytwarzanych w nich ideologii, a także związku polityki i ekonomii z "teatrem życia codziennego".

Jako dramaturg i komentator inspirował do poszukiwania nowych teatralnych form i estetyk, które miały nie tylko adekwatnie opisać współczesny świat, ale też zaangażować widza w problem, wywołać w nim postawę krytyczną. W tym okresie jego myślenie silnie inspirowały teatralne idee B. Brechta i "estetyka performatywności". Od pewnego czasu w roli dramaturga pracuje z Agnieszką Olsten. Razem zrealizowali Otella W. Szekspira w Teatrze Narodowym w Warszawie (2008) i Samsara Disco (utwór sceniczny według Iwanowa A. Czechowa i Życia owadów W. Pielewina) w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2009). Reżyserował czytanie Białego dmuchawca M. Pakuły na Festiwalu Raport w Gdyni. Interesuje się nowymi i tradycyjnymi mediami, antropologią miasta, myślą postsekularną i psychoanalizą. Analizuje związki estetyki z polityką, a swoimi działaniami stara się przełamać szkodliwy rozdział teorii i praktyki, nauki i sztuki, idei i środków wyrazu. Autor projektu "Performatyka Warszawska", realizowanego w Instytucie Teatralnym w Warszawie i REDakcji KP (styczeń-czerwiec 2008). Z coraz większą pasją odkrywa polskie tradycje kulturowe i nurty literackie nieobecne we współczesnej myśli i realizacjach teatralnych. Poprzez artystyczne odnowienie zawartych w nich idei chce podjąć istotną debatę na tematy najistotniejsze dla polskiego życia zbiorowego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji